Povinnosti pro udělení zápočtu
• |
účast na cvičeních dle harmonogramu (prezentace) |
• |
zpracované, odevzdané a přijaté zadání všech cvičení |
• |
aktivní účast při prezentaci cvičení a v závěrečné diskusi |
Pravidla cvičení
v průběhu semestru
• |
hromadné zadání na cvičení (přednášce) dle harmonogramu |
|||
• |
zadání uveřejněno na internetu (http://www.natur.cuni.cz/~jancak), tištěná podoba zadání umístěna v deskách v Geografické knihovně |
|||
• |
vypracované cvičení odevzdat a prezentovat dle harmonogramu |
|||
• |
konzultace: Vratislavova 13, levé schodiště, 3. patro, místnost 411 |
|||
Požadavky na formální
stránku zpracovaných cvičení
• |
zpracovat na volné listy formátu A4, zpracováno na počítači, odevzdat svázanou tištěnou podobu (sešít, do jedněch desek všechna vypracovaná cvičení), ne tzv. EURODESKY (kapsy) |
• |
titulní strana, zadání (nadpis), jméno, skupina, vročení, další strany číslovat |
Univerzita Karlova v
Praze
|
• |
k tabulkám, mapám, datům důsledně uvádět jednotky a prameny (citace dle „normy“ ČGS – viz zadní strana časopisu Geografie) |
• |
připojit vlastní hodnocení, komentář dle níže uvedeného návodu (osnovy), hodnocení formulovat jako souvislý text, ne heslovitě!!!, formální náležitosti (seznam literatury a použitých pramenů dle citační normy ČGS) |
• |
odpovídající úprava |
• |
ústní prezentace a účast v diskusi |
TÉMATA CVIČENÍ
– geografie zemědělství
Vývoj zemědělského půdního fondu ve světě
Hodnocení produkce vybrané zemědělské komodity ve světě a v Evropě
Hodnocení regionálních rozdílů v produkci vybrané zemědělské komodity v Česku
Zadání práce (postup zpracování):
1. CVIČENÍ
VÝVOJ
ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU VE SVĚTĚ
Zdroj dat: |
FAOSTAT. http://apps.fao.org |
|
FAO Yearbook I. Production. |
Odevzdat: |
1 NS (1 800 znaků)
komentáře (hodnocení) |
ü |
hodnocení, závěry, zdůvodnění: zamyslet se na čem závisí, co ovlivňuje, zdůvodnění jevů a příčin regionálních rozdílů (nejen popis dat) |
1. 1. Vývoj zemědělského půdního fondu podle světadílů
Zadání: zhodnoťte vývoj a současný stav (rozsah a strukturu) zemědělského půdního fondu ve světě podle jednotlivých makroregionů, vyhodnoťte a zdůvodněte regionální rozdíly ve využití půdy a zemědělského půdního fondu ve světě
Postup:
vybrat 4–5 časových horizontů (1961(65)–současnost)
vypsat rozlohu ZPF (v mil. ha) nebo orné půdy (OP), nebo trvalých travních porostů (TTP = louky a pastviny) za jednotlivé světadíly
pozor
při vypisování dat: problém s daty: Rusko
– bývalý SSSR – nutnost územní
srovnatelnosti dat
ü Evropa
bez států býv. SSSR (pro rok 2000 odečíst
evropské státy býv. SSSR)
ü
Asie bez států býv. SSSR (pro rok 2000 odečíst
asijské státy býv. SSSR)
ü
býv. SSSR jako samostatný kontinent (je
v databázi)
zhodnotit vývoj
jedním z následujících způsobů
hodnocení, příp. zvolte jiný relevantní
způsob hodnocení
– vývojový graf
–
„řetězový“ index (v řádcích –
1970/1961 x 100, atd. … 2000/1961 x 100)
– podíl
ZPF světadílu na celkové rozloze ZPF světa (v %)
–
vývojový index části na celku (Kűhnlová
a kol. 1989, s. 139)
kontinentt2 x světt1
------------------------------------------------
kontinentt1 x světt2
=> dílčí část území roste rychleji nebo pomaleji než celek
> 1 – část roste rychleji
< 1 – část roste pomaleji
• zhodnotit, závěry, zdůvodnění:
zamyslet se na čem daný jev závisí, co
ovlivňuje, zdůvodnění jevů a příčin regionálních
rozdílů (nejen popis dat)
1. 2 Rozložení ZPF podle kontinentů
Zadání: zhodnoťte regionální diferenciaci v rozložení zemědělského půdního fondu nebo orné půdy nebo trvalých travních porostů ve světě podle jednotlivých kontinentů (makroregionů) v současnosti
Postup:
sestrojte kartodiagram znázorňující rozlohu zemědělského půdního fondu nebo orné půdy nebo trvalých travních porostů ve světě podle jednotlivých kontinentů (makroregionů) v současnosti
zhodnotit, závěry, zdůvodnění: zamyslet se na čem daný jev závisí, co ovlivňuje, zdůvodnění jevů a příčin regionálních rozdílů (nejen popis dat)
kartodiagram: velikosti kruhů do mapy – stanovení velikosti značky individuálně pro každý makroregion (druhá odmocnina z velikosti produkce) – blíže viz Tematická kartografie – cvičení 2003
1. 3. Zemědělský půdní fond vybraných
států světa
Zadání: zhodnoťte regionální rozdíly ve využití půdního fondu a zemědělského půdního fondu (rozsah a struktura) ve světě na příkladu vybraných států
Postup:
vybrat 5 států světa (cílený výběr, např. z jednoho kontinentu, státy se stejnou charakteristikou, nebo naopak extrémy, výběr zdůvodnit), dále každý vybere Česko a svět
vypsat: celková rozloha státu (land area), zemědělský půdní fond (agricultural land = arable land + permanent crops + permanent pasture), orná půda (arable land)
vybrat a vypočítat 2-3 z následujících 5 možností (zvolit vhodné kombinace, např. první tři jsou smysluplné pouze pokud jsou vybrány společně apod., možno zvolit jiné relevantní ukazatele): podíl rozlohy státu na celkové rozloze světa, podíl ZPF státu na celkové rozloze ZPF světa, podíl orné půdy státu na celkové rozloze orné půdy světa, podíl ZPF státu na celkové rozloze státu, procento zornění (podíl orné půdy státu na celkové rozloze ZPF státu)
dále vypsat: počet obyvatel státu, ekonomicky aktivní v zemědělství (TotEcActA – pozor! ne zemědělské obyvatelstvo!)
vybrat a vypočítat 2-3 z následujících 5 možností: zemědělský půdní fond / počet obyvatel, orná půda / počet obyvatel, zemědělský půdní fond / počet ekonomicky aktivních obyvatel v priméru, orná půda / počet ekonomicky aktivních obyvatel v priméru, počet obyvatel státu / počet ekonomicky aktivních obyvatel v priméru
vyhodnotit, formulovat závěry, zdůvodnění: zamyslet se na čem daný jev závisí, co ovlivňuje, zdůvodnění jevů a příčin regionálních rozdílů (nejen popis dat)
1. 4. Podobnost struktury
půdního fondu vybraných států
Zadání: určete stát (z 5 vybraných), který má nejpodobnější vnitřní strukturu půdního fondu (nebo zemědělského půdního fondu) jako Česko. Použijte koeficient geografické asociace (výpočet) NEBO trojúhelníkový graf (vyberte si).
1. 4. A. Koeficient geografické asociace
vypsat: A. strukturu zemědělského půdního fondu (100 ´%): orná půda (arable land), trvalé kultury (permanent crops), pastviny (permanent pasture)
vypočítat koeficient geografické asociace pro všechny státy (všechny porovnat s Českem
|
Česko (%) |
Stát A (%) |
Rozdíl v absolutní hodn |
Stát B (%) |
Rozdíl v absolutní hodn |
Orná půda |
70 |
60 |
10 |
40 |
30 |
Trvalé kultury |
5 |
10 |
5 |
10 |
5 |
Pastviny |
25 |
30 |
5 |
50 |
25 |
Celkem zemědělská půda |
100 |
100 |
20 |
100 |
60 |
stejně pro státy C, D, E
hodnocení, závěry, zdůvodnění: Koeficient geografické asociace pro Česko a stát B je větší (60), proto podobnější vnitřní strukturu půdního fondu Česku má stát A, protože … (nezapomenout zdůvodnění!)
1. 4. B. Trojúhelníkový
graf
trojúhelníkový graf – rovnostranný trojúhelník, na jednotlivé strany procentuální podíl jednotlivých kategorií využití ploch 0 – 100 % proti směru hodinových ručiček, každý stát reprezentován jedním bodem
do grafu znázornit 5 vybraných států + Česko + svět
zhodnotit, formulovat závěry, zdůvodnit: zamyslet se na čem daný jev závisí, co ovlivňuje, zdůvodnění jevů a příčin regionálních rozdílů (nejen popis dat)
Blíže viz H. Kűhnlová a kol. (1989).
Zdroj dat: |
|
|
FAO Yearbook – Production (Geografická knihovna) |
Literatura:
BIČÍK, I. (1982):
Ekonomická geografie I. Geografie zemědělství. PřF Uk,
SPN, Praha, 105 s., příl.
BIČÍK, I. a kol. (1991):
Geografie zemědělství II. KSGRR PřF UK, Praha, 157 s. rkp.,
příl.
FAO Yearbook I. Production.
FAOSTAT.
http://apps.fao.org
KŰHNLOVÁ, H. a kol. (1989): Seminář
ze zeměpisu. SPN, Praha, 300 s.
Školní atlas
dnešního světa. Terra, Praha 2001, 183 s.
2. CVIČENÍ
PRODUKCE
VYBRANÉ ZEMĚDĚLSKÉ KOMODITY VE SVĚTĚ
Zadání: zhodnotit vývoj a regionální rozdíly v produkci vybrané komodity rostlinné výroby ve světě
Odevzdat: |
1 NS (1 800 znaků) komentáře
(hodnocení) |
Postup:
zvolte si jednu z následujících plodin: pšenice, ječmen, kukuřice, brambory, řepka NEBO si vyberte z nabídky živočišné výroby: skot, prasata, ovce (můžete i jiné komodity, ale jste limitováni datovou základnou – musíte naplnit všechny body a hodnotit stejnou plodinu pro svět (2. cvičení) a pro Česko (3. cvičení)
naplňte zadání, postupujte podle následující osnovy:
– vývoj světové produkce (chovu – početního stavu): zvolit 5 časových horizontů, data do tabulky, vytvořte graf (např. sloupcový)
– regionální rozdíly podle makroregionů (produkce v jednotlivých světadílech): data do tabulky, vytvořte výsečový graf (nebo kartograficky znázorněte)
– hodnocení největších světových producentů: do tabulky vyberte 10 největších světových producentů, určete jejich podíl na celosvětové produkci – zhodnotit míru koncentrace pěstování vybrané zemědělské plodiny / chovu zvoleného druhu hospodářského zvířectva (tabulka, výsečový graf, komentář)
– vyhodnocení pozice Česka v evropské produkci: zhodnocení podílu české produkce na evropské produkci, vytvořte sloupcový graf s 10 největšími evropskými producenty + Česko
– závěrečně hodnocení, komentář, závěry, zdůvodnění (nejen konstatování faktů), zamyslet se na čem závisí, co ovlivňuje, zdůvodnění jevů a příčin regionálních rozdílů (nejen popis dat), rozsah cca 1 normostrana (1 NS = 1 800 znaků) textu + přílohy – hodnocena bude správnost vyhodnocení jednotlivých analytických kroků, využití a provázanost výsledků hodnocení. Doporučení: srovnejte s regionální diferenciací kvalitativních ukazatelů: RV – hektarové výnosy, ŽV – užitkovost hospodářských zvířat (dojivost) nebo intenzitní ukazatel (počet skotu na ha zemědělské půdy, počet prasata na hektar orné půdy).
Zdroj dat: |
|
|
FAO Yearbook – Production (Geografická knihovna) |
Literatura:
BIČÍK, I. (1982): Ekonomická geografie
I. Geografie zemědělství. PřF Uk, SPN, Praha, 105 s.,
příl.
BIČÍK, I. a kol. (1991): Geografie zemědělství
II. KSGRR PřF UK, Praha, 157 s. rkp., příl.
FAO Yearbook I.
Production.
FAO Yearbook II. Trade.
FAOSTAT.
http://apps.fao.org
Školní atlas dnešního
světa. Terra, Praha 2001, 183 s.
3. CVIČENÍ
HODNOCENÍ
REGIONÁLNÍCH ROZDÍLŮ V PRODUKCI VYBRANÉ
ZEMĚDĚLSKÉ KOMODITY V ČESKU
Zadání: zhodnoťte regionální diferenciaci hodnoceného jevu (produkce/početní stavy) v Česku
Odevzdat: |
1 NS (1 800 znaků) komentáře
(hodnocení) |
3. 1. Hodnocení územního rozložení (koncentrace) daného jevu (produkce / početní stavy)
Zadání: pomocí
geografického mediánu zhodnoťte míru koncentrace
pěstování vybrané plodiny/chovu vybraného
druhu hospodářského zvířectva v Česku,
zhodnoťte, formulujte závěry, zdůvodněte: zamyslete se na čem
daný jev závisí, co ovlivňuje, uveďte zdůvodnění
jevů a příčin regionálních rozdílů (nejen
popis dat)
Postup:
data za okresy – stav na počátku transformačního období (kolem roku 1990)
zjistit 50 % produkce vybrané komodity v Česku
načítat produkci jednotlivých okresů od západu/východu
po dosažení 50 % zakreslit medián po hranicích okresů
snažit se, aby medián probíhal co nejvíce ve směru S – J (po hranicích okresů)
3. 2. Regionální
rozdíly – produkce (stavy) podle krajů
sestrojte výsečový nebo sloupcový graf nebo kartodiagram
zhodnoťte výsledky
Závěrečné
hodnocení ke 3. cvičení: komentář, závěry,
zdůvodnění (nejen konstatování faktů), zamyslet
se na čem závisí, co ovlivňuje, zdůvodnění jevů
a příčin regionálních rozdílů (nejen
popis dat), rozsah cca 1 normostrana (1 NS = 1 800
znaků) textu + přílohy – hodnocena bude správnost
vyhodnocení jednotlivých analytických kroků,
využití a provázanost výsledků
hodnocení.
Doporučení: srovnejte
s regionální diferenciací kvalitativních
ukazatelů: RV – hektarové výnosy, ŽV –
užitkovost hospodářských zvířat (dojivost) nebo
intenzitní ukazatel (počet skotu na ha zemědělské půdy,
počet prasata na hektar orné půdy).
Zdroj dat: |
Okresy České republiky. ČSÚ, Praha 1995. |
|
Statistická ročenka ČR |
Literatura:
BIČÍK, I., JANČÁK,
V. (2001): České zemědělství po roce 1990. Geografie –
Sborník ČGS, 106, č. 4, ČGS, Praha, s. 209-221.
JANČÁK,
V., GÖTZ, A. (1997): Územní diferenciace českého
zemědělství a její vývoj. Monografie. KSGRR PřF
UK, Praha, 81 s.