This article about mathematical modelling of (not only)
plant shapes exists, at present, only in the Czech version, and is likely
to remain so. However, here
you can access an article (book review) on a related topic in English,
here
the literature references, and here you
can go straight to a list of interesting links.
Procházka virtuální zahradou
aneb jak matematicky modelovat
to, co si (ne)myslíme o rostlinách
(poněkud rozšířená verze článku publikovaného
ve Vesmíru 9/1999)
F. Cvrčková
Chcete-li si začít hrát, klikněte sem.
Poznámka: odkazy jsou z roku 1999, dlouho jsem je nekontrolovala a
tudíž jsou bez záruky.
Bylo by to originální,
zajímavé a důležité - pokud je to pravda… Ale jak mohou vědět, že příroda
používá stejné nebo aspoň podobné algoritmy jako oni sami?
Edward O. Wilson: Consilience:
The unity of knowledge (s.87)
Biologie je nauka o životě, čili ta část přírodovědy,
která se zabývá živými tvory. Tahle definice by nám mohla docela stačit,
a asi i stačí. Jak jinak si můžeme vysvětlit, že skoro upadla v zapomenutí
dvě krásná česká slova - přírodopis a přírodozpyt? I když
mne možná jazykovědci usvědčí z omylu, tuším za nimi odraz sice ne nutně
přiznávaného, ale o to reálnějšího rozštěpení přírodovědy, které se dá
snadno ukázat právě na poli biologickém.
Biologie obrazů a příběhů
Řekne-li se „přírodopisec“, vybaví se - přinejmenším
čtenáři verneovek - poněkud roztržitý a veskrze nepraktický pán, pobíhající
po nehostinných exotických krajinách vybaven botanickou torbou, síťkou
na motýly, skládacím mikroskopem, kamerou a zásobou desek, nádobíčkem na
vycpávání ptáků a vyvolávání fotografií a tlustým zápisníkem; postava lehce
komická, leč vzbuzující zároveň směs obdivu a soucitu. Snad pro tu velikou
vášeň a nadšení, se kterým plní torbu, herbář, sešit a všeliké skleničky
doklady, vzorky a záznamy svých nálezů a pozorování. Protože o to mu jde
především: pozorovat, fotografovat, sbírat, dokumentovat, pojmenovávat,
škatulkovat a třídit; uchopit Přírodu (nebo aspoň povodí Zambezi nebo jednu
pramennou stružku na Českomoravské vrchovině) ve veškerém jejím pohybu,
rozmanitosti a bohatství tvarů, a zachytit ji do jediného obrazu, propracovaného
až do nejmenších podrobností. Nezajímá ho příliš, jak věci a jevy vznikají
a proč jsou takové, jaké jsou: jde mu v první radě o to, jak vypadají.
Představa, kterou si spojuji se slovem „přírodozpyt“,
je temnější: Galvani soustředěně pozorující cukající se žabí stehýnka,
akademik Pavlov a jeho slintající psi prošpikovaní kanylami, sinalé světélkování
smrtelně zářící nádobky na pracovním stole paní Curie-Skłodowské, hektolitry
bakteriálních kultur a hekatomby bílých myší; k obdivu se mísí zamrazení
a neurčitá hrůza - patří sem spíš Frankenstein než Jacques Paganel. Přírodozpytec
nepozoruje, ale táže se, vyslýchá, hledá podezřelé - nikoli pachatele,
ale mechanismy. Ani ho moc nezajímá, jak věci vypadají, protože střeva,
diferenciální rovnice a sloupcové grafy zpravidla vypadají jako střeva,
rovnice a grafy. Jde mu o zákonitosti a obecnosti, které hýbou právě tak
molekulami jako celou biosférou, o to, odkud se věci a jevy berou, o osnovu
příběhů evoluce nebo individuálního vývoje.
Můžeme namítnout, že přírodověda není ani „přírodopis“,
ani „přírodozpyt“, protože je obojím dohromady. Že jedním z nejvýznamnějších
témat moderní biologie je právě zkoumání cesty od jediné vaječné buňky
ke složitému mnohobuněčnému organismu: hledání „příběhu“ o tom, jak vzniká
„obraz“. Ale vezmeme-li do ruky moderní biologickou práci, najdeme zpravidla
buď jen jedno, anebo jen druhé: anatomii, taxonomii, floristiku a faunistiku
na straně jedné - a fyziologii, ekologii, etologii či vývojovou biologii
na straně druhé.
Matematické modely jako nástroj popisu a výkladu
Je tedy vůbec něco společného všem biologům, ať už
je zajímají především obrazy, nebo příběhy? Zvykli jsme si, že věda je
vědou natolik, nakolik jsou její myšlenky vyjádřitelné řečí matematiky.
Jedním z možných sjednocujících prvků by tedy mohlo být (aspoň občasné)
používání matematických metod a především matematických modelů.
Matematické modely se uplatňují při popisu kinetiky
jednotlivých enzymových reakcí stejně jako při předvídání osudů celých
ekosystémů, při posuzování vzájemné podobnosti tvarů (viz Vesmír 78:35,
1999), při odhadu „skutečných“ hodnot fyziologických parametrů z naměřených
pokusných dat nebo dokonce při vytváření umělých „dat“ v simulovaných virtuálních
experimentech. Modely jsou sice vždy založeny na pozorování, ale způsob
založení může být rozmanitý. Hezkou ilustrací jsou dva
možné popisy množení mikrobiální populace - logistická křivka a Monodův
model. V prvním případě model „jen“ extrapoluje data, je jejich obrazem,
aniž by se je nějak snažil vykládat; parametry modelu jsou empirické a
postrádají přímý fyziologický smysl. Druhý model vychází z konkrétních
předpokladů o příčinách pozorovaného dění v mikrobiální kultuře, a z těchto
předpokladů vyvozuje, vykládá, jak by se kultura měla chovat. Chová-li
se skutečná kultura tak, jak žádá Monodův „fyziologický“ model, znamená
to, že předpoklady modelu mohou být správné. Mohou, ale nemusejí; kultura
se chová přibližně stejně dobře i podle „nefyziologického“ modelu logistického,
který vychází z dosti odlišných předpokladů.
Navzdory tomu typický biolog - přírodozpytec
dává zpravidla přednost modelu, jehož parametry může zvěcnit, reifikovat
- například přisoudit jim fyziologický smysl. Snad se v tom odráží obecně
lidský sklon spatřovat v obecných pojmech skutečné jevy a věci (S.J.
Gould) a věřit, že cokoli dostalo jméno, musí být věcí či bytostí nadanou
vlastní nezávislou existencí (J.S. Mill). A model, který se jen tak
lehce reifikovat nedá, se leckdy zdá podezřelým (dokladem budiž třeba motto
tohoto článku).
Gramatika
rostlinného těla
Mikrobiální populace v živném médiu je ovšem něco
jiného, než složité mnohobuněčné tělo. A právě možnost nalezení matematického
popisu („obrazu“) prostorových tvarů mnohobuněčných tvorů lze považovat
za přesvědčivý doklad toho, že biologie je matematizovatelná. Ke spokojenosti
přírodozpytně naladěných biologů by ovšem tento popis měl být rovněž reifikovatelný,
přinejmenším tak, jako Monodova růstová křivka.
Na první pohled by se zdálo, že prostorové struktury
živočišných těl lze modelovat snáze, než tvary rostlin. Živočichové jsou
zpravidla symetričtí a vlastnosti, jako je třeba počet nohou, jsou u nich
víceméně stálé. Jejich tělní plán je předem (geneticky) definován a s výjimkou
občasných nešťastných náhod jej prostředí neovlivňuje. Naproti tomu
stačí vyhlédnout z okna, abychom si uvědomili nesmírnou rozmanitost tvarů
rostlinného světa, která je jen zčásti geneticky podmíněná: dva stromy
téhož druhu nikdy nevypadají stejně. Přisedlý způsob života s sebou totiž
nese nezanedbatelné riziko, že rostlina občas o nějaký orgán přijde, nebo
že jí na něj nezbude místo. Nemá-li pro ni taková událost být fatální,
nesmí být struktura jejího těla jednoznačně předurčena. Vývoj musí mít
prostor pro regeneraci a improvizaci. Instrukce, které tento vývoj řídí,
jsou však nutně omezené co do rozsahu: rostlina má k dispozici jen to,
co se vejde do jejího genomu.
I když se dva stromy téhož druhu nepodobají jako
vejce vejci, podobají se jako modřín modřínu: stačí mnohdy jediný pohled
na siluetu stromu, abychom poznali, jakého je druhu. Navzdory rozmanitosti
tvarů jsou si rostliny téhož druhu velice podobné způsobem, jakým se svým
tvarem „zacházejí“. U dvouděložné dřeviny, jako je jabloň, si můžeme být
jisti, že pupeny leží v úžlabí listů, že postavení listů na větvičce je
pro daný druh specifické, že z vrcholového pupenu v příštím roce vyraší
letorost, a že se za určitých podmínek (například když větévka o vrcholový
pupen přijde) probudí spící úžlabní pupeny, které pak dají vzniknout letorostům,
které svírají s původní větévkou poměrně přesně vymezený úhel. Víme také,
že některé úžlabní pupeny dávají vzniknout květenství, jehož struktura
je druhově specifická, a že květy odkvétají a plody zrají. Na rostlinu
můžeme pohlížet jako na „stavebnici“, která se skládá z poměrně malého
počtu druhů „stavebních kamenů“ (jako jsou stonky, listy, pupeny, květy
a plody) a postupně přirůstá podle poměrně malého počtu pravidel. Z toho
můžeme pak vycházet při konstrukci matematického modelu – třeba tak, jako
A. Lindenmeyer a jeho žáci, kteří zavedli metodu modelování rostlinných
tvarů pomocí L-systémů.
Rostlinné tvary jsou jen zdánlivě složité - podobně
jako tvary fraktalních obrazců . Nesmíme jen měřit složitost počtem jehlic
modřínu nebo úseček, aproximujících obrys Mandelbrotovy množiny. V obou
případech je lepší mírou komplexity počet instrukcí nezbytných k modelování
tvaru - a ten je v obou případech až překvapivě malý.
Kolik cest vede k cíli
Abychom věrohodně modelovali rostlinný tvar, potřebujeme
(kromě nezbytného počítačového a programového vybavení) dvě věci: umět
zacházet s L-systémy – a umět se dívat, abychom výstižně zachytili pravidla
utváření rostlinného těla. Jde-li nám pouze o obraz, o to, jak rostlina
vypadá, nemusíme vědět, jak se vyvíjí. Modely stromů nerostou jako skutečné
stromy od vzrostných vrcholů na špičce větviček, ale sestavují se z předem
vypočítaných modulů jako stavebnice.
To, že o mechanismu vývoje nemusíme vědět prakticky
nic, je možná pro rozvoj celé „modelovací“ technologie štěstím. Kdybychom
k vytvoření realistického modelu borovice potřebovali znát osudy každé
molekuly v každé buňce jejích jehlic, daleko bychom se nedostali
– a výrobce animovaných filmů a počítačových her by ani nenapadlo štědře
podporovat vývoj technik počítačového modelování. Pro biologickou interpretaci
modelů je to však spíš nevýhodou: mohou vůbec pomoci přírodozpytnému pochopení
vývoje rostlin, jestliže lze sestrojit správný model i na základě chybných
předpokladů?
Naštěstí to neznamená, že ze správných předpokladů
správný model sestrojit nelze. Očekáváme-li od modelu víc, než hezký obrázek
(například test nějaké hypotézy o šíření morfogenetických signálů rostlinou),
musíme navíc požadovat, aby předpoklady byly biologicky reálné – např.
aby se signály šířily pouze po již existujících strukturách, a ne po větvích,
které dosud nevyrostly. Modely pak mohou pomoci odpovědět na ryze fyziologické
otázky.
Můžeme si to ukázat na příkladu modelování prostorového
uspořádání (topologie) květenství nenápadného plevele mléčky zední
(Mycelis muralis), rostliny z čeledi Asteraceae příbuzné salátu (podrobnosti
viz Prusinkiewicz a Lindenmeyer, 1990). Květenství mléčky je bohatě větvená
lata s nejstaršími „květy“ (úbory) na vrcholu a nejmladšími na spodních
postranních osách. Úbory tedy rozkvétají od vrcholu (laty i každé postranní
osy); zároveň se model musí vyrovnat se skutečností, že postranní
osy uprostřed květenství jsou větvené bohatěji než ty níže i výše položené.
Jeden z možných konvenčních modelů mechanismu vzniku takového uspořádání
vychází z představy, že vzrostný vrchol brání rozvoji níže položených větví
tím, že produkuje fytohormony inhibující růst postranních vrcholů (tato
představa tzv. apikální dominance je mezi rostlinnými fyziology obecně
rozšířená). Kvetení je vyvoláno hypotetickým signálem, který se šíří vzhůru
lodyhou, až dostihne vzrostného vrcholu, který převede z vegetativního
stavu na květní a zároveň zruší apikální dominanci . „Osvobozené“ postranní
větve se pak začnou prodlužovat a větvit, jakmile se „dovědí“ o zrušení
apikální dominance – tedy jakmile k nim sestoupí hypotetický signál o této
události Tuto představu lze formalizovat v podobě L-systému, avšak
ukazuje se, že model založený pouze na konvenčních předpokladech neodpovídá
skutečnosti. Abychom dostali realistický obraz vývoje laty, potřebujeme
kromě signálů zajišťujících indukci vzniku květních pupenů a „odblokování“
růstu postranních větví ještě další předpoklady, jejichž potřeba by bez
modelu nebyla zřejmá.
Tyto předpoklady mohou mít hned několik podob.
Míra „zablokování“ postranních větví může záviset na jejich vzdálenosti
od vrcholu, takže větve blízké vrcholu se nemohou rozvíjet tak košatě,
jako ty vzdálenější; ale můžeme si také představit, že současně s odblokováním
každé větve vychází z její báze signál, indukující kvetení podobně, jako
tomu bylo u hlavní lodyhy. Obě představy lze vtělit do modelu; a ačkoli
odpovídající L-systém vypadá pokaždé jinak, výsledná „virtuální mléčka“
se v žádném vývojovém stadiu neliší! Narazili jsme na hranici možností
modelu: abychom rozhodli, který z dodatečných předpokladů je správný, musíme
se pokorně vrátit do laboratoře – ale model nám aspoň naznačil, co bychom
měli hledat.
Ke
kolika cílům vede cesta
Ověřování fyziologických hypotéz je jen malou a spíš
okrajovou oblastí využití „virtuálních rostlin“. Většinou jde hlavně o
výrobu co možná věrohodných obrázků, a to nejen pro potěšení těch, kdo
si hrají s virtuální realitou. Prostorové modely rostlin mohou být užitečné
při odhadu chování makroskopických vlastností celých porostů (například
odrazu světla, využití sluneční energie či odpařování vody za širokého
rozmezí podmínek). Dobrý model prostorové struktury porostu pšenice či
bavlníku sice nenahradí polní pokusy, ale může pomoci při návrhu uspořádání
skutečného experimentu tak, abychom se z jeho výsledků dověděli co nejvíc.
Ale kromě těchto vcelku samozřejmých a od samého
počátku zamýšlených výstupů otevírají matematické modely rostlin ještě
další široké pole možností, které možná potěší oko přírodopiscovo, avšak
přírodozpytce přivádějí spíš do rozpaků.
Číselné parametry L-systémů, na jejichž základě
rostlinné tvary modelujeme, totiž zdaleka nejsou omezené na empiricky zjištěné
hodnoty. Zkoumáme-li téměř neomezený prostor možných hodnot parametrů,
zjistíme, že tentýž L-systém s různými hodnotami parametrů může generovat
stejně dobře abstraktní, nepřirozené struktury, jako snadno rozpoznatelné
rostlinné tvary od listu kapradiny až po siluetu lípy.
Už jsme si zvykli na představu, že kapradina
i lípa se vyvíjejí z jediné buňky posloupností fyziologických dějů, podmíněných
souhrou činnosti nejrůznějších genů. Příliš nás neudivuje ani představa,
že geny, které podmiňují vývoj kapradiny a lípy, jsou si navzájem mnohem
podobnější než zmíněné dvě rostliny. Rozdíl mezi nimi je asi spíš záležitostí
různých pravidel regulace genové aktivity než důsledkem pozvolného nahromadění
bodových mutací. Současná biologie je do značné míry soustředěna právě
na vyhledávání rozdílů, na kterých záleží. Doufáme, že studium genomů a
ontogeneze modelových organismů nám pomůže rekonstruovat klíčové evoluční
události, které daly vzniknout rozmanitým tělním plánům, s nimiž se v současném
světě setkáváme; že se tak – snad – opět setká vývojová mechanika se zkoumáním
rozmanitosti, přírodopis s přírodozpytem. Co si ale v rámci téže biologie
máme počít se zjištěním, že tvarové rozdíly mezi lípou a kapradinou lze
lépe než metodami molekulární fyziologie zachytit prostou změnou několika
formálních parametrů L-systému – parametrů, které by nám bylo dost zatěžko
reifikovat?
Život jako obraz a příběh aneb o výhodách binokulárního
vidění
Pokud nechceme zůstat u wilsonovských pochybností
o smyslu celého modelovacího úsilí, máme přinejmenším dvě možnosti.
První je rezignace. Můžeme se smířit s tím, že
„klasický“ molekulární a fyziologický pohled na morfogenezi je prostě o
něčem jiném, než hra s formálními modely. Že máme před sebou dva různé
průměty složité, mnohorozměrné skutečnosti na dvě vzájemně kolmé roviny.
Ani jeden nevypovídá nic o druhém, nepřispívá k němu, ale také mu nepřekáží.
Na svět hledíme buď okem přírodopisným, nebo přírodozpytným. Buď se zabýváme
tvary (a stačí nám formální parametry), nebo mechanismy (a trváme na reifikaci
modelů). Obojí můžeme zkoumat a popisovat náležitými metodami, ať už matematickými,
nebo molekulárně biologickými, ale nemůžeme čekat, že se dva alternativní
popisy smysluplně setkají.
Ale přece: není už příklad s modelováním květenství
mléčky dokladem, že k takovému setkání došlo? Věřím, že ano; a nejen to.
Dobře se na něm dá ukázat, jak obezřetně se musíme stavět k reifikaci formálních
parametrů. Morfogenezi květenství mléčky můžeme realisticky modelovat více
způsoby, a vždycky přitom lze vymyslet fyziologickou reifikaci. Jenže všechny
možnosti zároveň platit nemohou: kromě reifikací vysloveně špatných (například
že k vývoji laty stačí pouhé dva signály) máme už jen takové, u nichž nelze
bez dalšího rozlišit, zda jsou či nejsou správné. A to není jen zvláštnost
matematického modelování tvarů. Ani reifikace Monodova modelu růstu bakteriální
kultury není tak úplně bez problémů. Pro opravdové mikroorganismy je totiž
přechod do stacionární fáze aktivním, řízeným rozhodnutím, nikoli prostým
důsledkem limitace nějakého obyčejného metabolického enzymu. Samozřejmě
můžeme předpokládat, že mikrobi mají na povrchu buněk receptory pro nějakou
kritickou živinu, které se formálně chovají jako Monodův limitující enzym;
ale to v původním modelu nebylo. Trochu cynicky bychom mohli shrnout, že
úspěšně reifikovaný model mívá blíž k etiologickému mýtu – vyprávění o
tom, co si myslíme o původu modelovaného jevu - než k popisu skutečnosti,
že „fyziologický“model není o nic lepší, než model veskrze abstraktní,
a že na tom, že parametry modelu nelze reifikovat, není koneckonců nic
špatného.
Ale je tu i druhá možnost. Aniž bychom popírali
to, co bylo právě řečeno (a aniž bychom a priori zavrhovali nefyziologické
modely), můžeme se ptát, jaký je vztah mezi formálními parametry a experimentálně
zachytitelnou fyziologií. Můžeme místo konstrukce modelů „zdola“, od představy
o mechanismu, usilovat o dodatečnou reifikaci formálních parametrů. Máme-li
veskrze formální model, který jednou generuje list kapradiny a podruhé
lípu, je na místě ptát se, jaké fyziologické děje by se mohly skrývat za
jeho parametry. Nedaly by se tyto parametry odvodit z toho, co už dnes
víme o regulaci zakládání orgánových primordií, vlivu fytohormonů na tento
proces, či vlivu různé citlivosti rostlinných orgánů k fytohormonům? Lze
do modelu vnést fyzikální vlastnosti rostlinného těla?
Máme na vybranou. Můžeme matematickým modelům
vytýkat jejich neschopnost postihnout známé molekulární mechanismy – anebo
v nich spatřovat nedokonalé, leč užitečné nástroje k uchopení jevů, o kterých
pořád ještě velice málo víme. Můžeme přírodu rozdělit pečlivě hlídanou
demarkační čarou mezi přírodopisce a přírodozpytce – anebo s radostným
očekáváním vstoupit do prostoru netušených možností, který se otvírá na
pomezí.
Osobně si myslím, že je jen jeden způsob, jak
postihnout prostorový tvar výstižněji než průmětem na dvě vzájemně kolmé
roviny: totiž pohled oběma očima.
Literatura
P. Prusinkiewicz, A. Lindenmeyer: The algorithmic
beauty of plants. 228 pp. Springer, New York-Berlin-Heidelberg, 1990.
Marek T. Michalewicz (ed): Plants to ecosystems:
advances in computational life sciences. vii + 134 pp., CSIRO, Colingwood,
Australia 1997.
Poznámka o obrázcích: všechny ilustrace byly zpracovány za pomoci
programů
Lparser, Lsys32 a POVRay 3.0, a jsou založeny na "sezónních variacích"
téhož L systému. Jeho zdrojový soubor si můžete pro vlastní experimentování
stáhnout zde.