Existuje pro české V&V instituce princip accountability?

Jiří G.K. Ševčík, Katedra analytické chemie PřF UK, Albertov 2030, CZ – 128 40 Praha 2

Úvod

V současné diskusi o vývoji výzkumu a vývoje (V&V) jsou dva významné trendy. První trendem je vzrůstající vliv universit v rámci V&V institucí na podporu národní technické infrastruktury, druhý trend je vzrůstající pozornost vlády k finanční zodpovědnosti V&V organizací.

Zpráva britského národního výboru pro vysoké školství říká: “nepochybujeme o základní úloze vysokého školství pro zajištění sociálních, kulturních a ekonomických potřeb národa. Zatímco výzkum byl v minulosti formou sebeuspojení, z hlediska budoucího vývoje podléhá V&V posuzovacím kriteriím, která musí být splněna. Ať je trend vývoje V&V posuzován z jakéhokoli hlediska, musí být managerován.”

Růst vědy po roce 1945 v celém rozsahu překročil zdroje a infrasturukturu potřebnou pro její udržení a podporu (B. Barnes, 1985). Politická a sociální kultura státu, která nedovoluje experimentování s veřejnými prostředky, patří mezi respektovaná demokratická pravidla. Celosvětově jsou uplatňovány vládní programy, které neměnně požadují rovnoměrněji strukturovanou základnu příspěvků od všech, kteří mají prospěch z vládních programů. Samozřejmě se v rámci vládních programů uplatňují specifické národní podmínky, např. změna v demografickém složení obyvatelstva, začlenění V&V do národního kontextu priorit, apod.

Vláda ČR přijala 5.1.2000 novou “Národní politiku V&V”, která definuje význam V&V pro národní vývoj, zvýšení výkonnosti a efektivity V&V spolu se snahou začlenit se do EU jako své hlavní cíle a uplatnění poznatků a obstání v konkurenci jako nástroje posuzování úspěšnosti V&V aktivit. Tento dokument zahájil jak změnu V&V prostředí v ČR (příprava nového zákona o V&V organizacích), tak i poprvé obrátil pozornost a přístup k V&V organizacím od financování nákladů na posuzování úspěšnosti. Tento dokument nedefinuje kriteria úspěšnosti, ale jejich formulaci a naplnění ponechal na samotných V&V organizacích. V&V organizace věnují nedostatečnou pozornost této skutečnosti a tak se samy dostávají do konfrontační situace s ostatními odbory závislými na veřejném rozpočtu.

Hledat vědecké vysvětlení konfrontačního problému sociální politiky musí skončit neúspěchem z důvodu podstaty tohoto problému. Politické problémy nemohou být přesně popsány, neboť v pluralistické společnosti neexistuje nic, co bychom označili za nediskutovatelnou veřejnou záležitost, tedy ani význam V&V v národních prioritách. Jelikož není objektivní definice spravedlnosti, politická řešení, která reagují na sociální problémy, nemohou být významově špatná, nebo správná. A proto nemá význam hovořit o optimálním řešení sociálního problému, příspěvku na podporu V&V aktivit, aniž by předem byla definována přísná posuzovací kriteria. Tímto kriteriem je princip accountability.

Co je V&V ?

Výzkum a vývoj (V&V) byl původně vyčleněn inovativnímu zkoumání v technických vědách, avšak na universitách má širší záběr. Můžeme říci, že V&V je základním procesem tvorby znalostí, přičemž výzkum je definován jako pokrok v objevu vědeckých znalostí a vývoj jako systematické využívání těchto znalostí (NSF1996).

Koncepce organizace národní V&V se měnila a prošla od stadia vzájemné konkurence, ke spolupráci a měla by směřovat k plánované komplementaritě V&V institucí. Pro spolupráci platí pět základních pravidel:

Přitom spolupráce se nezakládají z důvodu překonání nedostatků ani k hledání maximálních výhod.

Porovnání charakteristik V&V institucí minulosti a budoucnosti ukazuje na rozdíly v zaměření jejich činnosti – od základního výzkumu k orientovanému výzkumu, poradenství a technology transferu, od isolace ve věži ze slonové kosti k systému spoluprací a od sledování vysokých finančních nákladů ke sledování vysokého zůročení investovaných peněz.

Co je accountability ?

V roce 1996 USA zřídily Council on Competitiveness, neziskové fórum CEO´s (chief executive officer) průmyslu a obchodu, universit a laboratoří ke společnému vypracování národní politiky pro zajištění vedoucí pozice U.S. na světových trzích, v technologické inovaci a výuce a školení, které pozvednou životní úroveň všech američanů.

Výbor zastává následující stanoviska:

V USA je jednoznačný a tlouhodobý trend k zodpovědnosti za rozpočtové prostředky (fiscal accountability). Tato koncepce je zakořeněna v základních demokratických principech representace občanů a representace občany. Její moderní koncepce, vycházející z politických reforem presidenta W.Wilsona (Budget and Accounting Act of 1921) se vyvíjela přes dokumenty z let 1984 a 1990 k současně aplikovanému dokumentu formulujícímu pro veřejné instituce zodpovědnost za výkon (Government Performance and Result Act (GPRA) 1993). Jeho charakteristickými rysy jsou:

V rámci GPRA musely všechny federální úřady předložit do 30.9.1997 strategické plány aktivit včetně jejich hodnocení založeného na objektivních údajích a systematické analýze.

Je předpokládáno, že zodpovědnost podobná GPRA může být požadována od universit, neboť všechny university, v důsledku nadpolovičního financování z rozpočtových prostředků, jsou veřejné. Z této situace lze odvodit:

Management V&V

Kultura českých V&V organizací je obhajována ze dvou kontraversních hledisek:

Management hraje v V&V organizaci jednu z nejdůležitějších rolí pro dosažení optimálních výsledků ve výuce, výzkumu a poskytovaných službách. Vysokoškolský management představuje pro managery komplexní výzvu, neboť nutně vede ke změně akademické kultury. Pro spolupracovníky je management výzvou k přehodnocení postojů k významu pojmů autonomie, akademická svoboda nebo kritika nového managementu.

Paradox autonomie V&V institucí spočívá v

Management britských VŠ, zastoupený výborem kvestorů, chce dosáhnout svého záměru, tj. dosažení optimálních výsledků ve výuce, výzkumu a poskytovaných službách v letech 99-02 pomocí

Tyto veřejně deklarované záměry mají politický charakter a jsou podmíněny politickou angažovaností managementu V&V institucí, přičemž veřejně politickými tématy jsou

Zásady řízení V&V institucí

Jsou V&V instituce social businesses? Jsou to organizace, které mají poskytovat službu nabízející komunitě výhodu tím, že pracuje za podmínek podobných privátním kapitálovým společnostem? Tato otázka je zodpovídána různě podle příslušnosti buď ke skupině kapitálové společnosti, nebo k V&V instituci. Výsledek US ankety z roku 1998 ukázal, že 64% dotázaných managerů kapitálových společností se vyslovilo pro řízení V&V instituce jako kapitálový podnik, zatímco 77% VŠ profesorů odpovědělo, že podnikové metody nelze v akademickém prostředí uplatnit. Tento rozpor vychází ze základního problému spočívajícího ve vytváření strategického plánu, který V&V instituce tvoří za účelem řešení svých vnitřních konfliktů a z hlediska zajištění příjmů, přičemž v něm nevěnuje žádnou pozornost vyjádření výkonu, což je hlavní rozdíl proti kapitálové společnosti.

Řízení V&V institucí je založeno na rozděleném vedení na třech úrovních

Hybridní řízení V&V organizace vychází z definované role (vědecké) rady, jejíž úloha spočívá v určení charakteru a poslání V&V organizace, zajištění její solventnosti a jejích aktiv. Tato úloha je oddělená od základních úkolů v oblasti managementu organizace. Rada by se měla koncentrovat na otázky vývoje organizace a měla by se vyhnout přímému působení ve správním managementu, který zajišťuje a je za něj zodpovědný ředitel a výkonný management. Rada zvažuje a podporuje demokratickou strukturu organizace a částečně zvažuje formální doporučení akademického senátu. Toto rozdělení zodpovědností je založeno na důvěře mezi radou a managementem. Rada očekává dobře připravené předlohy návrhů a vyžaduje přístup ke všem prvotním datům a informacím použitým pro formulování návrhu.

V systému řízení organizace by měly existovat čtyři úrovně rozhodování zodpovědné za

V rámci V&V organizací se úspěšně uplatňuje metoda nového managementu, která využívá doporučení, pracovní postupy a hodnoty privátního ziskového sektoru pro zajištění účinnosti a trvalého zlepšení výkonu. Je to forma pružného managementu, schopného pracovat jako tým, věnující pozornost zaměstnancům a ne pouze úkolům, nezdůrazňující svůj status, ale svůj příspěvek ke zvýšení konkurenceschopnosti organizace.

Strategie V&V organizací

Každá organizace má poslání, kterému jsou podřízeny záměry a strategický plán. Jim jsou podřízeny operační cíle, úkoly a detailní plán s dílčími cíli, časovou osou, personálním zajištěním a vymezenou zodpovědností.

Pro posouzení vlastních V&V aktivit si organizace musí odpovědět na tři komplexy otázek:

Pro výše uvedené posouzení je třeba provést analýzu SWOT, tj. vlastních silných stránek (strenghts), slabých míst (weaknesses), možností (opportunities) a risik (threats). Pro analýzu potřebné informace nemohou být náhodné, ale klasifikované a musí být zařazeny do zpětnovazební smyčky, tj. musí být jasná představa o druhu informacích, které jsou soustředěny, dále o druhu (hladině) rozhodnutí, které budou informacemi ovlivněny a jak a v jakém rozsahu pomohou provést potřebnou změnu.

Z toho, co bylo řečeno, je zřejmé, že managerovat strategii V&V organizace nespočívá ve vypracování plánu, ale management jedná o řadě dílčích postupů sumárně tvořících strategii. Dílčími podstrategiemi jsou

Ve všech případech by plán měl být vyvážený a věnovat pozornost

Nakonec by měl být strategický plán nápomocný managementu organizace v práci a pravidlech rozhodování. Vedle taktických otázek mohou být řešeny i klíčové akademické otázky (např. podpora neprofitabilních oborů, vytvoření nových studijních programů na úkor starých, apod.), sebeidentifikace a sebepoznání (dříve co je universita, teď jaký typ university jsme?).

Vrcholový management

CEO spolu se svým vrcholovým týmem je ve většině řídících schemat přímo zodpovědný za analýzu a návrh strategie organizace, který předkládá za politiku instituce zodpovědnému orgánu (“vědecké” radě) a za jeho realizaci po jeho schválení. Komplexita a dvoustrannost role vrcholového managementu V&V organizace je spojena s potenciálními konflikty při zvažování pohledů do budoucnosti a do vlastní minulosti, a pohledů směrem mimo organizaci z hlediska vlastní organizace.

Změny ve vztahu mezi státem, společností a V&V organizacemi změnily podstatu manageriálního vedení na současných V&V institucích. Dřívější charismatický, či kolegiální model universálního vedení byl nahrazen novým modelem, který zdůrazňuje manageriální schopnosti, které jsou jak byrokratické tak podnikatelské povahy. Např. rozdíl mezi voleným rektorem a ustanoveným exekutivním presidentem spočívá v tom, že podstatným úkolem presidenta je definovat a formulovat poslání organizace, vhodné úkoly, získavat talenty, dosáhnout dohod, vytvořit vhodné prostředí a zajistit finanční zdroje pro zajištění výše řečeného. Vše ostatní, jako např, representace, jsou okrajové záležitosti.

Úspěšný výkonný president V&V organizace uvolní lavinově se šířící vlnu energie a podnikavosti, optimismu a otevřenosti. Jsou to právě tyto idee a týmová práce, které vedou k úspěchu. Úspěšný vedoucí organizace respektuje hlavní aktivity instituce a nikdy nezapomíná, kdo skutečně provedl práci. Je charakterizován

Spolupracovníci ve V&V institucích

V&V instituce neexistují bez svých spolupracovníků. Akademičtí pracovníci nepracují pro organizaci, ale pracují v organizaci. V hierarchii identifikace s různými problémy je na prvním místě jimi řešený problém, potom obor, potom spolupracovník a na konci organizace. Jejich silou jsou loyalita, kontinuita působení, znalost jazyka a prostředí. Mezi slabosti patří isolovanost, konzervativnost a obranná posice (NIH – not invented here). Od spolupracovníků V&V organizací je očekáván profesionální mix, který vedle odborného vývoje dovolí i vývoj zaměstnance v managementu.

Vedení V&V organizací jsou zřetelně paradoxní. Zatímco organizace existují proto, aby racionálně řešily úkol a potřebují management, instituce je méně konkrétní a většinou je držena pohromadě názory lidí, které jsou součástí jejich škály hodnot. Instituce je tvořena různorodostí představ a projekcí lidí s ní spojených. Tyto idee nejsou vědomě dojednány nebo odsouhlaseny, ale existují. Chování akademické komunity lze chápat jako rovnováhu mezi tradiční “legitimní – jsme tu” strategií a “morálním nátlakem”. Na vkus průmyslových managerů jsou V&V organizace příliš těžkopádné a neochotné měnit své návyky, než aby se v nich dlouhodobě angažovali. Management z vlastních řad je tvořen odborně velmi specializovanými vedoucími, obklopenými malými týmy, plochou organizační strukturou, která toleruje hierarchii pouze pro omezený počet praktických důvodů a neakceptuje nadřazenou autoritu v rozhodujících částech profesionálního života. Akademičtí pracovníci jak pedagogičtí, tak výzkumní, pracující v prostředí mezi protekcionismem a finančním nedostatkem, dávají přednost protekcionismu.

Cesta k accountability

Znalosti mají ekonomický dopad v delším časovém horizontu a proto jsou vyhodnotitelné ex post, nikoli ex ante. Ekonomický dopad není rozpočtovým nástrojem, ale má ukázat financujícím, hlavně pak daňovým poplatníkům, v jim srozumitelné řeči, co získávají za peníze poskytnuté na podporu výzkumu.

Trend, od peer review k accountability, se obzvláště uplatní ve V&V institucích. Zatímco peer review je důležitý z hlediska integrity instituce, financující se zajímají o ekonomické dopady. Jelikož výše uvedený trend nabízí rovněž nástroje efektivního managementu, neboť dovoluje systematickou analýzu z hlediska stanoveného strategického plánu, lze s velkou jistotou očekávat jeho další prohloubení a uplatňování.

Základní požadavek accountability, že poskytnutí veřejných prostředků musí být zodpovědně a průhledně dokumentováno a musí být prokázána účelnost jejich vynaložení, dřívější pravidla posuzování V&V úspěšnosti, např. podle počtů patentů, publikací, citačního indexu, apod. efektivitu technology transferu neodrážela.

Posouzení ekonomického dopadu V&V je prvním přístupem, který umožňuje financujícím porozumět a ocenit úlohu vynaložených veřejných prostředků. Posouzení ekonomického dopadu je tvořeno sequencí několika kroků, které se opakují a upřesňují po získání nových informací. Jsou to fáze

Během informační fáze, která se může rovnat kulturní revoluci, jsou pracovníci V&V seznamováni s obsahem posuzování ekonomického dopadu V&V aktivit instituce (proč je hodnocení děláno, jaký je očekávaný výstup vzhledem k financujícím zdrojům a ke zvýšení efektivity instituce).

Zahájení posuzování ekonomického dopadu V&V je prováděno formou pilotního projektu na vybraných odděleních organizace a vyžaduje:

Uvedení hodnocení ekonomického dopadu V&V aktivit do provozu v rámci organizace je ponecháno administrativě. V jejím rámci mají významnou úlohu odborníci zodpovědní za řadu úkolů, např. vyhodnocení komerčního potenciálu a patentovatelnosti výsledků, patentových doporučení, průzkumu trhu, vypracování licenčních strategií, vedení licenčních jednání, nalezení sponsorů, atd. Z výše uvedeného lze odvodit úlohu pracovníků věnujících se technology transfers.

Interpretace začíná vysvětlením zjištěného výsledku financovatelům. I v tomto stupni je třeba mít vypracovánu standardní metodu vyjádření výsledku, např. ve formě poměru zisk/náklady. V interpretaci hodnocení ekonomického dopadu V&V aktivit je třeba mít na zřeteli, že se nejedná o naprosto objektivní proces, neboť instituce samotná definuje V&V aktivitu (na druhé straně kdo jiný by měl definovat co je V&V) a nehodnocené aktivity instituce nejsou méně významné, pouze je nelze hodnotit z hlediska ekonomického dopadu.

Závěr

Princip accountability patří mezi charakteristiky demokratických společností. Přitom vývojově se posouvá od fiskální accountability k accountability výkonu.

V&V instituce, v českém prostředí tvořené hlavně vysokými školami a ústavy Akademie věd ČR, jsou veřejnými institucemi, neboť jejich hlavním zdrojem příjmů jsou příjmy z veřejných rozpočtů. Z tohoto důvodu by V&V instituce měly respektovat princip accountability.

Otázku, zdali existuje pro české V&V instituce princip accountability, lze odvodit z dílčích odpovědí posuzujících současný stav V&V institucí z hlediska diskutovaných charakteristik uvedených v předchozím textu. Můžeme konstatovat, že:

Sumárně lze konstatovat, že cesta k ustavení accontability V&V institucí je podmíněna změnou přístupů jejich spolupracovníků k novým realitám demokratické společnosti na počátku nového milenia. Změna konfrontačního kursu V&V institucí je plně a pouze v pravomoci jejich rozhodování. Vlastní aktivita vedoucí k uplatnění principu accountability v řízení organizací je velmi vhodným nástrojem.