Zkouška
Zadání úloh pro zkoušku v ZS 2012
|
1. část - GIS I |
Analýza výšky srážek
na povodí Volyňky za období 1970-2000
1. Výpočet výšky srážek na
povodí.
Z vrstev, dodaných v archivu
volynka.zip vypočtěte průměrnou výšku srážek na povodí Volyňky za období
1970-2000. Použijte přitom metodu Thiessenových polygonů.
2. Tematická mapa.
Vytvořte tematickou mapu průměrných
srážek na povodí za období 1970-2002
3. Podíl srážek na části území.
Vypočtěte, jaký podíl srážek v
jednotlivých situacích (minimální, průměrné a maximální srážky za období
1970-2002) spadne na území NP Šumava.
4. Výsledky zpracujte do
prezentace v MS PowerPointu
Data
Potřebná data naleznete v
archivu volynka.zip.
2. část - GIS II |
Vlastnosti hrubozrnných sedimentů
na Losenici
Data
Potřebná data naleznete v
archivu losenice.zip.
3. část - GIS III |
Parametry údolní sítě
1. DMR
Stáhněte
si podkladový rastrová DMR (Area1_10.grd), vytvořte bareovnou hypsometrii a
generujte vrstevnice s 10 m intervalem.
2.
Vodní toky a povodí
Vytvořte pomocí nástroje ArcHydro síť vodních toků. Porovnejte ji s liniemi
vodních toků z databáze (toky_1.shp), a snažte se pomocí nastavení
rozhodovacího pravidla SetNull vytvořit síť co nejpodobnější tokům z databáze.
Dále vytvořte *.shp toků a povodí. Polygony povodí spojte tak, aby vlastní
povodí měly pouze toky nad 1 km délky, ostatní k nim připojte.
3. Analýza reliéfu povodí
Pro každé z těchto spojených povodí vypočítejte pomocí nástrojů Zonální statistiky
průměrnou, maximální a minimální nadmořskou výšku a vytvořte kartogramy.
4. Výsledky zpracujte do
prezentace v MS PowerPointu.
Data
Potřebná data naleznete v archivu udolnisit.zip.
4. část - analýza DMT |
Analýza digitálního modelu
reliéfu oblasti Pecný (využijte programy Surfer a ArcGIS)
1. Gridování.
Z dodaného datového souboru
pecny.txt vytvořte digitální model reliéfu.
Vysvětlete, jakou interpolační metodu jste použili a proč a jaké parametry má
výsledný grid.
2. Vizualizace.
Vizualizujte grid v podobě
blokdiagramu a vhodně upravte legendu.
3. Výpočet sklonitosti.
Z gridu vypočtěte sklonitost
terénu a vizualizujte ji.
4. Hypsografická křivka.
Vypočtěte hypsografickou křivku
pro dané území.
5. Údolní síť.
Pomocí nástrojů Arc Hydro
vytvořte vektorovou vrstvu údolnic.
6. Výsledky zpracujte do
prezentace v MS PowerPointu.
Data
Potřebná data naleznete v
archivu pecny.zip
5. část - DPZ |
Analýza multispektrálních dat
družice Landsat TM z povodí Želivky
1. Vizualizace v nepravých
barvách
Zobrazte snímek z povodí Želivky
pomocí syntézy v nepravých barvách tak, aby zvolená kombinace
spektrálních pásem umožňovala dobře odlišit základní charakteristiky krajinného
pokryvu. Uveďte, jakou kombinaci jste použili a proč.
2. Neřízená klasifikace.
Pomocí metody neřízené
klasifikace analyzujte krajinný kryt snímku z povodí Želivky. Uveďte jaký
klasifikační algoritmus jste použili a s jakými parametry, zejména která
spektrální pásma jste vybrali, kolik tříd jste pomocí shlukování identifikovali
a jaký je informační obsah těchto tříd.
3. Řízená klasifikace.
Pomocí řízené klasifikace
identifikujte na satelitním snímku z povodí Želivky následujících 5 tříd
krajinného krytu
Pomocí trénování nejprve
identifikujte homogenní plochy, reprezentující jednotlivé třídy a následně
vyklasifikujte pomocí zvoleného algoritmu. Dokumentujte Váš postup pří
zpracování, uveďte jaký algoritmus jste použili, s jakými parametry a jak
homogenní byly zvolené třídy v klasifikovaných pásmech.
4. Výsledky zpracujte do
prezentace v MS PowerPointu.
Data
Potřebná data naleznete v
archivu zelivka.zip
6. část - SketchUp |
Modelování skalního výchozu
1. Import plánu výchozu.
Stáhněte si plánek části údolí
se skalními výchozy (vychozy_meters.bmp) v grafickém softwaru zjistěte rozměry
v pixelech. Podle měřítka si přepočítejte rozměry skutečného zachyceného území.
Ve SketchUpu vytvořte obdélník o vypočtených rozměrech a importujte do něj
plánek.
2. Digitalizace linií výchozu a
vytvoření blokového modelu.
Zdigitalizujte obrysy bloků
skalních výchozům bloků, a fluviálních akumulací. Pomocí funkce push/pull
zdvihněte bloky do výšky napsané na každém bloku.
3. Pokrytí modelu
texturou.
Najděte nebo vytvořte vhodnou
texturu pro skalní reliéf a sedimenty a pokryjte jí plochy bloků
4. Import modelů z 3D warehouse.
Importujte vhodné prvky pro
doplnění krajiny z 3D warehouse (stromy, keře, kameny,...). Vytvořte několik
různých pohledů na vaší krajinu se skalními výchozy.
5. Výsledky zpracujte do prezentace v MS PowerPointu.
Data
Potřebná data
naleznete v archivu vychozy_meters.zip