Řazení

Cílem je snadné a rychlé seřazení zdrojových dat podle námi zadaných kritérií. Funkce řazení "natvrdo" změní pořadí záznamů v tabulce, a je proto ji třeba vždy použít na celou oblast dat, jinak dojde k jejich nenávratnému zpřeházení.
 

Pro cvičení použijeme soubor zavislost.xls z balíku dat xl2.zip


1. Otevřeme soubor zavislost.xls
 

2. Prohlédneme si data
Soubor obsahuje údaje o naměřených průtocích a koncentracích vybraných ukazatelů kvality vody na kontrolním profilu v období 1968-1995

Data jsou uspořádána do řádků podle data pořízení, v jednotlivých sloupcích jsou uloženy údaje pro jednotlivé kvalitativní ukazatele a průtok.
 

3. Označíme celou oblast dat včetně záhlaví
Myší, nebo klávesovými zkratkami označíme celou oblast dat včetně záhlaví.

Pozor! Dbáme na to, abychom označili všechny řádky i datové sloupce. Řazení použité pouze na část datové tabulky zpřetrhá logickou stavbu databáze a obvykle způsobí její nevratné poškození, zejména pokud si chybné operace ihned nevšimneme a s takto poškozenými daty dále pracujeme.


 

4. Spustíme nástroj Seřadit
Z menu Data vybereme nástroj Seřadit..., případně jej spustíme klepnutím na odpovídající ikonu.

 

5. Zvolíme kritéria výběru
Databázi chceme seřadit podle velikosti průtoku, a to od nejvyšších hodnot po nejnižší, tj. sestupně.

V nabídkovém okně, které se aktivuje, vybereme celkem až 3 kritéria řazení, a to vždy výběrem sloupce podle kterého řazení probíhá a směrem řazení vzestupně/sestupně:

 

5. HOTOVO!
Prohlédneme si výsledek:

Nové řazení podle jiných kritérií provedeme opakovaným spuštěním nástroje Seřadit.



(C) Jakub Langhammer, 2003