Pracovní text (místo skript) - 3. část
Sociálně prostorová struktura Prahy
Sociálně
prostorová struktura Prahy je utvářena sociálními
procesy, které se odehrávají obecně ve společnosti a nemají přímý
prostorový průmět a procesy migračními,
které mění sociální strukturu jednotlivých částí městského regionu
prostřednictvím stěhování obyvatelstva. Pokud chápeme urbanizační procesy vedle jejich prostorového významu i jako
sociální procesy, nacházejí se v průniku obou kategorií (např. přímá
a nepřímá urbanizace, difúze městského způsobu života). Vedle tradičně
sledovaných koncentračních a dekoncentračních pohybů z nebo do města,
mají podstatný význam pro utváření sociálně prostorové struktury i
mechanismy vnitroměstské migrace. Sledování migračních toků je téměř vždy
statisticky rozděleno na pohyby uvnitř administrativního území města, z města
do zázemí a naopak a mezi obcemi zázemí. Pokud chápeme jako komplexnější
a uzavřenější region celou městskou oblast tvořenou administrativním územím
města a přilehlým zázemím, je správné za vnitroměstskou migraci považovat
nejen pohyby uvnitř administrativních hranic města, ale rovněž koncentrační
a dekoncentrační (suburbanizace) pohyby mezi jádrem a zázemím a i tzv.
tangenciální pohyby mezi sídly v zázemí městského regionu. Tyto
formy migrace ovlivňují vedle zmíněných sociálních procesů utváření
sociálně prostorové struktury městského regionu.
Obr. 22 Vnitropražská migrace v roce 1999
Vnitroměstská
migrace v Praze je jako u jediného města v Česku sledována po
urbanistických obvodech. Evidují se všechna stěhování mezi 726ti
urbanistickými obvody Prahy. Na konci 90. let se takto stěhovalo ročně kolem
30 tisíc osob, zatímco obrat stěhování mezi Prahou a jejími venkovskými
okresy tvoří dlouhodobě kolem 4000 osob a stěhování mezi jednotlivými
obcemi zázemí Prahy 800-900 osob. Celkem se uvnitř Pražského městského
regionu realizuje asi 62 % všech stěhování, 38 % obratu tvoří pohyby s ostatními
obcemi Česka.
Při
pohledu na stěhování uvnitř Prahy (obr. 22) jsou zřetelná některá
specifika současného vývoje Prahy, např. migrační zisky okrajových částí
města. Vedle nich se prosazují i po léta neměnné vzorce migračního chování
obyvatelstva hlavního města. Již v období komunistické vlády byla
prokázána jednoznačná závislost migračních proudů na výstavbě nových
sídlišť (Mášková, Turba 1986). V širším městském centru neprobíhala
téměř žádná nová bytová výstavba a nedošlo zde ani k podstatné přestavbě
nebo modernizaci bytového fondu. Na mapách znázorňujících migrační salda
jednotlivých částí Prahy byly zřetelné ostrůvky zisků nově vystavěných
sídlišť v záplavě stagnujících ostatních oblastí (např. Drbohlav
1993). Vyšší úbytky zaznamenávalo centrum města, ztrácela i starší sídliště
a okrajové lokality Prahy. V současnosti dochází nadále k uplatňování
podobných životních cyklů pražských
sídlišť. Dosidlování nejmladších sídlišť a postupné migrační ztráty
u starších sídlišť lze identifikovat i z migračních sald v roce
1999 (obr. 22).
Narozdíl
od socialistického města dochází v současnosti k postupným migračním
ziskům suburbánních lokalit a k výrazné migrační diferenciaci
jednotlivých částí vnitřního města.
Zatímco některé tradičně obytné čtvrti (Košíře, Krč, Braník,
Žižkov, Podolí) migračně získávají, jiné čtvrti vnitřního města
(Vinohrady, Smíchov, Holešovice, Karlín, Dejvice, Holešovice) stěhováním
ztrácejí. Obě skupiny mají zároveň velmi starou věkovou strukturu
obyvatelstva a celkově populačně ztrácejí. V "obytných" čtvrtích
je obyvatelstvo postupně nahrazováno novými imigranty a v některých místech
se budují i nové byty. Do ostatních území se více rozšiřují neresidenční
funkce. I tak je struktura pražské migrace velmi komplikovaná a hledání
mechanismů současných migračních toků uvnitř města pouze nepřesným přibližováním
složité realitě. Statistika stěhování, ovlivněná na jedné straně
fiktivním stěhováním a na druhé stěhováním nehlášeným (viz předchozí
text), může být doplněná např. sledováním bytové výstavby. Hodnocení
bydlení v současném městském regionu Prahy je věnována následující
kapitola.
Bydlení
Zdeněk
Čermák (1999) popisuje v článku o pražské migraci typickou
posloupnost stěhování do Prahy za socialismu, která spočívala v prvotním
získání zaměstnání a dojíždění do práce a až následným získáním
bytu v Praze. Je to pouze jeden příklad řešení problémů, které
provází vleklou bytovou krizi našeho hlavního města. Nedostatek
bytů představuje v Praze chronický problém v průběhu celého
20. století. V jednotlivých etapách vývoje Prahy
tato krize působila odlišně na různé sociální nebo věkové
skupiny. Zatímco v období kapitalistického města dolehla krize zejména
na nejslabší sociální skupiny obyvatelstva a vyústila ve svépomocné budování
nouzových kolonií, v období socialismu byly opomíjenou skupinou zejména
staří obyvatelé centrálních poloh Prahy. Dlouhodobá preference mladých
rodin na "trhu" s bydlením v období komunistického státu
se na začátku 90. let výrazně změnila. Řešení bytové otázky zůstává
v současnosti zcela záležitostí jednotlivců nebo mladých párů, což
je mnohými lidmi po dlouhých letech paternalistické bytové politiky vnímáno
jako šokové řešení. Finanční nedostupnost nového bydlení a téměř
chybějící sociální nebo startovací byty způsobuje dlouhodobé soužití
mnoha dvacátníků i třicátníků s rodiči a bezesporu představuje i
jeden z důvodů odložených nebo neuskutečněných početí a sňatků.
Než
se začnu věnovat hodnocení současného bydlení v Praze, rád bych
zhodnotil alespoň krátce vývoj bytové výstavby po druhé světové válce.
Bytová politika se v průběhu komunistické vlády lišila v několika
obdobích. Matějů (1980) vyčlenil z hlediska charakteru bytové výstavby
v Praze tři rozdílná období. Roky 1945-57, kdy stagnuje bytová výstavba
a dochází k přerozdělení bytového fondu. Důležitými procesy byly
zejména znárodnění nájemního sektoru a rozdělování velkých bytů. Mezi
lety 1958-67 dochází ke zvýšené akceleraci výstavby nových bytů v sídlištní
zástavbě, k uplatňování určitých tržních mechanismů
a posílení ekonomických aspektů rozdělování bydlení (družstevní
výstavba, rodinné domky). V první fázi družstevní výstavby byly tyto
byty osidlovány lidmi s nemanuálním zaměstnáním, s vyšší vzdělanostní
úrovní a vyššími příjmy. To do jisté míry diferencovalo sídlištní zástavbu.
Okrsky družstevních domů vykazovaly vyšší úroveň sociálního statusu
obyvatelstva než ostatní nová sídliště. Odlišný sociální status se
stabilizovanou sociální strukturou měly i oblasti se zástavbou rodinných
domů, které zůstaly v soukromých rukou. Období od roku 1968 je
charakteristické pokračující intenzívní bytovou výstavbou, avšak oslabením
ekonomických aspektů přidělování bytů v družstevní zástavbě. V těchto
letech došlo ke zvýšení objemu realizovaných bytů na sídlištích. Z období
1960-1989 pochází v současnosti zhruba 40 % bytového fondu, téměř výhradně
v panelových domech (Maier, Hexner, Kibic 1998: 92). Po roce 1990 jsou
dokončeny poslední panelové domy v rozestavěných lokalitách v rámci
komplexní bytové výstavby. V devadesátých letech se významně snížil
objem budovaných bytů a změnily se i možnosti jejich získání. Zásadní
vliv na změny na trhu s bydlením měly zejména ekonomické procesy.
Mezi
nejvýznamnější ekonomické procesy ovlivňující změny sociálně
prostorové struktury Prahy patří nesporně privatizace státního vlastnictví.
Tyto procesy ve vývoji Prahy byly v minulosti již podrobně hodnoceny a
dobře poznány (Eskinasi, 1994; Sýkora, Šimoníčková 1994; Sýkora 1996).
Na fyzické prostředí města měla prakticky okamžitý vliv zejména malá
privatizace, která radikálně pozměnila parter domů vnitřního města.
Privatizace podniků (malá a velká) však měla na sociálně prostorovou
strukturu města pouze nepřímý vliv. Daleko zásadnějšími změnami byly
privatizace a restituce bytového fondu. Restituce domů ovlivnila především
další vývoj vnitřního města. Domy navrácené původním majitelům tvoří
v současnosti zhruba 15 % domovního fondu v Praze (Maier, Hexner,
Kibic 1998: 92). Část staronových majitelů se rozhodla navrácený majetek
okamžitě prodat, čímž vznikla zvýšená nabídka na trhu s nemovitostmi,
která byla výrazně koncentrována ve vnitřním městě. Okrajové části města,
kde se většina výstavby uskutečnila v období komunistické vlády,
byly více ovlivněny postupnými privatizačními nabídkami jednotlivých městských
částí a transformací bytových družstev (více viz Sýkora 1996). Okraje měst
a suburbánní oblasti naopak ovlivnila především restituce pozemků a větší
benevolence státu při vyjímání půdy ze zemědělského půdního fondu.
Kromě
rozhýbání trhu s bydlením a s pozemky mají restituce a
privatizace rovněž velký význam pro formování nové sociální
stratifikace městské společnosti. Z mnohých perzekvovaných a pronásledovaných
rodin bývalé buržoazie se díky restitucím majetku stává nová vrstva
majitelů nemovitostí. V případě pronájmu domů s atraktivními
nebytovými prostory, odprodeje celého bytového domu nebo rozdělení původního
pole v suburbánních polohách Prahy na stavební parcely docházelo ke
"znovuzrození" bohaté vrstvy Pražanů. Na druhé straně je potřeba
přiznat, že mnozí majitelé nájemních domů mají při státem regulovaných
nájmech velké potíže se zabezpečením základních oprav svých domů.
Privatizace
státního (komunálního) bytového fondu zřejmě nejvíce ovlivní budoucnost
panelových sídlišť ve vnějším městě. Ta jsou často vnímána jako
potencionální místa stigmatizace a koncentrace sociálně slabých obyvatel města.
Nedostatek dostupných bytů a malá a snižující se residenční mobilita
uvnitř Prahy tento proces v současnosti brzdí. Ochota účastnit se
privatizace je zřejmá především v menších domech s nízkým počtem
nájemníků a v domech s vyhovujícím fyzickým stavem objektu. I v rámci
jednotlivých sídlišť tak může docházet k diferenciaci charakteru
bydlení na úrovni jednotlivých domů. Vedle menších nebo novějších
privatizovaných domů s fungující samosprávou a stabilizovanou sociální
strukturou mohou existovat objekty se zhoršujícím se fyzickým stavem i snižujícím
se sociálním statusem bydlícího obyvatelstva. Tato diferenciace na mikroúrovni
bude zřejmě ovlivněna i dalšími neekonomickými podmínkami, které se
uplatňují spíše na úrovni jednotlivých částí Prahy. Jedná se zejména
o rozdíly v kvalitě bydlení, sociálním a (zejména) věkovém složení
obyvatelstva, dopravní dostupnosti i kvalitě okolního přírodního prostředí.
Tyto rozdíly budou zřejmě v budoucnu působit jako rozhodující faktory
dalšího utváření sociálního prostředí pražských sídlišť.
Ačkoliv
restituce a privatizace domů měla velký vliv na změnu fyzického stavu navrácených
objektů, její vliv na změnu sociální struktury restituovaných domů je
prozatím poměrně malý. V některých případech sice došlo k nahrazení
původního obyvatelstva lidmi s vyšším sociálním statusem nebo k přeměně
na neresidenční funkce, avšak většina nájemníků zůstává nadále
bydlet v regulovaném nájmu u nových majitelů. Ke změnám došlo pouze
v případě, že nový majitel obstaral pro své nájemníky náhradní
bydlení nebo je (často na hranici zákona) přiměl k opuštění bytů.
Podle Sýkory (1996: 371) podléhalo v roce 1995 regulaci nájmů 65 % všech
bytů v Praze. Tato regulace se mění vždy v polovině roku, kdy je možno
navýšit nájemné regulovaného bydlení.
Navýšení je závislé na míře inflace a velikosti obce. Regulované
nájemné v soukromých domech je pokládáno za jednu z významných
překážek rozvoje trhu s bydlením v Praze.
Rozvoj
bydlení mimo sídliště byl v minulosti minimální a i v současnosti
představuje poměrně slabý
proces. Vedle rekonstrukcí restituovaných domů v centru a budování nástaveb
a přístaveb, je významnější výstavba nových domů. Tato výstavba je
lokalizována většinou do okrajových nebo suburbánních částí městského
regionu, jednotlivé projekty jsou realizovány i ve vnitřním městě. Ve všech
případech (kromě svépomocných staveb) se jedná o byty pronajímané nebo
prodávané za tržní ceny. Téměř všechny nově vzniklé byty jsou určeny
pro lidi s vyššími příjmy a zbytek společnosti je prakticky vyloučen
z účasti na trhu s bydlením. Tato situace byla zřetelná zejména
v prvních dvou třetinách 90. let. Na konci 90. let se neobyčejně
rozvinulo čerpání úvěrů ze stavebního
spoření a hypoték. Zdá se, že po počáteční nedostupnosti koupě
nebo stavby nové nemovitosti pro střední příjmové třídy, se postupně
rozšiřuje okruh lidí, kteří si pořizují lepší bydlení. Jedinou
skupinou obyvatelstva, která zůstává bez možnosti pořízení bydlení,
jsou nižší příjmové vrstvy. Nebyly realizovány prozatím žádné
projekty sociálního bydlení nebo
startovních bytů pro mladé. Za malé byty ve vnitřním městě se na volném
nebo černém trhu platí 3x-4x vyšší nájem než v regulovaném
sektoru. Prakticky totožná je situace i v obecních bytech, které lze získat
od jednotlivých městských částí pouze ve výjimečných případech. U většiny
nabízených bytů je potřeba zaplatit dluh po předchozím neplatícím nájemníkovi,
který se může vyšplhat až na několik stovek tisíc korun. K tomu je
potřeba nabídnout v soutěži poměrně vysoké částky za sepsání nájemní
smlouvy a nejvyšší měsíční nájem. Byty s regulovanými nájmy jsou městskými
částmi nabízeny pouze sociálně
slabým občanům nebo některým preferovaným profesím (např. učitelům
nebo policistům). Těchto bytů se ročně v Praze uvolní kolem 2000, ze
kterých asi polovinu získávají lidé schopní nabídnout tržní cenu.
Na
trh se obvykle nedostanou byty uvolněné obyvatelstvem s vyšším sociálním
statusem. Takové byty, na sídlištích nebo ve vnitřním městě, jsou nadále
nedostatkovým zbožím a jsou většinou příliš drahé pro chudší
obyvatelstvo. Mnohdy jsou raději pronajímány a to někdy i v neoprávněných
případech v komunálních bytech.
Zřejmě
nevýraznější rozvoj zaznamenává výstavba rodinných domů v okrajových
částech Prahy a v nejbližším zázemí města. Za posledních 10 let
(viz tab. 8) narostl počet trvale obydlených rodinných domů v zázemí
Prahy o 3.265 staveb, což je více než 70 % celkového přírůstku Středočeského
kraje. Vyšší intenzita výstavby byla v okrese Praha-západ. Rozvoj
rodinného bydlení byl zaznamenán i v Praze, kde přibylo 1888 domů. Zatímco
v zázemí Prahy tvořila výstavba rodinných domů převažující druh
novostaveb, velká část osmitisícového přírůstku bytů v Praze je
tvořena byty v dobíhající výstavbě panelových domů pražských sídlišť.
Především v Praze je potřeba sledovat i počet neobydlených bytů,
který zaznamenal mezi posledními dvěma sčítání velký nárůst. Celkem přibylo
v Praze 49.299 bytů, nárůst neobydlených bytů tvoří 41.030 jednotek (z
20.489 v roce 1991 na 61.519 v roce 2001). Je pravděpodobné, že se
nejedná o neobydlené nově vystavěné byty. Část tvoří byty přeměněné
na neresidenční využití. Podstatnější část bytů je podle mého názoru
ve skutečnosti obydlená a na černo pronajímaná a zbytek tvoří byty, které
se dostaly na trh a jsou neobydleny pouze dočasně. Velký počet neobydlených
bytů v Praze je zřejmě způsoben odlišnou nabídkou a poptávkou po
bydlení. Malé a levnější byty jsou v Praze nedostatkovým zbožím,
zatímco velkých a drahých bytů je na trhu relativní dostatek.
území |
trvale obydlené rodinné domy |
trvale obydlené byty |
||||
1991 |
2001 |
přírůstek |
1991 |
2001 |
přírůstek |
|
Praha |
47257 |
49145 |
1888 |
495804 |
504073 |
8269 |
Praha-východ |
20342 |
21384 |
1042 |
33313 |
34725 |
1412 |
Praha-západ |
18378 |
20601 |
2223 |
26636 |
29695 |
3059 |
Středočeský
kraj |
212485 |
217059 |
4574 |
398988 |
412687 |
13699 |
Tab. 8 Změny v počtu trvale obydlených domů a bytů v Praze
a Středočeském kraji v letech 1991-2001.
Zdroj: SLDB 1991, Předběžné výsledky SLDB 2001.
|
Praha |
Praha-východ |
Praha-západ |
počet RD v roce 1991 |
50491 |
24295 |
22118 |
Počet RD v roce 2001 |
55506 |
26805 |
25937 |
RD z let 1991-2001 |
6602 |
3379 |
3958 |
přírůstek RD 1991-2001 |
5015 |
2510 |
3819 |
odpad RD 1991-2001 |
-1586 |
-869 |
-139 |
Tab. 9 Počet rodinných domů v Praze
a zázemí (Praha-východ + Praha-západ) v letech 1991a 2001.
Zdroj: SLDB 1991, Předběžné výsledky SLDB 2001
Celkový
přírůstek rodinných domů je o něco vyšší, jak naznačuje tabulka 4.9.
Nová výstavba rodinných domů v Praze a zázemí činila v době
mezi censy téměř 14 tisíc domů, z nichž více než polovina byla
lokalizována do okresů Praha-východ a Praha-západ.
Změny mechanismů získání bydlení, restituce,
privatizace, zavedení trhu s bydlením a chybějící sociální bydlení
radikálně změnily vzorce rozvoje města typické pro minulou éru. Protože
bydlení má stěžejní význam pro utváření sociálně prostorové
struktury města, odráží se tyto změny i v rozmístění a
diverzifikaci obyvatelstva podle jeho sociálních, ekonomických a částečně
i demografických charakteristik.
Rodinný status
Vedle
změn v sociálně ekonomické struktuře společnosti, které jsou spojeny především
s transformací ekonomiky, politiky a společnosti z komunistické na
post-komunistickou, se uplatňují i sociální a demografické procesy, které
nejsou přímým důsledkem této transformace a jsou označovány jako druhý
demografický přechod (van de Kaa 1987). Jedná se zejména o neekonomické
procesy působící i v ostatních vyspělých zemích světa. Zásadním
způsobem se v Česku mění charakter rodiny, partnerského soužití,
velikosti domácností. Významně se mění vztah mladých lidí k plánování
rodiny. Posouvá se věk početí dítěte i uzavření sňatku. Vedle nových
možností pro mladé lidi v oblasti vzdělání, cestování, podnikání
a realizace v zaměstnání, jsou tyto demografické události v Praze
ovlivňovány nesporně i bytovými problémy mladých lidí.
Uspořádání
obyvatelstva města podle věku a charakteru rodiny představovalo v minulosti
nejvýraznější diferenciaci sociálně prostorové struktury v Praze.
Kromě přirozené vyšší mobility mladých rodin a jejich směřování na
okraje města, které je obvyklé i v západních městech, byla "věková
segregace" socialistického města výrazně ovlivněna komunistickou
bytovou politikou. Protože se nová výstavba vyvíjela kolem vnitřní Prahy zhruba koncentricky, měl i rodinný status relativně zřetelnou
koncentrickou prostorovou strukturu. Tento vzorec je možno přijmout při
generalizovaném prostorovém vnímání města v koncentrických zónách i v současnosti.
Při detailnějším pohledu je nutno ustoupit od "geometrické
determinace" a přežívajících prostorových vzorců a zohlednit další
faktory, které ovlivňují rozmístění obyvatelstva podle věku a charakteru
rodiny.
V tabulce
10 jsou uvedeny indexy stáří pro vybraná katastrální území Prahy.
Jednotlivá území se liší vzdáleností od centra a stářím bytového
fondu. Centrum má velmi starou věkovou strukturu, ale index stáří se zde
postupně snižuje. Tento trend mládnoucí věkové struktury pražského
centra jsme popsal v diplomové práci (Ouředníček 1994). Můžeme jej
považovat za určitou formu socialistické gentrifikace. Centrální části
zaznamenávaly "příliv nového, vesměs mladšího, často vzdělanějšího a většinou
i lépe materiálně situovaného obyvatelstva s jinou strukturou potřeb a
aspirací" (Linhart, Rak, Voženílek 1977: 102). Tento trend se ještě
posiluje v současné době, kdy se jednak přirozenou měnou i migrací
snižuje počet seniorů v centru, jednak dochází k omlazování věkové
struktury migrací studentů, mladých jednotlivců nebo párů. Kromě centra
lze tyto procesy zaznamenat i ve vybraných lokalitách vnitřního města. Jiné
méně atraktivní čtvrti mají stabilně starou věkovou strukturu.
Na
příkladu Záběhlic, Hájů a Stodůlek je patrná věková proměna jednotlivých
generací pražských sídlišť, jejich skoková změna věkové struktury a
posléze postupné stárnutí obyvatelstva těchto částí Prahy. Tento postupný
vývoj pražských sídlišť společně se stabilizací místního obyvatelstva
a obecně nízkou migrační mobilitou bude i nadále výrazně ovlivňovat
diferenciaci Prahy podle rodinného statusu.
Jako
nové procesy lze od počátku 90. let pozorovat zejména pohyby související s restitucemi
domů vnitřního města a výstavbu rodinného bydlení na okrajích a v zázemí
Prahy. Jak gentrifikované části Prahy tak nové suburbánní bydlení bude mít
výrazně mladou věkovou strukturu obyvatelstva. Pokud zůstaneme u hodnocení
demografických charakteristik obyvatelstva na úrovni katastrálních území,
můžeme sledovat rozštěpení (polarizaci) rodinného statusu předměstských
lokalit i čtvrtí vnitřního města. Diferenciace v mikroměřítku částí
sídel nebo skupin domů bude v blízké budoucnosti zřejmě narůstat.
Pokud
zobecníme současný vývoj diferenciace města podle rodinného statusu je zřejmé,
že dochází k postupnému omlazování centra a vybraných částí vnitřního
města, které jsou vyhledávány především lidmi žijícími mimo rodinu,
bez dětí a s městským životním stylem. Ostatní oblasti vnitřního města
a sídliště mají stabilizovanou věkovou strukturu a postupně stárnou.
Typické je zde nucené soužití mladých dospělých s rodiči a jejich
velmi pozvolné osamostatňování. V suburbánních oblastech dochází k rozštěpení
věkové struktury sídel na starší původní a mladší nové obyvatele, kteří
žijí rodinným životem s dětmi.
Katastrální území |
1970 |
1980 |
1991 |
Staré Město |
230,6 |
208,9 |
199,1 |
Nusle |
254,7 |
222,9 |
228,0 |
Záběhlice |
61,7 |
92,5 |
129,4 |
Háje |
181,6 |
18,7 |
45,9 |
Stodůlky |
166,0 |
108,3 |
22,2 |
Lysolaje |
164,9 |
115,4 |
139,5 |
Praha |
171,2 |
125,0 |
129,9 |
Tab. 10 Index stáří ve vybraných katastrálních územích
Prahy 1970-1991
Váha
rodinného statusu jako diferencující proměnné se postupně snižuje. Tento
trend souvisí zřejmě s klesající intenzitou migrace a se změnou bytové
politiky, která již nepreferuje mladé rodiny. Jednotlivé části města se
začínají více odlišovat především z hledisek ekonomických.
Ekonomický status
Rovněž
ekonomický status obyvatelstva jednotlivých částí města je spoluutvářen
migrací obyvatelstva a sociálními procesy ve společnosti. V 90. letech patří
k nejvýznamnějším sociálním změnám postupná restrukturalizace
společnosti. Byla výrazně omezena politická (nikoli ekonomická) moc příslušníků
komunistické strany. Bylo propuštěno mnoho politických vězňů, ukončeno
sledování a perzekuce řady odpůrců režimu. Do vlasti se postupně začali
navracet emigranti ze zahraničí. Mnoha lidem bylo umožněno vykonávat své
profese, svobodně cestovat, vzdělávat se a projevovat své názory. Byly
uskutečněny svobodné volby. Po odstranění sociálních bariér znemožňujících
přirozené utváření sociální stratifikace společnosti začaly postupně
fungovat ekonomické mechanismy ovlivněné nahrazováním řízené státní
ekonomiky prvky tržního hospodářství. Růst sociálně ekonomických rozdílů
představoval výraznou změnu nejen ve stratifikaci společnosti, ale také v
diferenciaci jednotlivých regionů Československa. Tato diferenciace se uplatňovala
přirozeně na všech hierarchických stupních od krajů a okresů až po nárůst
sociální segregace na úrovni částí měst.
Grzegorz
Weclawowicz (1998) při srovnání současného vývoje sociální struktury
Prahy, Budapešti a Varšavy konstatuje "významný
ekonomický úpadek velké většiny společnosti" (str. 59) a převahu
lidí, kteří ekonomickou transformací spíše ztratili než získali (str.
66). Ačkoli došlo k podstatné diferenciaci společnosti a zároveň k polarizaci
sociální struktury mezi ekonomicky vyspělými a zaostávajícími regiony i v rámci
Prahy, je možné v našem hlavním městě vidět rozdílný vývoj než
jaký popisuje Weclawowicz. Ekonomická prosperita Prahy, nízká nezaměstnanost,
stavební boom, stupeň automobilizace a spotřební chování obyvatelstva
Prahy svědčí o skutečnosti, že Praha a její obyvatelstvo patří mezi
ekonomicky nejsilnější části Česka a je srovnatelná v řadě sociálních
charakteristik i s ostatními městy západní Evropy. Široká sociální
síť a regulace cen bydlení zatím brání nárůstu počtu chudých obyvatel
a udržuje stabilní životní standard obyvatelstva s nejnižšími příjmy.
Diferenciace
v sociálně ekonomické struktuře společnosti se v průběhu 90.
let začíná odrážet i do prostorového uspořádání města. Opět platí,
že staré vzorce prostorové struktury města nejsou nahrazovány nebo překrývány,
ale spíše doplňovány novými prvky v uspořádání sociálního i
fyzického prostředí města. Do značné míry zůstává v Praze zachován
sociální status čtvrtí nebo lokalit, který byl vtisknut těmto částem v předchozích
obdobích vývoje města. Jednoznačná závislost sociálně ekonomického
statusu na kvalitě bydlení a životního prostředí lokality je zřejmá například
z analýzy obyvatelstva podle vzdělanostní úrovně (Ouředníček 1997;
ÚRM 1995). Prestižní bydlení a vysoký sociálně ekonomický status lze
identifikovat především ve vilových čtvrtích vybudovaných v meziválečném
období. Naopak nejnižší status má obyvatelstvo bydlící ve starých průmyslových
oblastech, vnitřních perifériích a ve staré zástavbě venkovských sídel
na území Prahy i v zázemí.
Podstatně
k přeměně sociálně ekonomického statusu přispěly zejména procesy
gentrifikace a suburbanizace. Oba procesy byly umožněny zčásti restitucemi
nemovitého majetku v první polovině 90. let. Restituce pozemků na
okraji a v zázemí Prahy umožnila postupný rozvoj rodinného bydlení v těchto
lokalitách a zvyšování sociálního statusu obyvatelstva, resp. příchod
obyvatel s vyššími příjmy, vzděláním, často i politickou mocí.
Navrácení činžovních domů v centru a vnitřním městě s sebou
neslo v některých případech i přeměnu složení obyvatelstva
restituovaných domů směrem ke zvýšení sociálně ekonomického statusu těchto
domů. Suburbanizace výrazně ovlivňuje současné změny sociálně prostorové
struktury města nejen v cílových lokalitách, ale zároveň i v územích
vystěhování. Gentrifikace představuje v Praze pouze slabý proces, kterého
se účastní především bohatší cizinci schopni platit vysoké nájmy v revitalizovaných
domech (Sýkora 1996b). Gentrifikace ovlivňuje vybraná území v centru města
a atraktivních oblastech residenčních čtvrtí, avšak její dopad na změnu
sociálně prostorové struktury zdrojových oblastí je minimální. Mezi
katastrální území s největším migračním pohybem (obratem) patří
zejména nová sídliště, které mají sice kladné migrační saldo (viz obr.
22), ale patří zároveň k významným zdrojovým oblastem. Odliv
obyvatelstva zaznamenává dlouhodobě i centrum a starší sídliště. Podrobnější
analýza je zařazena na začátku této kapitoly.
Mechanismus
formování oblastí s nízkým nebo vysokým sociálně ekonomickým
statusem obyvatelstva můžeme popsat následujícím způsobem. Obecně platí,
že bohatí obyvatelé mají větší možnost volby místa svého bydliště a
mohou snadněji naplňovat svoje residenční preference. Neexistuje ale
jednoznačně prostorově daná oblast města ve smyslu centrum vnitřní město
- vnější město - předměstí,
která by byla obecně platnou dobrou adresou. Velmi to ovlivňuje rodinný
status a individuální životní styl. Ekonomické podmínky, především cena
půdy a cestovní náklady, mají pro utváření prostorového vzorce sociálně
ekonomického uspořádání až druhotnou úlohu. Prvotní podmínky, které
vytvářejí dobrou adresu ve městě, jsou kvalitní životní prostředí. Z fyzických
znaků prostředí je důležitá atraktivita přírodního prostředí, čistota
ovzduší, kvalita architektury, vybavenost lokality službami a
infrastrukturou. Stejnou váhu mají i kvality sociálního prostředí, kterými
mohou být bezpečí, genius loci a historie místa, významní nebo vlivní
sousedé atd. Tyto charakteristiky jsou následně vyjádřeny i v ekonomické
hodnotě lokality a její dostupnosti pro omezenou část společnosti. Tímto
způsobem jsou odstupňovány jednotlivé části města a jejich složení
obyvatelstva je vyjádřením odlišných možností jednotlivých sociálně
ekonomických vrstev společnosti realizovat svoje residenční preference.
Prioritní
v uspořádání obyvatelstva podle ekonomického statusu nejsou ekonomické
podmínky, ale kvalita fyzického a sociálního prostředí konkrétní
lokality. Mnohem větší roli hraje v pražských podmínkách charakter přírodního
prostředí, historie místa, architektura a další kvalitativní prvky životního
prostředí. Jak oblasti s kvalitním životním (fyzickým i sociálním)
prostředím, tak špatné adresy lze objevit v různých vzdálenostech od
centra nebo různých typech bydlení. Lidé si je volí k bydlení nejen
podle ekonomické síly, ale zároveň podle preferovaného životního stylu. Město
je tvořeno mozaikou lokalit, jejichž obyvatelstvo se v některých z nich
podobá spíše ekonomickými charakteristikami, jinde životním stylem nebo
rodinným statusem.
Etnický status
Po
roce 1945 představovala Praha národnostně
homogenní město. V roce 1970 zde žilo pouze 26 tisíc obyvatel jiné
národnosti než české (2,5 %) a "ani
při velmi podrobném ekologickém rozboru nemůžeme určit výraznější
koncentrace národnostních menšin" (Linhart, Rak, Voženílek 1977:
98). Jedinou výraznější národnostní menšinou v období socialistického
města byly Rómové, kteří bydleli většinou v centru a některých
oblastech vnitřního města. Při sčítání lidu v roce 1991 bylo v Praze
sečteno 43,5 tisíce obyvatel s jinou než českou, moravskou a slezskou národností.
Více než polovinu (2 % z celku) tvořili Slováci, které však nelze považovat
v období společného státu a do značné míry ani dnes jako cizí národnost.
Údaje za některé národnosti (zejména Rómy) je nutno pokládat za značně
podhodnocené, protože řada lidí se z různých důvodů přihlásila k české
nebo slovenské národnosti nebo neuvedla žádný údaj. Situace při sčítání
v roce 2001 byla v tomto ohledu ještě mnohem více zkreslena. Ani
registrace ostatních cizích národností a cizinců není snadná. Do sčítání
nebyly zahrnuti např. pracovníci ambasád, kteří tvoří v některých
částech města (Bubeneč, Dejvice, Malá Strana) významnou složku populace.
Mnozí cizinci nejsou v Praze trvale hlášeni, působí zde přechodně
nebo nelegálně. Mnozí bydlí v načerno pronajímaných bytech nebo
nejsou registrováni. Drbohlav a Čermák (1998: 99) odhadují počet cizinců v Praze
na 100-150 tisíc obyvatel.
Jejich
prostorová segregace nebo separace začíná být v organismu města jasně
zřetelná. Bohatší cizinci ze západu Evropy a Severní Ameriky obývají často
suburbánní lokality, při krátkodobých pobytech a v případě
jednotlivců i gentrifikované části vnitřního města. Vietnamci se nenápadně
začlenili do většinové společnosti a větší zastoupení mají zřejmě na
sídlištích. Vietnamce a Rómy nelze v současnosti považovat za
cizince, protože jsou v Česku (v Praze) usazeni na trvalo a většinou již
po dlouhou dobu. Rómové jsou stále lokalizováni především do špatného
bydlení ve vnitřním městě. V některých případech se dostali z restituovaných
domů i na novější sídliště. Byly jim přiděleny byty např. na sídlištích
Černý Most, Modřany nebo Velká Ohrada. Novými a většinou dočasnými
obyvateli Prahy jsou Ukrajinci. Většinou jsou to mladí svobodní muži, kteří
přišli v průběhu 90. let za prací a posílají většinu vydělaných
peněz zpět do vlasti (Drbohlav, Čermák 1998). Bydlí většinou v ubytovnách
na okraji města nebo kolem sportovních areálů a pracují ve stavebnictví,
často na černo a za nízkou mzdu. Zvýšil se i počet Číňanů, Rusů a
Arabů, jež můžeme objevit především v centrálních polohách Prahy.
Jejich residenční lokalizace je ovšem obtížná.
V lokalizaci
rómské národnosti můžeme v současnosti objevit podobný prvek jako u
procesů vnitroměstké migrace národnostních skupin v západních městech.
V průběhu 90. let, zejména v souvislosti s restitucemi domů
ve vnitřním městě, dochází k částečnému přesunu Rómů z centrální
části Prahy do sídlištní zástavby. Lze v tom spatřit určitou
podobnost s filtrací etnických menšin z vnitřku západních měst
do sociálního bydlení na okrajích města. Zvyšování národnostní
heterogenity pražských sídlišť je znatelné např. ve vyšším zastoupení
žáků "z Východu" na sídlištních základních školách. Rodiny
cizinců ze západní Evropy a Severní Ameriky využívají pronájmů v okrajových
částech města, které jsou v několika případech vybaveny i
specializovanými školami. Celkově lze konstatovat, že otevření hranic a
relativně dobrá pozice české (pražské) ekonomiky, významně ovlivnily národnostní
strukturu Prahy.
Kromě
rodinných, ekonomických a etnických odlišností jednotlivých skupin
obyvatelstva se v posledních letech vyhraňují v Praze i specifické
životní styly, které nelze dobře
popsat ani ryze demografickými ani ekonomickými ukazateli. Všechny hodnocené
charakteristiky přirozeně ovlivňují životní styl obyvatelstva, ale v žádném
případě jej plně nedeterminují. Životní styl je utvářen individuálními
preferencemi a žebříčkem hodnot jednotlivců nebo sociálních skupin. V některých
případech se váže specifický životní styl k národnostním menšinám,
politickým nebo náboženským organizacím, sportovním nebo kulturním
aktivitám, zaměstnání nebo trávení volného času obyvatelstva. Tyto
skupiny se stejným životním stylem nebydlí většinou koncentrovaně na
jednom místě ve městě, ale přesto využívají specifické prostory uvnitř
města nebo v celém městském regionu. Příkladem mohou být především
zájmové skupiny, které se pravidelně setkávají v divadlech, na diskotékách,
na sportovních hřištích, na zahrádkách nebo na chalupách.Výrazně odlišné
prvky životního stylu přinášejí např. noví residenti suburbanizovaných
sídel. Životní styl bude podle mého názoru v budoucnosti jednou z nejdůležitějších
sociálně ekologických proměnných, která bude výrazně diferencovat naše
města. Výzkumu životního stylu je v geografii věnována minimální
pozornost a výše zmíněné postřehy nelze prozatím shrnout do jednoznačných
závěrů.
Shrnutí
vývoje sociálně prostorové struktury Prahy
Cílem následujícího textu je shrnout základní charakteristiky vývoje sociálně prostorové struktury Prahy ve čtyřech historických etapách, které jsou od sebe navzájem odděleny průmyslovou, komunistickou a "sametovou" revolucí. Zvládnutí uvedeného textu je základní podmínkou úspěchu u zkoušky.
Pre-industriální město
Praha
byla jedním z nejvýznamnějších evropských středověkých měst s výraznou
mocí církve. Kostely a kláštery vytvářely jádra sídelní struktury na
pražském území. Postupným rozvojem osídlení kolem těchto jader docházelo
ke zformování aglomerace pražských měst, která byla po dlouhou dobu
spravována samostatně. Praha byla od počátku utvářena jako mozaika
jednotlivých měst. Prvky samostatnosti těchto původních měst lze rozpoznat
i dnes v náměstích, kostelech, radnicích i hranicích jednotlivých částí
Prahy. Je proto obtížné najít ve složité struktuře města nějaké
pravidelnosti prostorového uspořádání sociální struktury. V pre-industriální
Praze měl nejvyšší sociální status Hrad. Sídlo moci a administrativy bylo
vytvořeno na levém břehu Vltavy a z hlediska morfologie města umístěno
relativně excentricky, podhradí bylo postupně zaplněno paláci šlechty.
Pravý břeh měl od počátku výrazně obchodní funkci, s rozvinutou
sektorovou strukturou cechovních ulic a čtvrtí. Významné sociální
postavení měly obyvatelé centrální části jednotlivých měst sídlící v patricijských
domech kolem hlavních náměstí. Periferii
města netvořily pouze okrajové části města u hradeb, ale také nehostinné
břehy Vltavy. Okolí města se sady a zahradami sloužilo jako rekreační zázemí
města, byla zde umístěna sídla šlechty , letohrádky a villegiatury.
Po
omezení moci církve a s postupným oslabováním pozice šlechty začíná
být nejvýznamnější vrstvou ve městě buržoazie, která nadále obývá
centrální polohy ve městě. Ostatní části vnitřního města jsou
charakteristické spíše vertikálně diferenciovanou sociální strukturou středověkých
domů a koncentrací chudiny na periférii města. Významnou úlohu v sociální
struktuře některých částí města měla armáda.
Industriální město
V industriálním
období rozvoje města byla utvořena převážná část sociálně prostorového
vzorce vnitřní Prahy. Zdokonalené technologie dopravy umožnily oddělit
bydliště a pracoviště a tím se začínají uplatňovat nové formy bydlení
- nájemní a rodinné domy. Podobným způsobem jako v minulosti středověká
jádra osídlení rostou pražská předměstí za hradbami i vzdálenější
obce. Tato sídla spojená později do Velké Prahy lze rozdělit do 4 kategorií
na oblasti činžovních domů s lepší (Dejvice, Vinohrady) a horší
kvalitou (Žižkov, Holešovice), průmyslové čtvrti (Libeň, Smíchov) a
vilová městečka (Baba, Ořechovka, Barrandov). Vyskytují se samozřejmě i
kombinace uvedených typů. Významným jevem je posun obyvatelstva z centrální
části města do oblastí lepšího bydlení ve vilových a činžovních čtvrtí.
Tento proces znamenal pouze částečné oslabení sociálního statusu centra,
které mělo sice svoje sociálně slabá (části Starého Města, Malé
Strany), ale zároveň i velmi silná území (Josefov, část Hradčan). Nikdy
však nedošlo k proletarizaci sociální struktury centra (Musil 1967). Průmyslové
čtvrti a okrsky činžovních domů s horší kvalitou jsou osidlovány většinou
dělníky z venkova, převážně dělnická je i pražská periferie. Z urbanizačních
procesů je v této době nejsilnější koncentrace obyvatelstva do Prahy
- urbanizace a disperze původně pražského obyvatelstva do zázemí -
suburbanizace. Za hranicí města populačně rostou i další větší obce (Uhříněves,
Modřany, Úvaly), které přitahují obyvatelstvo spíše ze svého okolí než
z vnitřní Prahy. Výjimečně se i v těchto odlehlejších
oblastech projevuje suburbanizace (Černošice, Klánovice). Velmi nízká je národnostní
heterogenita Prahy. Ani v období Rakousko-Uherska ani později jako hlavní
město samostatného státu nepředstavuje Praha cílové místo zahraniční
migrace a její migrační zázemí se omezuje na oblast Čech.Výraznější
zastoupení mají pouze Židé a Němci. Obě skupiny jsou výrazně koncentrováni
v centru města, jejich podíl na celkovém počtu obyvatel se neustále
snižuje. Válečné události způsobily faktický zánik obou národnostních
skupin v Praze.
Socialistické město
Socialistické
období přerušilo přirozený vývoj urbanizačních procesů i utváření
sociálně prostorové diferenciace města. Byl omezen příliv obyvatelstva z venkova,
skončila suburbanizace. V prostředí města došlo k většímu promísení
sociálních skupin a k zastavení segregace. Ustala i proletarizace centra
Prahy. Nadále dochází k pozvolnému vylidňování centra, kde byty zůstávají
především volné a pouze v některých částech jsou transformovány na
neresidenční využití. Mnoho obchodů a bytů zůstává bez oprav po dlouhé
roky a často slouží jako sklady. Na několika místech vnitřního města
dochází k částečné přestavbě (Žižkov, Košíře). Původní zástavba
je nahrazena bloky panelových domů a obyvatelstvo většinou přestěhováno
na sídliště. Částečně došlo i k nahrazení obyvatelstva vilových
čtvrtí a doplnění prestižních lokalit o novou komunistickou elitu společnosti.
Jediným
výrazným mechanismem vývoje města byla pozdější výstavba sídlišť na
okrajích města a nárazové "přelití" části obyvatelstva z vnitřního
města a z venkova do nových domů. Vnější město zůstalo bez zřetelné
diferenciace na oblasti s vyšším a nižším sociálním statusem.
Panelová sídliště vykazovala mírně nadprůměrné hodnoty sociálních a
ekonomických charakteristik obyvatelstva u mladších sídlišť a průměrné
u starších. Za těmito průměrnými čísly byla skryta sociálně ekonomická
heterogenita bydlících obyvatel. Výjimkou byly první generace družstevních
sídlišť, které osidlovali obyvatelé s nadprůměrným ekonomickým
statusem a sídliště nebo jejich části určené pro preferovaná povolání.
Rozvoj suburbánní oblasti Prahy i rekonstrukce nebo modernizace centrálních
částí města u residenčních staveb zcela ustaly. Výsledkem tohoto vývoje
byla zmenšující se sociálně ekonomická diferenciace a zvyšující se rozdíly
v uspořádání obyvatelstva podle rodinného statusu.
Přes
snížení významu ekonomického statusu jako diferencující proměnné, nelze
říci, že se ze socialistické Prahy vytratily rozdíly v sociální
stratifikaci obyvatelstva. Komunistický režim nivelizoval celou řadu
ekonomických charakteristik obyvatelstva. Pražské obyvatelstvo však nebylo
nahrazeno, zůstalo nadále bydlet a pracovat v hlavním městě a uchovalo
si celou řadu sociálních charakteristik. Výrazná diferenciace se uchovala
např. u vzdělanostní struktury čtvrtí Velké Prahy.
Post-socialistické a post-industriální město
Praha
se ocitla na počátku 90. let pod vlivem dvou druhů procesů. Se zhroucením
komunistické moci souvisí transformace od socialistického k post-socialistickému
městu, od centrálně řízené k tržní ekonomice. K těmto procesům,
které jsou specifické pro post-socialistické státy se přiřadilo působení
globálních a evropských procesů, které ovlivňovaly naše hlavní město již
v období socialismu, avšak po pádu železné opony se jejich vliv naplno
rozvinul.
Postupně se formuje nová sociální stratifikace. Privatizační procesy, rozvoj podnikání i šedá ekonomika daly vzniknout novým bohatým Pražanům. Ve městě se objevila na druhou stranu skupina nezaměstnaných, bezdomovců a žebráků. Praha se otevřela zahraniční migraci. Pracovníci z vyspělých i ekonomicky zaostalejších zemí společně se zahraničními turisty přeměnili Prahu na multinárodní město.
Tyto změny v sociální struktuře pražského obyvatelstva se
odrazily do prostorové struktury města pouze částečně. Ačkoli můžeme
pozorovat novodobé "paláce" bohatých, gentrifikované části města,
nová suburbia i chátrající části vnitřního města, je zřejmé, že
diferenciace v sociálním prostoru se prozatím málo odráží v diferenciaci
v prostředí města. Důvodem je podle mého názoru chybějící impuls,
který by vyvolal disorganizaci sociálně prostorové struktury Prahy.
Obyvatelstvo Prahy je do značné míry stabilizováno, mnoho lidí odkoupilo do
vlastnictví družstevní nebo obecní byty. Výstavba v rámci Prahy je
soustředěna především na komerční projekty nebo na bydlení pro vyšší
příjmové vrstvy. Ostatní skupiny obyvatelstva zůstávají částečně
vyloučeni z účasti na trhu s bydlením. Na druhou stranu neexistuje
ani početná vrstva lidí, kteří by byli nuceni z ekonomických důvodů
opouštět větší, atraktivnější a nákladnější byty. K tomu přispívá
široká sociální síť a částečně i regulace nájmů.
Nejintenzivnějšími
procesy v současné Praze jsou suburbanizace, mezinárodní migrace a částečně
i gentrifikace. Tyto procesy budou zřejmě v budoucnu nejvíce přispívat
ke zvýšené sociální diferenciaci jednotlivých částí města. Bude však
velmi obtížné tyto procesy sledovat, neboť většinou zůstávají
nepodchyceny oficiální statistikou. Jejich hlavní dopad lze očekávat v cílových
oblastech - 1) ve vybraných lokalitách suburbánní části Prahy, kam se přesouvají
nejen vyšší a částečně střední vrstvy Pražanů, ale zároveň se zde
objevují "městečka" cizinců ze západních zemí; 2) v atraktivních
residenčních čtvrtích centra a vnitřního města, kde se objevuje
gentrifikace yuppies ze západního světa a zvýšená koncentrace studentů a
mladých dospělých; 3) sídliště, která v některých případech slouží
jako příjmové oblasti nově příchozích národnostních menšin z méně
vyspělých států.
Zdrojové oblasti představují potencionálně ohrožená místa - 1) centrální
části měst, odkud mohou odcházet bohatší lidé do zázemí nebo chudší
do jiných částí města a ustupovat tlaku komerčních funkcí; 2) sídliště,
ze kterých mohou odcházet sociálně silnější a vyvolat lavinový efekt
sociální degradace těchto částí města; 3) oblasti vnitřního města se
zanedbaným nájemním bydlením, ve kterých zůstane chycena nejslabší
vrstva obyvatelstva v sociálních nebo etnických ghetech. Současné
urbanizační procesy však nenasvědčují možnosti brzké ostré sociální
diferenciaci.
Závěr
Praha
na přelomu tisíciletí patří mezi ekonomicky nejsilnější regiony bývalého
socialistického bloku. Svojí geografickou polohou, historickou tradicí,
ekonomickým zázemím a kulturními hodnotami představuje v současnosti
region s největší schopností uplatnit se v konkurenci ostatních měst
středoevropského prostoru. Představuje zároveň jednu z nejdůležitějších
vstupních bran západní ekonomiky a kultury do východní Evropy. Tyto
ekonomické, sociální a kulturní prvky se uplatňovaly ve fyzické i sociální
struktuře Prahy přirozeným způsobem již v první polovině 20. století.
Socialistickému zřízení se podařilo některé přirozeně vzniklé prvky a
vzorce odstranit, některé pozměnit a některé z nich přetrvávají ve
městě dodnes.
Počet
obyvatel Prahy a jejího zázemí v současné době stagnuje, i když město
představuje zřejmě nejsilnější "ekonomický magnet" v Česku.
Příčinou je zejména nedostatečná výstavba bytů a prozatímní vyloučení
části společnosti z bytového trhu. Na náhlou změnu bytové politiky a
současnou "odpovědnost každého
jednotlivce nebo rodiny za uspokojování vlastních bytových potřeb"
(ÚRM 2000: 41) není prozatím připravena zejména mladší část společnosti.
Chybějící levnější segmenty trhu s bydlením, státní regulace nájmů
a poměrně nízká intenzita výstavby působí nejen na populační stagnaci města,
ale brání výraznějšímu promítnutí sociálních diferenciací do
prostorové struktury města.
Sociálně
prostorová struktura obyvatelstva jednotlivých částí města začíná být
přesto v současnosti opět výslednicí urbanizačních a sociálních
procesů ve společnosti. Existují dobré, průměrné a špatné adresy ve městě.
Bohatí mohou volit ze všech možností bydlení, průměrní z méně a
nejslabší jsou nuceni obývat nejhorší adresy ve městě nebo spoléhat na
pomoc společnosti. V rámci příjmově vymezených skupin obyvatelstva
hrají důležitou roli odlišné životní styly nebo rodinný status
jednotlivců a domácností, které společně určují sociálně prostorovou
strukturu města.
Centrum města zaznamenává nadále populační úbytky, které jsou způsobeny především demografickým vývojem. Uvolněné byty slouží pouze v některých lokalitách nadále k bydlení, část je přeměněna na komerční využití. Přesto si centrum města uchovává relativně výraznou residenční funkci. Mění se však sociální struktura obyvatel centra. Dochází k její omlazování, posilování ekonomického statusu i etnické heterogenity. Výstavba z období kapitalistické Prahy předurčila charakter vnitřního města, jeho rozdělení na bohaté a chudé oblasti, vtiskla jednotlivým čtvrtím specifický ráz, který se socialismu překrýt nepodařilo. Socialistická éra je viditelná částečně v neresidenčních prvcích fyzického prostředí vnitřního města, charakter bydlení zde prakticky neovlivnila. Vnitřní město se restitucí pomalu vrací do původních kolejí, ale zcela nová je situace vnějšího města, které se významně odlišuje od prostorových vzorců Velké Prahy. Pravděpodobně i zde se bude sociálně prostorová struktura diferencovat. Lze předpokládat rozdělení sídlišť do dvou kategorií, z nichž ta s kvalitnějším bydlení, dopravní i obslužnou infrastrukturou a nově v soukromém vlastnictví si mohou uchovat heterogenní sociální strukturu obyvatelstva a dlouhodobě se stabilizovat. Sídliště s malými byty, chátrajícím fyzickým stavem a nekvalitním životním prostředím budou zřejmě nejvíce ohrožena degradací sociálního prostředí. K podobným procesům již dochází v jiných post-socialistických zemích (Szelényi 1996: 315, Sailer-Fliege 1999: 15). Zázemí města bude stále intenzivněji provázáno s jádrem Prahy a bude se zvyšovat význam jeho residenční i pracovní funkce. Hrozbou pro příměstskou krajinu může být nekoordinovaný rozvoj Prahy a suburbanizovaných obcí - urban sprawl.
1. část 2. část
Zpět na hlavní stránku Sociální
geografie Prahy