Lidské zdroje pro český VaV a Evropský prostor vysokoškolského vzdělání
Jiří Ševčík
CONSULTANCY
Diskuse stavu českého vědy a výzkumu (VaV), trvající již řadu let, stále postrádá marketingový přístup. Z tohoto důvodu, jelikož není definován produkt (náplň a možnosti VaV, očekávané výstupy VaV, atd.), zůstává český VaV i nadále ”nákladovým” střediskem, jehož funkčnost je posuzována z hlediska
vyrovnané bilance příjmů a výdajů. Za těchto podmínek jsou pracovníci VaV nákladovými položkami, nikoli nositeli inovačního potenciálu VaV. Domnívám se, že uplatnění marketingového přístupu i na pracovníky VaV je bezpodmínečným kriteriem pro efektivní činnost VaV, kterou i nadále vidím v aktivní účasti na technologických změnách, jejich hledání a rozšiřování.Rok 2004 je stále ještě pravděpodobným datem dalšího rozšíření EU o více než 70 milionů obyvatel. Mezi šesti kandidátskými zeměmi je i Česká republika. Přitom je nesporné, že nárůst inovačního potenciálu rozšířené EU, jednoznačně korelovatelného s velikostí populace, jejím vzděláním a možnostmi uplatnění, bude největším ziskem EU.
Dominantnost tohoto hlediska vedla Francii, Itálii, Německo a Velkou Británii v květnu 1998 k podpisu Sorbonnského prohlášení, která v několika měsíčním období vyvolala explozivní řetězovou reakci, následovanou tzv. Boloňskou deklaraci a zrozením projektu Evropského prostoru vysokoškolského vzdělání (EHEA).
Z aktivit zahájených na akademické úrovni čtyřmi zeměmi se stala nejdynamičtější evropská akce, v současné době zastoupená 33 evropskými vládami, nadnárodními organizacemi Council of Europe a EU se speciálním statutem a UNESCO, asociací universit EUA, asociacemi studentských organizací ESIB, ESN, AEGEE, a ekonomickými organizacemi OECD, NARIC, ENIC, EURASHE. Kombinace výše uvedených organizací a konkrétní úkoly řešené do Berlínské konference v září 2003 ukazují závažnost problematiky vzdělání populace pro inovační potenciál v Evropě, jehož využití je podmínkou trvalého rozvoje.Soudržnost nové, rozšířené EU je podmíněna schopností jejích zemí zajistit ekonomický růst pomocí vytvoření vysoké míry přidané hodnoty, např. uplatněním technologických změn. Tato koncepce vychází z následující úvahy:
Hrubý domácí produkt (GDP) odrážející výkonnost národního hospodářství, je třeba relativovat paritní kupní silou občana. Podíl zahraničních investic na GDP potom bude ukazovat nejen na kapitálovou situaci v zemi, ale i na její orientaci, otevřenost a zdroj vhodné pracovní síly, za jejíž vyškolení je zodpovědný národní vzdělávací systém. Jelikož inovační potenciál vzrůstá s dosaženým stupněm vzdělání, bude podíl vysokoškolsky vzdělanýc
h pracovních sil, zastoupení studijních oborů, množství pracovních příležitostí a efektivita výzkumu ovlivňovat podíl Hi-Tech produktů na GDP členské země a tak ovlivňovat úroveň společenství.Jaká je situace v České republice?
V následujících grafech a
tabulkách jsou prováděna porovnání mezi třemi skupinami zemí. Skupinou kandidátských zemí EU, skupinou vybraných EU zemí s nižší úrovní příjmů a skupinou vybraných EU zemí s vysokou úrovní příjmů. Analýza dat je prováděna jen z hlediska České republiky (CZ).Současná výkonnost CZ hospodářství je přibližně poloviční jako Portugalska nebo Řecka (Obr.1), s nízkým podílem Hi-Tech na exportu (Obr. 2) a nízkým podílem zahraničních investic na výkonnosti hospodářství (Obr. 3). Nabízí se otázka, zdali chybějící Hi-Tech sektor není způsoben nízkým vzděláním pracovníků.
Obr. 1
Hrubý domácí produkt (GDP) na paritní kupní sílu občana (CPPP) v euro, pro rok 1999
(1)
Tabulka 1 ukazuje, že výdaje CZ na školství jsou srovnatelné se všemi skupinami zemí. Přitom však složení studentů škol 3. stupně (VŠ) v CZ nevytváří pyramidu se širokou základnou (Obr. 4). Je tedy zřejmé, že ne množství finančních prostředků, ale zastoupení mezi jednotlivými úrovněmi VŠ studia je významné.
Obr. 2
Podíl Hi-Tech exportu jako procento domácího exportu, pro rok 1999(1)
Obr. 3
Výše zahraničních přímých investic (FDI) jako procento GDP, pro rok 1999
(1)
Tabulka 1
Výdaje na vzdělání
jako procento GDP, pro rok 1999(1)
Cyp |
CZ |
EST |
H |
Pl |
SLO |
GR |
IRL |
P |
SP |
DK |
D |
NL |
GB |
||
8,6 |
4,6 |
6,2 |
4,4 |
5,0 |
5,2 |
2,3 |
4,8 |
5,6 |
4,6 |
8,1 |
4,3 |
5,1 |
4,7 |
Obr. 4
Procento vysokoškolských studentů bakalářských (22%), magisterských (71%) a doktorandských (7%) programů v C
Z (2,3)
Obr. 5
Celkové počty VaV pracovníků (24200) a studentů doktorandských programů (14914) v roce 2002 a roční potřeba náhrady VaV pracovníků (800) a produkce absolventů doktorandského studia (4900)
Inovační potenciál vzrůstá s úrovní vzdělání, avšak k jeho uplatnění je potřeba vhodné prostředí. Jak je ukázáno v Obr. 5, současné CZ prostředí může pojmout kolem 800 výzkumných pracovníků (PhD) za rok, přičemž jich
VŠ produkují 6 krát více.Počty studujících obory chemie a biochemie a formy ukončení studia v Německu jsou uvedeny v následucících grafech. Obr. 6 ukazuje počet studentů začínající první ročník řádného studia chemie a počet absolventů magisterského a doktorského stupně studia chemie v průběhu posledních let. Křivka začínajících studentů prvního ročníku je v čerchované formě posunuta o pět let a dovoluje vyhodnotit úspěšnost studia (rozdíl mezi zelenou čerchovanou křivkou a plnou křivkou s trojúhelníkový
mi body), např. v roce 2001 mohlo teoreticky dosáhnout magisterského diplomu 2950 studentů, ve skutečnosti však složilo zkoušky pouze 1000 studentů (v roce 2005 je možné 3850 absolventů, očekáváno je však pouze 900). Specifickým rysem vývoje oboru chemie v Německu je období 1998 až 2004, kdy počet ukončených doktorandských studií je větší, než počet ukončených magisterských studií. Tento trend je způsoben jak zánikem pracovních příležitostí v bývalé NDR, tak i v dlouhé době studia. Jak je ukázáno, od roku 2004 je předpokládáno vyrovnání počtu absolventů magisterského a doktorandského studia chemie, avšak na podstatně nižší úrovni (v roce 2004 je očekáváno pouze 750 absolventů, ve srovnání s 2300 absolventy v roce 1998).
Obr. 6
Počty studentů oboru chemie (Diplom-Chemie) začínajících studium v 1. ročníku (křivka 1.roč.), teoretický počet studentů, kteří by mohli končit (křivka teor.konc), počet studentů končících s magisterským diplomem (křivka Mgr dipl) a končících s doktorským diplomem (křivka Mgr dipl) v
uvedených letech(4).
Obr. 7
Počty studentů oboru biochemie (Diplom-Biochemie) začínajících studium v 1. ročníku (křivka 1.roč.), teoretický počet studentů, kteří by mohli končit (křivka teor.konc), počet studentů končících s magisterským diplomem (křivka Mgr dipl) a končících s doktorským diplomem (křivka PhD dipl) v uvedených letech
(4).
Stejná metodika je použita pro vyhodnocení situace oboru biochemie na Obr. 7. Obor biochemie vykazuje na rozdíl od oboru chemie stále rostoucí zájem studentů, podstatně větší úspěšnost studia (rozdíl mezi křivkami teor a Mgr) a úměrný vztah mezi absolventy magisterského a doktorandského studia, který naznačuje dostatečné možnosti pracovního uplat
nění magisterských absolventů. Podstatný rozdíl mezi sledovanými obory je v absolutních počtech, jak je ukázáno na Obr. 8.Obr. 8
Počty studentů oborů chemie a biochemie začínajících studium v 1. ročníku v Německu v uvedených letech
(4).
Pro získání porovnatelných počtů s CZ je nutné vydělit uvedená čísla osmi (Německo má více než 82 milionů obyvatel). V tomto porovnání by počet zapsaných studentů chemie v CZ mohl být kolem 620 a 90 v oboru biochemie v roce 2001. Počet doktorandů v oboru chemie v CZ v roce 2001 by pak byl kolem 250, zatímco v roce 2006 by mohl být kolem 95. Počet doktorandů biochemie by v CZ v roce 2001 byl úměrný 20 absolventům. Současné počty studujících jsou však podstatně vyšší.
Nejen rel
ativně menší počty studentů chemie a biochemie v Německu, ale i délka studia jsou faktory ovlivňující profesní karieru absolventů. Jak ukazuje Obr.9 magisterský stupeň studia biochemie je přibližně o 1,5 semestru kratší než studium chemie, které lze ukončit mezi 9,5 semestry až 15,3 semestry. Medián magisterského stupně studia chemie na 55 německých universitách se pohybuje kolem 11,3 semestrů. Doktorandké studium chemie trvá v průměru 7,5 semestru, přičemž nejkratší doba od začátku studia na VŠ do ukončení získání PhD diplomu je kolem 16 semestrů (na 6 universitách). Toto výrazné zkracování délky studia oboru “tzv. věčných studentů” vyplývá ze zájmu průmyslu získat pracovníky mladšího věku.
Obr. 9
Délka studia oborů chemie a biochemie potřebná pro dosažení Mgr. a PhD diplomu na 55 německých universitách
(4).
Na vytvoření inovačního prostředí v CZ se však lidé s vysokoškolským vzděláním podílejí velmi zdrženlivě, koef. 1,2 (viz tabulka 2). Navíc CZ vykazuje nejvyšší procento středoškoláků (školy 2. stupně), 89% mezi lidmi v produktivním věku. Podmínky vytvoření inovačního prostředí v CZ jsou proto omezené a ani vysoký podíl finančních prostředků na výzkum v CZ (viz tabulka 3), nejvyšší mezi kandidátskými zeměmi EU, n
evede k posílení výkonnosti CZ národního hospodářství (stagnující GDP). Státní příspěvek na výzkum (GERD) se přitom od roku 1996 do roku 2001 zdvojnásobil a dosáhl přes 12,5 miliard korun. Obr. 10 ukazuje jak vývoj objemu GERD tak i vývoj přerozdělovaných finančních prostředků na podporu VaV nejvýznamnějšími státními organizacemi.
Tabulka 2
Vybrané indikátory podílu vysokoškolsky vzdělaných pracovníků na ekonomický vývoj kandidátských a členských zemí EU
(1)
enterprises |
|||||||
high educ |
manpower education |
||||||
rem. |
1 |
2 |
|||||
1st and less |
2nd |
3rd |
|||||
Cyprus |
32% |
23% |
45% |
||||
Czech Republic |
1,20 |
1% |
89% |
10% |
|||
Estonia |
1,00 |
1% |
58% |
41% |
|||
Hungary |
2,60 |
1% |
85% |
14% |
|||
Poland |
1,60 |
18% |
67% |
15% |
|||
Slovenia |
2,70 |
3% |
82% |
15% |
|||
Greece |
38% |
39% |
23% |
||||
Ireland |
15% |
59% |
26% |
||||
Portugal |
67% |
25% |
8% |
||||
Spain |
31% |
45% |
24% |
||||
Denmark |
0% |
75% |
25% |
||||
Germany |
0% |
76% |
24% |
||||
The Netherlands |
8% |
66% |
26% |
||||
UK |
13% |
54% |
24% |
||||
1 |
relative importance of new enterprises founded by enterpreneurs with higher education, 1998 |
||||||
2 |
economically active population by level (1 to 3) of education, 1999 |
Tabulka 3
Celkové výdaje na VaV (GERD) jako procento GDP, za rok 1998(1)
Cyp |
CZ |
EST |
H |
Pl |
SLO |
GR |
IRL |
P |
SP |
DK |
D |
NL |
GB |
||
0,2 |
1,3 |
0,6 |
0,7 |
0,8 |
1,4 |
1,5 |
1,4 |
0,6 |
0,9 |
1,9 |
2,3 |
2,0 |
1,8 |
Obr. 10
Vývoj GERD v CZ a finančního objemu na podporu VaV spravovaného vybranými státním organizacemi
(5,6).
Velmi často jsou předkládána hlášení výkonnosti CZ výzkumu. Tento fakt má dvě kriteria, jedno vztažené k finančnímu objemu a druhé vztažené k počtu pracovníků zajišťujících VaV. Zatímco výkonnost CZ VaV vztažená k finančním prostředkům je uspokojivá (z mála peněz se přece jen něco udělá), je výkonnost na výzkumného pracovníka velmi nízká (viz tabulka 4). Počet pate
ntových přihlášek v CZ od českých subjektů byl 556 v roce 2000, přičemž ve stejném roce bylo v CZ podáno 4382 přihlášek zahraničními subjekty(7). Přitom právě počet patentů zajišťujících využití jedinečné techniky a technologie v rámci národního hospodářství je zárukou jeho rozvoje.
Tabulka 4(1)
Cyp |
CZ |
EST |
H |
Pl |
SLO |
GR |
IRL |
P |
SP |
DK |
D |
NL |
GB |
||
3,4 |
1,0 |
2,4 |
|||||||||||||
2,0 |
1,0 |
0,6 |
|||||||||||||
0,8 |
1,0 |
3,0 |
|||||||||||||
0,7 |
1,0 |
1,4 |
Máme i při počtu 24 tis. ještě hodně pracovníků ve výzkumu, nebo chybí výzkumu management? Ať již je odpověď na tuto otázku zvolena jakkoli, jsou to nesporně dostupné lidské zdroje, jak ve výzkumu tak v managementu, které jen společně mohou najít řešení.
Cesta do EU je spojena s intensivním změnami životních návyků, včetně migrace pracovních sil a lze očekávat, že migrace bude nejpravděpodobnější s našimi sousedy, tj. Německem a Rakouskem. Proto bližší poznání návyků těchto sousedů a jejich požadavků na pracovního zařazení je nesporně nutné. V Německu
(8) bylo pro vysokoškolské absolventy technických směrů vyhodnoceno 30 232 nabídek za období červen 2000 až květen 2001, v Rakousku(9) bylo hodnoceno 3 035 nabídek v období říjen 2000 až září 2001.V Německu připadla takřka polovina (48,9%) z nabízených pracovních příležitostí pro absolventy vysokých škol na výrobní podniky. Přitom z celkového počtu nabídek byla požadována asi třetina inženýrů a třetina ekonomů. O zbývající třetinu se dělila řada jiných zaměření. Je třeba zdůraznit, že v této třetině se nacházejíc
í farmaceuticky vzdělaní absolventi byli 2,5 krát žádanější, než absolventi přírodovědeckého zaměření. Situace v Rakousku je jiná. Nabízené pracovní příležitosti jsou spíše ve službách, chemie a pharmaceutický průmysl tvoří pouze 3,2% nabídek, na rozdíl od 19,8% v Německu. Požadované zaměření je výrazně posunuto k inženýrským oborům, které rovněž, spolu s ekonomií, dominují budoucím požadavkům na zaměření nových vysokoškolských pracovníků. Přírodovědecké zaměření je v obou zemích požadováno asi 6 krát méně než inženýrské. Absolventy preferované zaměstnání je u firem, jako nositelů inovací, zatímco preference Max Planck Ges. byla pouze 15,4%. Lze shrnout, že vysokoškolští absolventi, největší inovační potenciál, jsou v diskutovaných zemích většinou spojeni s inovativním prostředím soustředěným do industriálních podniků.Výše uvedená pozorování potvrzují i výsledky uplatnění absolventů oborů chemie a biochemie v Německu v roce 2001 (viz tabulka 5)
(4). Absolventi magisterských stupňů převážně směřují k doktorandskému studiu, což je však podmíněno situací na trhu práce. Zatímco německý chemický průmysl absorboval 55% absolventů v roce 1989, v roce 1993 to bylo pouze 16%. Doktorandské studium tak vyplňuje přechodné období do nalezení zaměstnání. Absolventi doktorandského studia chemie nacházejí hlavní uplatnění v průmyslu. Uplatnění ve výzkumných institucích (např. typu Frauenhofer Ges.) je nepatrné. Spojení omezeného počtu vysoce vzdělaných pracovníků (v současné době kolem 1000 absolventů, viz Obr. 6) s německým průmyslem zajišťuje nejen konkurenční výhody, ale i dostatečný inovační potenciál a odpovídající ohodnocení neinflačního množství PhD pracovníků. Průmyslu se tak daří soustředit se na bezkonkurenční, klíčové know-how omezeného sektoru a delegovat práce a služby, včetně výzkumu, které nejsou silným článkem firmy.U vedoucích pracovníků je požadována značná interdisciplinarita. Obzvláště ve farmaceutických firmách, působících globálně včetně výzkumu, jsou pro efektivní řízení produkce a výzkumu požadovány vedle chemických znalostí i ekonomické znalosti výpočtu nákladů, hodnocení investic, právní zázemí obzvláště v oblasti bezpečnosti práce a duševního vlastnictví, marketingové řízení prodeje, nákupu produktů a služeb (včetně smluvně
prováděného výzkumu) a personálu. To vede řadu doktorandů studia chemie a biochemie k paralelnímu studiu ekonomických a právnických oborů. Jak je ukázáno v tabulce 7 jsou firmám přinesené znalosti odpovídajícím způsobem ohodnoceny.Současná situace v České republice je zásadně jiná.
Vedle vysokého počtu studujících magisterské programy je i procento studentů doktorandských programů příliš vysoké. Z celkového počtu 201 914 financovaných studentů v CZ takžka každý čtrnáctý je studentem doktorandského studia. Přestože je doktorandské studium v CZ významně technicky a technologicky orientováno (viz Obr. 11) není tento potenciál významně uplatněn. Lze se pouze domnívat, že vysoké procento doktorandského studia (7,3%) je motivováno jinými aspekty, než
získáním vysoké kvalifikace pro výkon profese.
Tabulka 5
Procenta profesního uplatnění absolventů roku 2001 oborů chemie a biochemie v Německu
(4)
Mgr chem |
PhD chem |
Mgr biochem |
||
Doktorské studium oboru na téže VŠ |
71,1 |
36,8 |
||
Doktorské studium oboru na jiné VŠ |
17,4 |
40,0 |
||
Doktorské studium jiného oboru |
2,3 |
9,7 |
||
Studium jiného oboru |
1,0 |
0,9 |
2,6 |
|
Hledající zaměstnaní |
2,0 |
7,0 |
3,9 |
|
Zaměstnání |
6,2 |
7,1 |
||
Zaměstnání v zahraničí |
13,9 |
|||
Zaměstnání na VŠ |
3,2 |
|||
Zaměstnání ve výzkumnýc h ústavech |
3,0 |
|||
Post-doc v Německu |
12,0 |
|||
Veřejné služby, úřady |
3,4 |
|||
Vlastní podnikání |
1,4 |
|||
Chemický a farmaceutický průmysl |
36,5 |
|||
Chemický průmysl – obchodní zástup |
3,1 |
|||
Ostatní průmysl |
15,7 |
Obr. 11
Počty studentů doktorandských programů (14914) v roce 2001 a v oborech 1-medicinálních, 2-inženýrských, 3-přírodovědných, 4-filozofických.
Velmi často se v CZ diskutuje příjmová situace pracovníků VaV v souvislosti s jeho výstupy. Následující tabulka 6 uvádí nástupní platy vysokoškolských absolventů v souvislosti se sledovanými nabídkami v Německu a Rakousku. Pro porovnání však nelze použít nominální hodnoty, ale relativovat je výkonností hospodářství a kupní silou (GDP/CPPP). Tabulka 7 uvádí průměrný roční příjem odborných a vedoucích pracovníků v německém farmaceutickém průmyslu a biotechnologiích.
Tabulka 6
Nástupní platy vysokoškolských absolventů v Německu a v Rakousku v roce 2000/2001 a odpovídající plat v CZ relativovaný k výkonnosti hospodářství (GDP/CPPP), v euro
(9).
platové rozpětí v D a A |
zastoupení % |
odpovídající v CZ |
|
do 1 453 |
4,7 |
do 363 |
|
1 526 až 2 180 |
69,2 |
381 až 545 |
|
2 252 až 2 906 |
21,4 |
563 až 727 |
|
2 979 až 3 633 |
3,1 |
745 až 908 |
|
více než 3 633 |
1,6 |
více než 908 |
Tabulka 7
Průměrný roční příjem (86 farmaceutických firem a 42 firem z oblasti zemědělství, genových a medicinálních technik) odborných a vedoucích pracovníků v roce 2002, v euro
(10).
zařazení |
farmaceutický pr |
biotechnologie |
||
Odborný pracovník |
54 000 |
59 000 |
||
Vedoucí pracovník |
96 000 |
82 000 |
Zatímco nástupní platy v českých kapitálových firmách se blíží k částkám uvedeným v tabulce 6, jsou platy v akademickém sektoru nižší. Jejich zlepšení je však podmíněno výkonností národního hodpodářství a to je dosažitelné pouze zrychlením cyklu technických a technologických změn a t
yto zase odpovídajícími výstupy VaV. Oddělení diskuse stavu CZ VaV od uvedených ekonomických souvislostí se podobá obyvateli oázy, který si neuvědomuje, že má poušť kolem sebe.Podobně diskusi o lidském potenciálu pro VaV nelze oddělit od diskuse poslání vysokých škol. Jak je ukázáno na následujícím obrázku 12, je dynamika změny funkce univerzity vysoká. A právě tato dynamika a zkracující se úseky změny jejího poslání jsou základem vzniku nových a přehodnocení starých univerzit.
Obr. 12
Vývoj poslání vysokých škol
Lze se domnívat, že Česká republika, signatář Boloňské deklarace, která se stala iniciátorem Evropského prostoru vysokoškolského vzdělání se, obzvláště z hlediska vstupu do EU, bude snažit naplnit její
cíle, tj.spíše, než zdůrazňovat historicko-nacionální prvky koncepcí vzdělání a orientovat se na 50 roků starou koncepci zabezpečovatele masového VŠ vzdělání.
Následující tabulka 8 ukazuje šíři společných aktivit pro dosažení výše uvedených cílů v mezidobí mezi konferencemi v Praze (2001) a Berlínem (2003).
Tabulka 8
Úkoly řešené v rámci procesu Boloňské deklarace v mezidob
í konferencí Praha-Berlín
úkol |
místo |
datum |
Praha |
19.05.2001 |
|
Kooperace pro akreditace a zajištění jakosti |
Amsterdam |
11.03.2002 |
Postupy vzájemného uznání a použití kreditů |
Lisabon |
11.04.2002 |
Vývoj společného studia a jeho ukončení |
Stockholm |
30.05.2002 |
Sociální dopady |
Atheny |
17.02.2003 |
Celoživotní vzdělávání |
Praha |
xx.06.2003 |
Berlin |
18.09.2003 |
Při bližším pohledu na obsah uvedených akcí je možné konstatovat, že formálně administrativní opatření Boloňské deklarace (např. systém kreditních bodů, ECTS) nejsou jejím cílem, ale pouze nezbytným prostředkem k posílení inovačního potenciálu zemí EU a to z důvodů synergie a vysokého stupně dosažitelné efektivity výzkumu.
Zahrnutí CZ vysokých škol do “knowledge driven economy” je podmíněno jejich aktivní účastí na řešení úkolů Boloňské deklarace. Z hlediska právní samostatnosti vysokých škol lze očekávat
Bude-li sociálním d
opadem tohoto vývoje potlačení xenofobie a ústup od všudy přítomné “české cesty” (včetně programů pro zajištění českých pracovníků pro CZ VaV), bude Boloňská deklarace větším úspěchem než mediálně diskutovaná role CZ zemědělství z hlediska výše podpory v EU.
Lze předpokládat, že atraktivita vysokých škol CZ vyplývající z Boloňské deklarace spolu se zvýšenou zaměstnaností vysokoškolských absolventů v EU povede
Je nesporné, že české VŠ produkují inflační množství Mgr. a PhD absolventů, pro které není v národním hospodářském systému odpovídající uplatnění. Pro uplatnění PhD absolventů v EU jsou však nutné osvojení si i jiných, než odborně chemických znalostí a návyků. Toto požadované propojení a orientace na neakademické organizace VaV jako hlavní nositele inovačního potenciálu však nenachází ohlas ani u komisí doktorandského stu
dia, ani v gremiích posuzujících roli AV ČR. V systému bezplatného vysokoškolského vzdělání představuje současná politika výchovy PhD absolventů nenávratnou investici.
Použité zdroje dat