Vyhlazení gridu - Spline Smooth

Pro vyhlazení gridu v Surferu slouží nástroje Filter a Spline Smooth. Oba pracují na odlišném principu a dávají odlišné výsledky. Nástroj Filter mění hodnoty interpolované veličiny (nadm. výška, srážky) při zachování velikosti gridu, Spline Smooth naproti tomu mění prostřednictvím interpolace hustotu gridu.
 

Spline Smooth.

Postupujeme stejně jako v prvním případě - zvolíme nástroj Spline Smooth z menu Grid a následně vybereme grid, který chceme vyrovnat.

Po výběru gridu, který chceme upravovat následuje hlavní dialog, ve kterém volíme jednu z interpolačních metod a její parametry.

Insert Nodes - tato metoda přidá námi specifikovaný počet bodů mezi již existující datové body gridu. Původní hodnoty datových bodů se nemění, hodnoty nových bodů jsou interpolovány.

Recalc Grid - proces, při kterém změníme velikost gridu na námi zadaný počet řádků a sloupců. Tato volba je výhodná např. pro sjednocení rozměrů různých gridů, jejich uživatelské zahuštění nebo naopak zředění.

Opět neopomeneme zadat název a umístění výstupního souboru.
 

Můžeme si prohlédnout výsledky. Pro názornost si můžeme přes sebe přeložit oba nově odvozené gridy, vzniklé maticovým a splinovým vyrovnáním. Vidíme, že grid, vytvořený druhou metodou - Spline Smooth je více podoben původním datům, naproti tomu grid vzniklý vyrovnáním maticí vyjadřuje generalizovanou strukturu reliéfu.

HOTOVO!



(C) Jakub Langhammer, 2003