Frekvence nákazy u účastníků dopravních nehod

Po té co jsme v laboratorních testech zjistili, že v důsledku latentní toxoplasmosy dochází k zhoršení reakčního času nakažených osob, zajímalo nás zda toto zhoršení je natolik závažné, že hraje roli i v situacích běžného života. Situací v níž reakční rychlost, popř. soustředěnost hrají zásadní roli jsou dopravní nehody. S trochou nadsázky je možné se na tuto studii dívat jako na obdobu klasického predačního testu. Sledovali jsme tedy frekvenci nakažených osob mezi chodci a řidiči, kteří se zúčastnili dopravní nehody. Jako kontrolní soubor byly použity výsledky serologických přehledů, které byly prováděny v Praze v letech 1991a 1996. Z analýzy byly vyřazeny osoby, které havárii nezavinily (byly nabouráni, spolujezdci) osoby starší 70-ti let, cizí státní příslušníci a osoby u nichž byl zjištěn alkohol v krvi. Statistická analýza byla prováděna s ohledem na jednotlivé věkové kategorie (prevalence toxoplasmosy s věkem narůstá). Podle našich nejnovějších výsledků (viz tab.) je riziko dopravní nehody u nakažených osob přibližně 2,5 krát vyšší ve srovnání s kontrolním souborem.

 

Toxoplasma negativní

 

Toxoplasma pozitivní

 

odds ratio

konf. int. 95%

věková kategorie

dopravní nehody

kontroly

dopravní nehody

kontroly

   

15-29

30 (60%)

211 (84,7%)

20 (40%)

38 (15,3%)

3,70

1,91-7,18

30-44

11 (73,3%)

52 (77,6%)

4 (26,7%)

15 (22,4%)

1,26

0,35-4,54

45-59

15 (57,7%)

68 (75,6%)

11 (42,3%)

22 (24,4%)

2,27

0,91-5,66

60-70

10 (66,7%)

47 (77%)

5 (33,3%)

14 (23%)

1,68

0,49-5,73

celkem

66 (62,3%)

378 (80,9%)

40 (37,3%)

89 (19,1%)

2,5

1,63-4,06

Tab. č. 29: Četnosti nakažených a nenakažených osob v jednotlivých věkových kategoriích a celkově, v závorce uvedeny relativní četnosti. Pro každou věkovou kategorii je uvedeno odds ratio, celkové vážené (maximum likelihood) odds ratio a 95% konfidenční intervaly.