Patnáct bodů pro příštího děkana fakulty
Komentáře
Blíží volby děkana, takže se člověk zamýšlí, co bude předmětem děkanského
programu, podle kterého nakonec budeme vhodné kandidáty poměřovat. Zdálo by
se, že lze očekávat široké spektrum názorů a návrhů, mezi nimiž fakultní veřejnost
(prostřednictvím svého senátu) nakonec nějaký vybere. Když jsem si ale zkoušel
toto spektrum názorů představit, začalo se mi zdát, že vlastně těch možností
tolik není. Naopak, docela se mi zdá, že ať děkan bude slibovat cokoliv, bude
muset dělat pár základních věcí, které jsou odpovědí na (občas smutnou, občas
méně) realitu prostředí, v němž fakulta působí, a na stávající poměry na fakultě.
- Jediný způsob, jak zůstat mezi nejlepšími českými fakultami/universitami,
je věnovat se vědecké práci. Protože dotace na studenta jsou u všech universit
stejné, není možné být "lepší" než jiné (dejme tomu regionální)
university jen se státním příspěvkem na hlavu studenta. Být lepší je možné
jen s použitím toho, v čem (zatím) lepší jsme, totiž právě ve vědecké práci,
a snažit se si tuto pozici udržet. Jen tak budeme moci nabídnout studentům
něco, co jinde třeba nedostanou. To znamená získat podstatnou část rozpočtu
prostřednictvím financování vědy. V opačném případě hrozí pokles na úroveň
průměrnosti (jméno Karla IV. nevydrží jako magnet pro dobré studenty neomezeně).
V tomto konání není možné ztrácet čas, protože shora učiněná úvaha je zřejmá
všem, a posun k vědecké práci jako zdroji obživy budou činit asi všechny university
.
- Můžeme si říkat, že hrozivý demografický pokles populace vysokoškoláků
staletou Karlovu Universitu existenčně neohrozí, ale pravý opak je pravdou.
Snaha udržet počty studentů (a tím i výši státního příspěvku) na stejné úrovni
by vedla k nevyhnutelné erozi kvality, které podrazí jakékoliv snahy o kvalitní
vzdělání a propojení vzdělávání s výzkumem (to nelze provozovat s průměrnými
studenty). Je proto třeba se připravit na nevyhnutelné snižování počtu přijímaných
studentů a být připraven to kompenzovat rolí vědecké práce. To umožní po dalším
demografickém obratu za deset let rychle znovu chytit dech.
- Pokud bude velká část rozpočtu získána jako prostředky na vědu, je zcela
nezbytné, aby fakulta kladla důraz na vyšší stupně studia (zejména doktorské
studium). Jedině tyto studenty lze smysluplně zapojit do vědecké práce,
a tím udržet vysokou úroveň výzkumu a současně kvalitní vzdělávání takového
typu, jež nejsou schopny poskytnout vysoké školy orientované na kvantitu (bakalářského)
studia. To současně znamená orientaci na dobré studenty již v bakalářském
stupni (jen takoví mají šanci být dobrými magisterskými a doktorskými studenty)
a současně na získávání bakalářů jiných universit pro studium u nás. Klíčové
v tomto směru je získání nejlepších studentů z populace už do bakalářského,
nejpozději magisterského studia. Masivní plošný nábor studentů do bakalářského
stupně je z tohoto hlediska smrtící - možnost výběru z většího vzorku je k
ničemu, pokud tento vzorek neobsahuje ty skutečně dobré.
- Struktuře studentské populace je třeba se věnovat podstatně víc než doposud.
Součástí péče o studenty musí být dobré sociologické údaje o nich: odkud pocházejí,
co chtějí a kam směřují. S těmito informacemi je třeba pracovat při rozhodnutích
o akreditacích nových programů, o počtech přijímaných a podobně. Akreditace
nových programů nemohou vycházet jen z iniciativy zdola (jakkoliv ta je samozřejmě
zásadní), ale vedení fakulty se jasně musí angažovat ve formulaci toho, jaké
programy mají být akreditovány a otvírány, a proč.
- Fakulta rovněž nemůže dál předstírat, že se nezajímá o to, co dělají
její absolventi. Znalost v tomhle směru fakultě umožní vyhodnotit směrování
jednotlivých studijních programů, rozhodování při přijímacích zkouškách a
náplni jednotlivých programů. Absolventi navíc jsou naším přirozeným oddělením
vnějších vztahů - ale jen tehdy, pokud jsme je během studia dokázali přesvědčit
o tom, že jim máme co dát a jsme schopni sebereflexe. Je třeba vytvořit mechanismus
evidence o nich a dát jim jasně najevo, že spolupráce s nimi je jedním z důležitých
prvků života fakulty.
- Kvalitní pracovníci a jejich nápady jsou největším bohatstvím fakulty.
Důležitou rolí managementu pak musí být podpora aktivity zespoda; direktivní
řízení není nejlepší cesta pro dynamický rozvoj. To je také klíčem pro loajalitu
pracovníků k fakultě. Personální agenda tak musí být zaměřena na růst těch,
kteří jsou nebo budou (současně!) dobrými vědci a učiteli. Rovněž je klíčové,
aby vedení fakulty bylo schopno vyhledávat dobré perspektivní pracovníky jinde
(zejména v zahraničí), bylo jim otevřené a umělo je k fakultě přitáhnout.
Fakt, že někteří pracovníci možná jsou zaměstnanci i jiných institucí, nesmí
sloužit jako záminka k tomu, aby neprokazovali fakultě stejnou míru loajality
jako kterýkoliv jiný pracovník a, na druhé straně, aby vedení fakulty k nim
přistupovalo jako k samostatné kategorii pracovníků.
- Důraz na vědeckou práci a na propojení vědy s výukou musí mít oporu v
tom, jak jsou jednotliví pracovníci fakulty hodnoceni a odměňováni. Bez
ohledu na to, která organizační úroveň toto hodnocení a odměňování nakonec
fakticky provádí, je třeba, aby se tak dělo podle celofakultně přijatých zásad.
V nich je třeba vytvořit mechanismus, který vědeckou kvalitu a její propojení
s výukou bude jednoznačně motivovat. Bez toho hrozí fakultě pokles na úroveň
horšího průměru.
- Vedení fakulty musí mít nástroje, jak poměřovat kvalitu jednotlivých
složek fakulty, a to i (zejména i!) napříč disciplínami. Toto hodnocení
musí být postaveno zejména na srovnání s relevantními institucemi v zahraničí.
Je třeba si uvědomit, že nemáme žádnou automatickou záruku toho, že jsme dobří;
to se týká všech, ať se v rámci své disciplíny cítíme jakkoliv. (Potenciál
pro sebestředné iluze je, jak známo, velmi silný a máme jej všichni.) Jedině
s použitím informací o kvalitě pracovišť je možné dělat kompetentní manažerská
rozhodnutí. Je zřejmé, že takové poměřování ponese vždycky riziko vzájemné
nevraživosti, ale vedení fakulty musí vytvořit dojem, že s jeho výsledky bude
zacházet spravedlivě a ve prospěch kvality oborů na fakultě pěstovaných.
- Je třeba dát jednoznačnou vizi a směrování fakultě jako celku. Fakulta
je v tuto chvíli skandálně fragmentovaná; nezdá se mi, že by loajalita k fakultě
byla nějakým důležitým pojmem. Prvotní role děkana je právě dát tomuto pojmu
obsah, být tahounem onoho většího celku; musí vytvořit pocit sounáležitosti,
mj. zahrnutím různých směrů na fakultě pěstovaných. Jedině v takové atmosféře
má pak cenu uvažovat o celofakultních záležitostech, rozhodovat o rozpočtových
zásadách a podobně. Je zřejmé, že kupecké počty, vzájemné vyčítání a uvažování
typu bližší-košile-než-kabát nejsou dobré jednací zásady pro instituci, která
aspiruje na to být víc než prostý součet svých částí. Pokud přetrvá stávající
hašteření a děkan nedokáže vtisknout fakultě integrující vizi, je fakulta
odsouzena k faktické fragmentaci a posléze nevyhnutelnému rozpadu.
- Děkan musí být schopen být pevným nadřízeným všech pracovníků a musí
být schopen ukázat, že fakulta není holubník. Je nemyslitelné, aby toleroval
situaci, kdy příkazy děkana zůstávají nenaplněny. To nesouvisí s akademickými
svobodami: ty se týkají vědecké práce, kde vedení fakulty nesmí zneužít své
pracovně právní pravomoci k tomu, aby řídilo, na čem jednotliví lidé a týmy
pracují.
- Děkan musí být především strategickým manažerem fakulty. Není možné
trpět, aby řídil každodenní agendu; to jen odvádí pozornost od dlouhodobých
a zásadních věcí (to se týká, v míře přiměřené, všech řídících článků fakulty).
Každodenní agenda musí být v rukou kvalifikovaných manažerů, pro něž musí
existovat dobrý mechanismus accountability. Vytvoření takového mechanismu
je pro fakultu zásadní, protože v rukou těchto manažerů je fungování servisního
aparátu. Funkční a efektivní servisní aparát je pro fakultu nezbytný; krom
jeho vlastní vnitřní funkčnosti atmosféře na fakultě velmi přispívá i tvář,
kterou aparát nastavuje fakultní veřejnosti. Není proto myslitelné, aby servisní
složky fakulty bez dobrého a veřejně známého důvodu trvale ignorovaly názor
fakultní veřejnosti. Děkan proto musí stále vyhodnocovat výkonnost a vstřícnost
aparátu vzhledem k vloženým prostředkům.
- I vlastní práce děkana, tj. strategický management, musí být kompetentní.
Je třeba dostatečně důrazně pojmenovávat zásadní problémy, jež je třeba řešit,
a v tom směru konat. Je zřejmé, že řadu náhle objevivších se věcí je třeba
řešit za pochodu, ale to nesmí zatemnit výhled na věci důležité, které náhodou
v onu chvíli nespěchají.
- Jakkoliv je to v podřízené situaci fakulty obtížné, bude třeba hledat
ve vztahu k instituci rektora novou sebedůvěru, která vrátí fakultě její
váhu a přitom nepovede k fragmentaci University. Stávající vztah university
k fakultě je hanebně ponižující a znemožňuje řadu důležitých a potřebných
akcí.
- Snaha o větší roli vědy v celkovém financování fakulty nutně povede k
větší konkurenci s ústavy Akademie. Obratným jednáním bude třeba dosáhnout
toho, aby nezbytná konkurence o dílčí projekty nevedla k pocitu nevraživosti
mezi oběma institucemi, a aby obraz vědecké práce ve veřejném mínění nebyl
zatížen dojmem hašteření, malicherných sporů a vzájemné nevůle. Bude třeba
spojit síly pro realizaci velkých projektů (ať už stavebních/investičních,
tak legislativních/sociálních), jejichž význam bude přesahovat obě instituce
a z nichž obě instituce nakonec budou těžit. Přitom v dlouhodobém horizontu
je pořád třeba uvažovat o možné konvergenci obou institucí.
- Nesmíme sedět jako panenka v koutě. Je třeba, aby veřejnost (zejména
zájemci o studium, ale nejen oni - jsme financováni hlavně z daní) věděla,
co děláme a umíme, co nabízíme, jak jsme dobří a co děláme pro to, abychom
i nadále byli. Pro to musíme mít promyšlené mechanismy informování všech zájemců
o fakultě a jasnou strategii propagace. Silné a kvalifikované oddělení vnějších
vztahů je nezbytné; nicméně kvalifikované vnější vztahy neznamenají jen schopnost
něco graficky vyvést a něco zorganizovat. Je nezbytné, aby oddělení bylo schopno
dlouhodobě naplánovat strategii propagačních aktivit, cílit je na důležité
segmenty veřejnosti, koordinovat je a posléze vyhodnotit jejich účinnost z
hlediska vynaložené energie a prostředků.
Uf. To celé píšu proto, abych vyvolal diskusi nikoliv o tom, kdo konkrétně
děkanem bude, ale na základě jakého programu se tak stane. Chtěl bych od všech
kandidátů na děkanskou funkci slyšet jejich názor na tyhle body, formulaci konkrétní
strategie jak toho dosáhnout (pokud souhlasí) nebo únosné alternativy (pokud
nesouhlasí).
TH
PS. (Dodatek 1.12.) Ke své hrůze jsem v programu jednoho ze senátorských kandidátů nalezl větu:
"usilovat o zvolení kandidáta z naší sekce děkanem v příštích volbách děkana
na PřF UK". (Dokonce jako první bod celého jeho programu!) Proboha jsme
na tom už tak špatně (viz bod 9), že je důležité, z jaké sekce kandidát bude?
Mně je samozřejmě jasné, že "mít děkana ze své sekce" má velký psychologický
význam, ale pro fakultu to nemá sebemenší relevanci. Já (viz body výše) jsem
přesvědčen o opaku - je třeba mít děkana, který bude dobrý, ať bude odkudkoliv.
Dobrý samozřejmě znamená také spravedlivý (tj. vůči všem složkám fakulty bude
měřit stejným metrem), ale neznamená to rovnostářský (stejným metrem ne nutně
všem naměří stejně).
(Jakýkoli komentář velmi uvítám na této adrese.
Prosím v tom případě napište také, zda souhlasíte s tím, abych jej zde vyvěsil.)
Komentáře
Jiná témata
Domovská stránka