Metody
v sociální geografii II
Seminář probíhá pátým rokem a vzešel
z transformace cvičení Geografie obyvatelstva a sídel II a Ekonomická
geografie II. Jednotlivé procvičované metody, dovednosti a kompetence rozvíjí
specifické potřeby studentů pro obor sociální a regionální geografie a směřují
zejména k získání dovedností a kompetencí k tvorbě analytického textu, práce s
literaturou, interpretaci a prezentaci výsledků práce. Cílem je připravit
studenty pro psaní bakalářské a diplomové práce ze sociální geografie.
Stránky se postupně upravují a
slouží k základním informacím o cvičeních.
Vyučují:
Doc. RNDr. Martin Ouředníček, Ph.D.
slamak@natur.cuni.cz
Konzultační hodiny: ÚT 14-15
(Albertov 6)
RNDr. Vít Jančák, Ph.D.
RNDr. Petra Špačková, Ph.D.
RNDr. Martin Šimon, Ph.D.
Mgr. Veronika Eretová
semináře probíhají
ve čtvrtek
9:00-10:35 v posluchárně G2 (Albertov 6, 2. patro)
Zapište si do notesu všechny termíny
cvičení a hlavně termíny odevzdání jednotlivých úkolů!
Termíny odevzdání:
Termíny odevzdání jednotlivých úloh jsou obvykle přímo na cvičení
nebo na následujícím cvičení - za týden nebo za 14 dní. Přesná data odevzdání
cvičení jsou pro všechny skupiny uvedena přímo u zadání cvičení.
Sylabus cvičení a termíny cvičení. G2 = pravá
rýsovna, P = presenční; D = distanční
č. |
datum |
kde |
forma |
velikost týmu |
výstup |
téma cvičení |
Vyučuje |
|
|
1 |
3.10. |
G2 |
P |
- |
- |
Vstupní cvičení,
Zadání terénního šetření |
Martin Ouředníček,
Petra Špačková |
|
|
2 |
10.10. |
G2 |
P |
10 |
Diskuse |
Terénní šetření –
návrh metodiky |
Petra Špačková |
|
|
3 |
17.10. |
G2 |
P |
- |
Zadání |
Vít Jančák |
|
||
4 |
24.10. |
- |
D |
- |
Zpracování terénního
šetření |
- |
|
||
5 |
31.10. |
G2 |
P |
1 |
Kvalitativní metody
výzkumu - zadání |
Martin Šimon |
|
||
6 |
7.11. |
- |
D |
- |
Zpracování 1. zadání |
Vít Jančák |
|
||
7 |
14.11. |
G2 |
P |
2 |
Encyklopedické heslo |
Práce
s literaturou, struktura akademického textu |
Martin Ouředníček |
|
|
8 |
21.11. |
G2 |
P |
- |
Odevzdání 1. zadání,
diskuze, konzultace |
Veronika Eretová |
|
||
9 |
28.11. |
|
D |
- |
Zpracování 2. zadání |
Vít Jančák |
|
||
10 |
5.12. |
G2 |
P |
10 |
Prezentace |
Prezentace výsledků
terénního cvičení |
Petra Špačková |
|
|
11 |
12.12. |
G2 |
P |
- |
Odevzdání 2. zadání,
diskuze |
Veronika Eretová |
|
||
12 |
19.12. |
G2 |
P |
kdo potřebuje |
|
Oprava 1. a 2. zadání |
Vít Jančák |
|
|
13 |
2.1. |
G2 |
P |
- |
Diskuse |
Kvalitativní metody
výzkumu |
Martin Šimon |
|
|
14 |
9.1. |
G2 |
- |
Udělení zápočtu |
Martin Ouředníček, Vít
Jančák |
|
|||
Požadavky pro zápočet
Sylabus a zadání cvičení
1. Společné vstupní cvičení. (Martin
Ouředníček)
Na společném vstupním cvičení budou
studenti informováni o cíli, struktuře a organizaci cvičení v letním semestru.
Cvičení probíhají v kombinované formě, část výuky je koncipována jako prezenční
a část jako distanční studium. Studenti pracují v jedno-, dvou- až
desetičlenných skupinách podle zadání cvičení (viz tabulka výše). Studenti si
mohou práci na úloze rozdělit, s prací ostatních členů však musí být obeznámeni
a souhlasit s metodikou i závěry práce. Rozdělení studentů do dvou skupin.
V případě nesnází se přijdete poradit v konzultačních hodinách nebo na
následujícím cvičení.
2. Terénní šetření (Petra Špačková)
Prezentace výsledků terénního cvičení
proběhne dne 5.12.2013
3. Zadání cvičení (Vít Jančák)
Cvičení 1:
Kvantitativní metody
Postup:
1.
Každý si zvolí téma výzkumu, resp. výzkumný
problém, stanoví si předpoklad, resp. výzkumnou otázku vhodnou pro aplikaci
níže popsaných kvantitativních metod výzkumu.
2.
Každý student si vybere soubor minimálně 50
územních jednotek (státy Evropy, okresy, POÚ, ORP).
3.
Za zvolené modelové území (za jednotlivé
územní jednotky) si zvolte libovolná data (např. hustota zalidnění, HDP/plochu,
podíl ekonomicky aktivních v priméru či sekundéru, resp. jejich počet na plochu apod.).
4.
Pro zvolený soubor vypočtěte:
a) střední hodnoty: modus, medián, aritmetický průměr
b) ukazatele variability: směrodatná odchylka, rozptyl, variační koeficient
c) ukazatel územní koncentrace: míra heterogenity H (seřazené hodnoty načítat,
zjistit procento území, na kterém je koncentrováno 50 % sledovaného jevu)
d) korelaci vybraného ukazatele s jiným ukazatelem pomocí Spearmanova
koeficientu korelace pořadí (druhý ukazatel vyberte tak, aby sledování korelace
bylo potenciálně možné a aby dávalo smysl vzájemnou souvislost sledovat):
Cvičení
zpracujte podle následující osnovy:
1.
Výpočty: vypočtěte zadané ukazatele
2.
Interpretace obsahová, věcná: interpretujte
výsledky, vysvětlete, objasněte souvislosti
3.
Diskuse vypovídací schopnosti jednotlivých vypočtených
ukazatelů, jejich výhody a nevýhody, diskuse vhodnosti jejich použití
Práce odevzdejte v písemné podobě na cvičení dne 21.
listopadu 2013. Práce po formální stránce zpracujte podle pravidel pro psaní
studentských prací (http://www.natur.cuni.cz/geografie/socialni-geografie-a-regionalni-rozvoj/studium/obecne/doporuceni-pro-psani-seminarnich-bakalarskych-a-diplomovych-praci).
Připravte se na prezentaci vašich výsledků (není třeba připravovat prezentaci v
PowerPointu), resp. na jejich diskusi.
Cvičení 2:
Kartografické metody a grafy
Postup:
1. Každý si zvolí téma výzkumu, resp. výzkumný problém, stanoví si předpoklad,
resp. výzkumnou otázku vhodnou pro aplikaci níže popsaných grafických metod
výzkumu.
2. Každý student si vybere soubor minimálně 50 územních jednotek (státy
Evropy, okresy, POÚ, ORP).
3. Za zvolené modelové území (za jednotlivé územní jednotky) si zvolte
libovolná data (např. hustota zalidnění, HDP/plochu, podíl ekonomicky aktivních
v priméru či sekundéru,
resp. jejich počet na plochu, hektarové výnosy zemědělských plodin apod.).
4. Pro zvolený soubor vytvořte:
a)
Graf závislosti dvou jevů (použít můžete
např. data zvolená pro úkol Cvičení 1, 1g – koeficient korelace pořadí).
Ukazatele vyberte tak, aby sledování korelace bylo potenciálně možné a aby
dávalo smysl vzájemnou souvislost sledovat (hektarové výnosy a kvalita
zemědělské půdy vyjádřená její cenou).
b)
Vytvořte kartogram, zaměřte se na rozdělení
hodnot do intervalů (stupnice):
·
Vytvořte kartogram s použitím správné
stupnice vycházející ze statistického rozložení daného jevu (vytvořte graf s frekvenční křivkou, vyznačte mezní
hodnoty, popište/zdůvodněte volbu).
·
Vytvořte kartogram s použitím „nevhodné“
stupnice (intervaly se stejným variačním rozpětím, intervaly se stejnou
četností jednotek).
·
Porovnejte oba kartogramy, diskutujte
rozdíly.
5. Vytvořte mapu zobrazující dva jevy, resp. mapu kombinující dvě
metody kartografického znázorňování.
Cvičení
zpracujte podle následující osnovy:
1.
Grafické prvky (grafy, mapy), zpracované
obsahově i formálně (podle kartografických zásad s dodržením vhodné kompozice,
nezapomeňte uvést všechny nezbytné hlavní kompoziční prvky (jako např. název,
měřítko, legenda apod.). Pozor na volbu vhodných dat pro vyjádření jednotlivými
metodami kartografického znázorňování.
2.
Interpretace obsahová, věcná: interpretujte
výsledky, vysvětlete, objasněte souvislosti.
3.
Diskuse vypovídací schopnosti jednotlivých
použitých metod kartografického znázornění, jejich výhody a nevýhody, diskuse
vhodnosti jejich použití.
Práce odevzdejte v písemné podobě na cvičení dne 12. prosince
2013. Práce po formální stránce zpracujte podle pravidel pro psaní
studentských prací (http://www.natur.cuni.cz/geografie/socialni-geografie-a-regionalni-rozvoj/studium/obecne/doporuceni-pro-psani-seminarnich-bakalarskych-a-diplomovych-praci).
Připravte se na prezentaci vašich výsledků (není třeba připravovat prezentaci v
PowerPointu), resp. na jejich diskusi.
Metodický návod k jednotlivým kartografickým metodám, ke kompozici
map a doporučená literatura viz
http://www.natur.cuni.cz/ksgrrsek/socgeo/soubory/kartdem09.pdf.
4. Zpracování terénního šetření
5. Kvalitativní metody výzkumu (Martin Šimon)
Výstupy k odevzdání zašle každý student nejpozději do 10. 12. 2013 na mailovou
adresu "martin.simon@natur.cuni.cz" a
přinese si je s sebou vytištěné na hodinu z MSG II. dne 2. 1. 2014.
6. Zpracování terénního šetření
7. Práce s literaturou (Martin Ouředníček)
Základní postupy – brána k informacím, geografická knihovna,
odborné časopisy, důležité učebnice oboru, Česká geografická společnost
Struktura akademického textu
Představení metod a technik v sociální geografii, témata řešená v
současné sociální geografii a napojení na výzkumné týmy, struktura akademického
textu, význam teorie, hypotézy, propojení teoretické a empirické části textů.
Interpretace, diskuse.
Představení magisterského oboru sociální geografie a regionální
rozvoj. Práce s cizojazyčným textem (tři zásadní texty z časopisů nejvíce
citované k tématu BP).
Obsah a
struktura bakalářských prací
Etika akademických textů, citace
literatury, přímá a nepřímá citace, formální stránka akademických textů
Sestavení studentských týmů
A.
Encyklopedické heslo
Zpracujte encyklopedické heslo v českém a anglickém jazyce
podle vzoru v Dictionary of
Human Geography. Práci
vytvořte ve dvoučlenných týmech. Na práci spolupracujte.
Forma:
Heslo bude zpracováno ve dvou sloupečcích, vlevo česky vpravo
anglicky, fontem Times New Roman,
velikost 10, zarovnáno do bloku, strukturováno na 2-3 odstavce, s využitím
3-5 citací, z nichž alespoň jedna bude přímá. Nadpis bude tučným písmem,
celkový rozsah textu bude 1500 znaků (včetně mezer) pro český a 1500 znaků
(včetně mezer) pro anglický text. Seznam literatury a citace pro český text
budou upraveny podle vzoru časopisu Geografie, seznam
literatury a citace pro anglický text budou upraveny podle vzoru
v časopise Progress in Human Geography. Text bude
gramaticky a stylisticky správný, jazyk bude odborný. Žádná část textu nebude
čistě převzatá z literatury kromě přímých citací, které mohou tvořit
maximálně ¼ textu a musí být uvedeny v uvozovkách. V textu je
dovoleno používat pouze odborné vědecké geografické časopisy, odborné vědecké
slovníky, učebnice a knihy. Není dovoleno používat novinové články,
populárně-naučná periodika, beletrii a neověřené zdroje internetu (např. Wikipedia apod.).
Texty musí být originálními výstupy autorů (studentů),
v případě plagiátů nebo nepřesných citací bude zadáno náhradou další
(dvojnásobně náročné) heslo. Jednotlivá hesla budou zadána skupinám studentů
přímo na cvičení.
Encyklopedické heslo přineste
vytištěné maximálně na 1 stranu A4.
B. Kritická
rešerše článku
Zpracujte kritickou rešerši tří článků úzce vázaných k teoretické
části Vaší bakalářské práce. Články musí být vybrány ze třech různých
prestižních zahraničních geografických (popřípadě sociálně vědních) časopisů
s vysokým impact faktorem, alespoň dva z nich
byly publikovány po roce 2008. Na konci uveďte úplnou citaci (bibliografický
záznam) článku podle vzoru časopisu Geografie. Zaměřte se
na úzký koncept nebo téma.
V kritické rešerši se zaměřte na:
Vyhledejte,
zda a jak jsou v článku formulovány hypotézy (vstupní předpoklady), nebo
výzkumné otázky, jakým způsobem jsou ověřovány
Vypište
hlavní argument článku formou přímé citace
Zhodnoťte,
jaké metody geografického výzkumu autor používá.
Konfrontujte
metodické, teoretické i empirické přístupy článků mezi sebou i možnosti využití
pro Vaši práci
Nejméně
v rozsahu jednoho odstavce napište vlastní kritické hodnocení článků
Formální stránka:
3000 znaků včetně mezer, využití citací, seznam literatury
Ke každému
článku uveďte, kolikrát byl článek citován na webu Web of Science
a jaký mají časopisy v současnosti impact factor
C. Slovníček
Z článku
vyberte termíny úzce se vztahující k tématu – klíčová slova, koncepty,
termíny, míry apod. a vytvořte překlad do češtiny s komentářem.
Např.: urban sprawl –
suburbanizace, druh suburbanizace ve formě rozpínání a roztříštěného rozvoje
osídlení
Slovníček
bude obsahovat alespoň 20 termínů.
Rešerši i
slovníček přineste vytištěné oboustranně – na 1 straně rešerše a na druhé
slovníček
Odkazy:
Termín odevzdání: na cvičení dne 2.1. 2014
8. Odevzdání 1. zadání,
diskuze, konzultace (Veronika Eretová)
9. Zpracování 2. zadání
10. Prezentace výsledků terénního
šetření (Petra Špačková)
11. Odevzdání 2.
zadání, diskuze (Veronika Eretová)
12. Oprava 1. a 2. zadání (Vít Jančák)
13. Kvalitativní metody výzkumu - diskuze (Martin Šimon)
14. Udělení zápočtu
(Vít Jančák, Martin Ouředníček)
Poslední
aktualizace stránky
22.5.2014
Martin Ouředníček