Cíle:
· historie oboru
· obecná teorie kartografie (obsah a náplň map, vyjadřovací prostředky)
· základní metody tvorby tematických map a základní kartografické vyjadřovací prostředky (důraz na tvorbu tematických map a praktické využití)
· hlavní kartografická díla (důraz na praktické využití)
Literatura:
Voženílek, V. (2001): Aplikovaná kartografie I – tematické mapy. Olomouc, Vydavatelství UP, 187 s.
Čapek, R., Miškovský, M., Mucha, L. (1992): Geografická kartografie. Praha, SPN, 373 s.
Zápočet:
· odevzdané a přijaté práce (vypracované cvičení)
·
referát odevzdaný písemně a
prezentovaný dle harmonogramu
Zkouška:
písemná a ústní část
Témata přednášek
1. |
Kartografie jako vědní obor, postavení tematické kartografie v rámci kartografie (definice, struktura) |
2. |
Dějiny kartografie (vývoj oboru, staré mapy) |
3. |
Koncepce tematických map: všeobecné zásady tvorby tematických map, druhy tematických map, tvorba tematických map (pracovní mapa, sestavitelský, vydavatelský originál) |
4. |
Obsah a kompozice tematických map (kompoziční prvky: název, legenda, měřítko, tiráž, mapové pole, nadstavbové kompoziční prvky) |
5. |
Kartografické vyjadřovací prostředky (jazyk mapy) |
6. |
Geografická generalizace (výběr objektů znázorněných na mapě) |
7. |
Vlastní metody kartografického znázorňování (13 základních metod) |
8. |
Rastr a barva v tematickém obsahu map (kvalitativní a kvantitativní rozlišení, určování intervalů a velikostních stupnic) |
9. |
Tematická mapová díla (hlavní vybrané tematické mapy a atlasy) |
10. |
Vývojové trendy v tematické kartografii (vývoj v poslední době, počítačové zpracování apod.) |
Týden |
Náplň, forma výuky |
Hodiny přednáška/cvičení |
1 |
Úvodní přednáška (harmonogram semestru, organizační záležitosti, téma 1 |
1/0 |
2 |
Přednáška – témata 2, 3 |
3/0 |
3 |
Přednáška – témata 4, 5, 6 |
3/0 |
4 |
Přednáška – téma 7 |
3/0 |
5 |
Přednáška – téma 8 |
1/2 |
6 |
Zpracování cvičení, konzultace (pracovna – v konzultačních hodinách) |
0/3 |
7 |
Zpracování cvičení, konzultace (pracovna – v konzultačních hodinách) |
0/3 |
8 |
Prezentace dílčích výsledků, konzultace, odevzdání referátů (učebna) |
0/3 |
9 |
Zpracování cvičení, konzultace (pracovna – v konzultačních hodinách) |
0/3 |
10 |
Zpracování cvičení, konzultace (pracovna – v konzultačních hodinách) |
0/3 |
11 |
Odevzdání vypracovaných úkolů, prezentace referátů
|
1/2 |
12 |
Oprava cvičení (učebna) |
0/3 |
13 |
Zápočty (učebna) |
0/3 |
Požadavky na formální stránku
• | zpracovat na volné listy formátu A4, pro úkol 1 a 2 možno použít pauzák (při ručním vykreslení podkladové mapy), pro úkol 3 použijte milimetrový papír |
• | součástí hodnocení je jednak fakticky správné zpracování zadaných úkolů, ale i celková úprava |
• | výkresy vyhotovte s dodržením zásad a pravidel kompozice mapy, nezapomeňte na jednotlivé kompoziční prvky: název (věcné vymezení, prostorové vymezení, časové vymezení), mapové pole, měřítko, legenda, tiráž (jméno zpracovatele, studijní skupina/kombinace, vročení) |
• | všechna vypracovaná cvičení sepněte nebo vložte do desek (ne eurodesky – tzv. kapsy) |
Zadání cvičení
1. Kartogram
Zadání: | sestrojte mapu metodou kartogramu |
Území: | zvolte libovolné území členěné na minimálně 50 územních (admnistrativních) jednotek (např. okres v členění na obce; okresy Česka; státy Evropy apod.) |
Data: | zvolte libovolná data vhodná pro konstrukci pravého kartogramu |
Úprava: | výkres vyhotovte s dodržením zásad a pravidel kompozice mapy (nadpis, měřítko, legenda…) |
Postup: | |
|
|
Odevzdejte: | |
|
2. Kartodiagram
Zadání: | sestrojte mapu metodou kartodiagramu |
Území: | zvolte libovolné území členěné na cca 20 územních (admnistrativních) jednotek (např. obce z administrativní mapy krajů Česka v měřítku 1:200 000; okresy Česka; státy Evropy apod.) |
Data: | zvolte libovolná data vhodná pro konstrukci kartodiagramu | ||||||||||
Úprava: | výkres vyhotovte s dodržením zásad a pravidel kompozice mapy (nadpis, měřítko, legenda…) | ||||||||||
Postup: | |||||||||||
|
|||||||||||
Odevzdejte: | |||||||||||
|
3. Anamorfóza
Zadání: | sestrojte mapu metodou ekvivalentní plošné anamorfózy |
Území: | použijte stejné území, které jste použili pro zpracování kartodiagramu |
Data: | použijte stejná data, které jste použili pro zpracování kartodiagramu |
Úprava: | výkres vyhotovte s dodržením zásad a pravidel kompozice mapy (nadpis…); pro zákres použijte milimetrový papír |
Postup: | |
|
4. Geografická generalizace, bodová metoda
Zadání: | sestrojte mapu pomocí bodové metody |
Území: |
Znázorněte
území o velikosti zhruba 5 okresů Česka (celý kraj) |
Data: |
použijte data vhodná pro zpracování bodové metody: · pěstování zemědělských komodit, chov hospodářského zvířectva, land use, počet obyvatel, počet ekonomicky aktivních v zemědělství apod. · počet obyvatel okresu (podle obcí) – v tomto případě zpracujte území jednoho okresu podle obcí |
Úprava: | výkres vyhotovte s dodržením zásad a pravidel kompozice mapy (nadpis…) |
Postup: | |
|
5.
Anotace vybraného kartografického díla
Napište anotaci v délce 1–2
NS (1 800–3 600 znaků) na zadané kartografické dílo. Zaměřte se na
použité metody kartografického znázorňování.
Připravte prezentaci (5 min).
1 |
Atlas Republiky Československé (1935) |
2 |
Národní atlas ČSSR (1966) |
3 |
Vojenská zeměpisný atlas |
4 |
Atlas československých dějin (1966) |
5 |
Atlas krajiny Slovenska |
6 |
Mapy fyzickogeografické regionalizace (GÚ ČSAV, Mapová sbírka) |
7 |
Mapy socioekonomické regionalizace (GÚ ČSAV, Mapová sbírka) |
8 |
Atlas životního prostředí a zdraví obyvatelstva ČSFR (1991) |
9 |
Oxford economic atlas of the world |
10 |
The Agriculture atlas of the world |
11 |
Atlas „land use – Kobayashi, Japonsko“ (Land Use/Cover Changes in Selected Regions in the World) |
12 |
Haack Weltatlas |
13 |
Ostatní zahraniční atlasy v Geografické knihovně |
14 |
Školní atlas dnešního světa (Terra) |
15 |
První fotbalový atlas světa (Jelínek, Tomeš) |
16 |
Český jazykový atlas 1–5 |
17 |
Produkce Kartografie Praha |
18 |
Mapy na Internetu |
19 |
Autoatlasy na českém trhu |
20 |
Turistické mapy na českém trhu |