Frekvence nákazy u účastníků dopravních nehod
Po té co jsme v laboratorních testech zjistili, že v důsledku latentní toxoplasmosy dochází k zhoršení reakčního času nakažených osob, zajímalo nás zda toto zhoršení je natolik závažné, že hraje roli i v situacích běžného života. Situací v níž reakční rychlost, popř. soustředěnost hrají zásadní roli jsou dopravní nehody. S trochou nadsázky je možné se na tuto studii dívat jako na obdobu klasického predačního testu. Sledovali jsme tedy frekvenci nakažených osob mezi chodci a řidiči, kteří se zúčastnili dopravní nehody. Jako kontrolní soubor byly použity výsledky serologických přehledů, které byly prováděny v Praze v letech 1991a 1996. Z analýzy byly vyřazeny osoby, které havárii nezavinily (byly nabouráni, spolujezdci) osoby starší 70-ti let, cizí státní příslušníci a osoby u nichž byl zjištěn alkohol v krvi. Statistická analýza byla prováděna s ohledem na jednotlivé věkové kategorie (prevalence toxoplasmosy s věkem narůstá). Podle našich nejnovějších výsledků (viz tab.) je riziko dopravní nehody u nakažených osob přibližně 2,5 krát vyšší ve srovnání s kontrolním souborem.
Toxoplasma negativní |
Toxoplasma pozitivní |
odds ratio |
konf. int. 95% |
|||||
věková kategorie |
dopravní nehody |
kontroly |
dopravní nehody |
kontroly |
||||
15-29 |
30 (60%) |
211 (84,7%) |
20 (40%) |
38 (15,3%) |
3,70 |
1,91-7,18 |
||
30-44 |
11 (73,3%) |
52 (77,6%) |
4 (26,7%) |
15 (22,4%) |
1,26 |
0,35-4,54 |
||
45-59 |
15 (57,7%) |
68 (75,6%) |
11 (42,3%) |
22 (24,4%) |
2,27 |
0,91-5,66 |
||
60-70 |
10 (66,7%) |
47 (77%) |
5 (33,3%) |
14 (23%) |
1,68 |
0,49-5,73 |
||
celkem |
66 (62,3%) |
378 (80,9%) |
40 (37,3%) |
89 (19,1%) |
2,5 |
1,63-4,06 |
Tab. č. 29: Četnosti nakažených a nenakažených osob v jednotlivých věkových kategoriích a celkově, v závorce uvedeny relativní četnosti. Pro každou věkovou kategorii je uvedeno odds ratio, celkové vážené (maximum likelihood) odds ratio a 95% konfidenční intervaly.