Cílem je snadné a rychlé seřazení zdrojových dat podle námi zadaných
kritérií. Funkce řazení "natvrdo" změní pořadí záznamů v tabulce, a je
proto ji třeba vždy použít na celou oblast dat, jinak dojde k jejich
nenávratnému zpřeházení.
Pro cvičení použijeme soubor zavislost.xls z balíku dat xl2.zip
1. Otevřeme soubor zavislost.xls
2. Prohlédneme si data
Soubor obsahuje údaje o naměřených průtocích a koncentracích vybraných
ukazatelů kvality vody na kontrolním profilu v období 1968-1995
Data jsou uspořádána do řádků podle data pořízení, v jednotlivých sloupcích
jsou uloženy údaje pro jednotlivé kvalitativní ukazatele a průtok.
3. Označíme celou oblast dat včetně záhlaví
Myší, nebo klávesovými zkratkami označíme celou oblast dat včetně záhlaví.
Pozor! Dbáme na to, abychom označili všechny řádky i datové sloupce. Řazení použité pouze na část datové tabulky zpřetrhá logickou stavbu databáze a obvykle způsobí její nevratné poškození, zejména pokud si chybné operace ihned nevšimneme a s takto poškozenými daty dále pracujeme.
4. Spustíme nástroj Seřadit
Z menu Data vybereme nástroj Seřadit..., případně jej spustíme klepnutím
na odpovídající ikonu.
5. Zvolíme kritéria výběru
Databázi chceme seřadit podle velikosti průtoku, a to od nejvyšších
hodnot po nejnižší, tj. sestupně.
V nabídkovém okně, které se aktivuje, vybereme celkem až 3 kritéria
řazení, a to vždy výběrem sloupce podle kterého řazení probíhá a směrem
řazení vzestupně/sestupně:
5. HOTOVO!
Prohlédneme si výsledek:
Nové řazení podle jiných kritérií provedeme opakovaným spuštěním nástroje
Seřadit.