POSOVÁ,
D. (2002): Průmyslová zóna Kladno - jih
jako příklad greenfields ve městě Kladně. In: BALEJ,
M. (ed.), Regionální rozvoj / Regionalizace.
[Sborník z XX. sjezdu ČGS.] Ústí nad Labem,
Univerzita J. E. Purkyně, s. 101-110.
PRŮMYSLOVÁ ZÓNA
KLADNO - JIH JAKO PŘÍKLAD GREENFIELDS VE MĚSTĚ
KLADNĚ
Darina
Posová
Abstract - Úvod
- Transformační procesy
v hospodářství města Kladna
- Brownfields versus
greenfields
- Průmyslová zóna
Kladno - východ (stará průmyslová zóna)
- Průmyslová zóna
Kladno - jih (nová průmyslová zóna)
- Závěr
- Literatura a ostatní
prameny
Abstract: This paper deals with transformation processes
in the economy of Kladno during 90th of the 20th century.
The metallurgical and mining industry had declined, the restructuring
of Poldi Kladno had been unsuccessful, therefore it was necessary
to solve increasing unemployment in the city and the region
as well. Why and how did the new greenfield industrial area be
established while there were extensive brownfields? This is the
purpose of the paper, which answers following questions: Why do investors
prefer greenfields then brownfields? How do or did the city attract
investors? What is the impact of the investment on the spatial structure
and the population of the city as well as the region. The industrial
zone of Kladno-south is the significant example of globalisation and
suburbanization in Kladno.
1. Úvod
90. léta 20. století
přinesla celou řadu změn, které se odrážejí
i ve změnách využívání krajiny.
Významnou transformací v současné době
prochází zejména příměstská
krajina. Tuto oblast významně zasahují především
projevy suburbanizace. Původní zemědělské využití
území je nahrazováno jinými funkcemi,
zejména využitím ke komerčním nebo obytným
účelům. Suburbánní oblast se transformuje
po vzoru západoevropských měst, i když transformace
neprobíhá zcela stejným způsobem. Jednotlivé
transformační procesy neprobíhají ve stejném
sledu jako u zahraničních měst a mají rychlejší
dynamiku vývoje v čase, což se týká zejména
obchodně-komerčních objektů (Létal, Smolová,
Szczyrba, 2001).
V souvislosti s transformací
ekonomiky České republiky přinesla 90. léta
20. století také poměrně rozsáhlou transformaci
průmyslové výroby. V posledních letech
se stále častěji v příměstské krajině
začínají prosazovat nové průmyslové
zóny. Tyto zóny zatím nevzbuzují
obavy o krajinný ráz příměstské
krajiny. Většinou jde o lehkou výrobu na bázi zpracovatelského
průmyslu, bez výraznější ekologické zátěže
území a změn v mobilitě pracovních sil.
Zatímco ve větších
městech dochází k transformaci příměstské
krajiny především výstavbou velkoplošných
obchodních zařízení, popřípadě
bytovou výstavbou, v Kladně byla za hranicí
kompaktní zástavby nově vystavěna průmyslová
zóna Kladno - jih.
Cílem příspěvku je
nastínit, proč a jak v Kladně vznikla nová
průmyslová zóna na „zelené louce“, přestože
ve městě existují rozsáhlá brownfields.
Příspěvek je zaměřen na průmyslovou zónu Kladno
- jih.
K základním výzkumným
otázkám patří: Proč investoři upřednostňují
raději greenfields před brownfields? Proč vznikla nová
průmyslová zóna právě v Kladně a v
této lokalitě? Jakým způsobem nalákalo
a láká město Kladno investory? Jak výstavba
nové průmyslové zóny Kladno - jih ovlivnila
prostorovou strukturu města? Jaký dopad měla započatá
výroba v průmyslové zóně Kladno - jih na
obyvatelstvo města Kladna i jeho okolí?
2. Transformační
procesy v hospodářství města Kladna
Město Kladno po roce
1989 prochází řadou transformačních
procesů, tak jako většina postkomunistických měst.
Proměny města byly vyvolány především v
důsledku přechodu od centrálně plánovaného
k tržnímu ekonomickému systému (Sýkora,
1996, 2001b).
Hospodářské poměry
města Kladna a kladenského regionu byly do značné
míry ovlivněny rozpadem a postupným zánikem
Poldi Kladno. Postupné omezení až zastavení
výroby v Poldi v letech 1996 - 1997 vedlo k vysokému
nárůstu počtu nezaměstnaných nejen ve městě Kladně,
ale i ve stejnojmenném okrese. V tomto období
docházelo i k omezování těžby černého
uhlí v uhelných dolech, nacházejících
se v těsné blízkosti města. Značná
část kladenského obyvatelstva se dostala do
finančních nesnází, což následně
ohrozilo i řadu středních a drobných podnikatelů.
Zatímco v 80. letech 20.
století v tehdejší Poldi SONP Kladno byla
zaměstnána velká část obyvatel Kladna
i přilehlých obcí - přibližně 20 000, k 5.1.2000
v podnicích, které se transformovaly z bývalé
Poldi, pracovalo už jen 2 692 zaměstnanců - 13 % (Gelton, 2000).
Míra nezaměstnanosti stoupla v kladenském regionu
od konce roku 1996 do konce roku 1997 o 4,2 %, ve městě Kladně
dosáhl počet nezaměstnaných v červenci 2000 hodnoty
4 291 (Úřad práce Kladno, 2002). Někteří
obyvatelé Kladna využili blízkosti Prahy a zde si našli
své zaměstnání. Značná část
obyvatel Kladna však zůstala bez zaměstnání, zvláště
např. muži dělnických profesí, vyučení
v oborech hutnictví či hornictví. Tento problém
bylo potřeba co nejrychleji řešit.
V Kladně bylo nutné vytvářet
místní podmínky pro restrukturalizaci
průmyslu. Tehdy preferovaný těžký průmysl
- hutní, těžební, strojírenský
bylo potřeba přeměnit na průmysl lehký - zpracovatelský,
elektronický a elektrotechnický podle vzorů
používaných v Evropské unii. V tomto smyslu
bylo nutné získat investory, tuzemské
i zahraniční, aby ve městě rozvinuli tento druh průmyslové
výroby.
V Kladně bylo potřeba vytvářet
podmínky pro rozvoj podnikání. V
roce 1997 byl schválen Územní plán
sídelního útvaru města Kladna, podle
něhož vyplynula potřeba přestavby stávajících
ploch pro výrobu a určení nových lokalit
pro moderní průmyslovou výrobu. V roce 2000
byl schválen Strategický plán ekonomického
rozvoje Kladna. Město spolupracuje s institucemi na městské,
regionální či celostátní úrovni,
které podporují restrukturalizaci průmyslu, podnikání.
V Kladně má od roku 1999 sídlo Regionální
rozvojová agentura Střední Čechy. V rámci
této rozvojové agentury zde má rovněž regionální
zastoupení státní agentura CzechInvest. Město
Kladno je jedním z mála měst, která se v České
republice zapojila do projektu Lokální agenda 21
(http://www.mestokladno.cz, 2002).
Město společně se státem
vytvořilo a aktivně nabízelo v průmyslové
zóně Kladno - jih pobídkový systém
pro místní i zahraniční investory, připravilo
území nové průmyslové zóny
Kladno - jih pro vstup zahraničních investorů výstavbou
infrastruktury (podrobněji viz kap. 5). Město provádí
investice za účelem zkvalitnění životního prostředí
a dopravní infrastruktury.
Protože tradiční ekonomická
základna procházela úpadkem, zvyšovala
se nezaměstnanost města i regionu. Privatizace, restrukturalizace
Poldi Kladno byla neúspěšná, a tak město potřebovalo
obyvatelstvu pomoci. V souvislosti s tím město založilo
novou průmyslovou zónu na „zelené louce“, která
se „ujala“, a této průmyslové zóně se podrobně
věnuje příspěvek dále. Investice na „zelené
louce“ sice krátkodobě pomohla, ale ve městě existují
rozsáhlá brownfields.
3. Brownfields versus greenfields
Termínem brownfields
(„hnědá zastavěná pole“) se označují
staré, v současné době nevyužívané,
opuštěné, chátrající a zpustošené
průmyslové objekty a plochy (Fojtík, Syruček,
2001).
Termínem greenfields („zelená nezastavěná
pole“) se označují nezastavěné pozemky na „zelené
louce“, které jsou pro výstavbu určeny poprvé
(Adam, 1995).
V současné době upřednostňují investoři lokality
greenfields před brownfields. Důvodů je několik. Jedním
z nich je volný prostor na „zelené louce“ (Maudrová,
2001). Investor postaví objekty, které vyhovují
rozměrům, kvalitám dle jeho požadavků, a nemusí
se ohlížet na budovy již existující,
aby se jim snažil přizpůsobit. Odpadá zde hledisko kompletního
přebudování a vyčištění území.
Může se pouze jednat o znečištění např. půdy používáním
chemických hnojiv. Technická a dopravní
infrastruktura je vybudována nově, tak má
zaručenu delší životnost a je hlavně vybudována
podle potřeb, nejsou problémy s nevhodně položenou či
zastaralou, dnešní kapacitě neodpovídající
infrastrukturou. Roli též hraje cena pozemků, která
je nižší na okraji města než v atraktivních místech
center měst. Finanční zdroje hrají velkou úlohu,
neboť vystavět nové objekty bývá levnější
než přestavovat staré, které bývají
spojovány s řadou nepříznivých faktorů (viz
brownfields). Produkce v montážních linkách
vyžaduje jednopodlažní průmyslové haly s velkou plochou,
které je možné snáze budovat na „zelené
louce“ (Schmeidler, 1998). Proto se některé komerční
aktivity - v případě Kladna výrobní aktivity
- soustřeďují na okraj města. Jedná se o příměstskou,
suburbánní oblast, která se nachází
za hranicí kompaktně zastavěného území.
Dochází zde ke komerční suburbanizaci i přesto,
že by bylo vhodnější revitalizovat staré objekty bývalé
průmyslové výroby. Kromě pozitivního vlivu na
ekonomiku však budování nových průmyslových
zón s sebou nese také jistá rizika v podobě
nadměrného rozšiřování zastavěného území,
v jehož důsledku se nenávratně snižuje podíl zemědělské
půdy a zvyšuje se intenzita dopravy v důsledku dojížďky.
Investoři zpravidla nedávají přednost lokalitám
brownfields z několika následujících
důvodů. Zanedbané plochy brownfields jsou dle CzechInvestu
proti nově budovaným průmyslovým zónám
na „zelené louce“ (greenfields) investičně náročnější,
zejména pokud jde o jejich přípravu. V důsledku
předešlé intenzívní průmyslové
činnosti jsou většinou zatíženy ekologicky, nejsou k nim
jednoznačně vyjasněné majetkoprávní vztahy,
neexistuje jejich přesné zmapování a ani další
informace o jejich stavu, případně očekávaném
termínu, kdy by mohly být nabídnuty investorům
na trhu s nemovitostmi (Strategický plán rozvoje
Kladna, 2000; Ryšavý, 2002; Jik, Rys, 2002). Pozemek je zastavěn
nepotřebnými budovami, je na mnoha místech chemicky
kontaminován. Zpravidla je nutné objekty přebudovat
a vyčistit území ještě před tím, než se areál
začne znovu využívat. Důležité je stanovit rozsah znečištění,
aby se přesně specifikovaly nezbytné náklady na dekontaminaci
(Šmíd, 2001). Bourání starých staveb
tvoří značné finanční náklady. V areálu
bývalé Poldi se např. nacházejí železobetonové
monolity obrovských rozměrů, které odolaly i pyrotechnickému
odstřelu (Pecák, 2001). Než složitě přestavovat starý
objekt, je jednodušší postavit úplně nový závod.
Proto o areály brownfields ze strany investorů není
zájem (Bautzová, 2002). Technická a dopravní
infrastruktura je zastaralá, bývá vedena tak,
že je potřeba ji přeložit, bývá nedostačující
z hlediska kapacity. CzechInvest ve spolupráci s Ministerstvem
průmyslu a obchodu připravil program s názvem Regenerace průmyslových
zón v jehož rámci je možné získat dotace
na převod pozemků, odstranění nevyužitelných staveb,
ekologických zátěží a výstavbu či rekonstrukci
infrastruktury, pokud staré průmyslové areály
splňují požadavky dotačního programu (Ryšavý,
2002; http://www.rra-strednicechy.cz, 2002).
4. Průmyslová
zóna Kladno - východ (stará průmyslová
zóna)
Příkladem
brownfields v Kladně je plošně ze dvou třetin stará
průmyslová zóna (Ústav pro ekopolitiku,
2002). Průmyslová zóna Kladno - východ
se rozkládá na ploše 500 ha, což odpovídá
14 % rozlohy území města Kladna. Tato zóna,
nacházející se v katastrálním
území Dubí i Kladno, z části zasahující
do katastrálního území obce Buštěhradu
(mapa č. 1), je schválenou
územně plánovací dokumentací
určena pro průmyslovou výrobu, výrobní služby,
sklady a těžbu. Hlavní funkcí tohoto území
je vytvoření podmínek pro průmyslovou výrobu
hromadného, továrního velkosériového
charakteru. Přípustná je proto podnikatelská
činnost tohoto charakteru s vlastními účelovými
stavbami a prostory. Limitem pro využití území
je vyloučení negativního vlivu výroby,
staveb a skladování na obytné budovy sousedící
s průmyslovou zónou a na území za
hranicí pásma hygienické ochrany (Územní
plán sídelního útvaru města
Kladna - změny II, 2001). Vzhledem k tomu, že na dvou třetinách
tohoto území průmyslová výroba
skončila nebo je v hlubokém útlumu, je třeba
podporovat investice, které zde povedou k obnově průmyslové
činnosti (Božovský, 1999). Od 90. let 20. století
probíhá restrukturalizace průmyslu a jsou zde
umísťovány nové podnikatelské aktivity.
Na potřebnou sanaci území však chybí
finanční prostředky. Na průmyslovou zónu Kladno
- východ byl vypracován ekologický audit,
náklady na vyčištění území odpovídají
800 Kč/1 m2 (Ústav pro ekopolitiku, 2002). Město Kladno
z důvodu nedostatku finančních prostředků odstoupilo
od původního záměru odkoupit od vlastníků
jednotlivé pozemky a na vlastní náklady
je připravovat pro investory (Magistrát města Kladna,
2002). Území průmyslové zóny Kladno
- východ je z hlediska dopravního spojení
velice výhodně umístěno (blízkost Prahy), je
vybaveno veškerou potřebnou dopravní (vzdálenost
od dálnice 13 km, od letiště 18 km, železnice v místě)
i technickou infrastrukturou (trafostanice 100 m, pitná,
užitková voda, kanalizace, telekomunikace, plynovod,
horkovod, tlakový vzduch a technické plyny v lokalitě).
Nejvýznamnější novou
investicí v této průmyslové zóně
je výstavba nového energetického zdroje
společnosti ECK Generating s.r.o. za zásadní
účasti amerického investora. Po roce 1989
provoz firmy ECK začal chátrat. Začátkem 90.
let 20. století vstoupilo do procesu privatizace několik
investorských firem ze zahraničí, které měly
zájem o investování do rekonstrukce a rozvoje
energetického sektoru a se společností Středočeská
energetická zrealizovaly potřebný projekt. Zahraniční
investoři spolu se STE založili společnost ECK Generating. Ta
se stala investorem a majitelem celého projektu. Staré
provozy ECK byly zrekonstruovány a vedle nich vznikly další
tři moderní ekologické zdroje tepla a elektrické
energie. Počátkem roku 2000 energetický zdroj přešel
do trvalého provozu. Investicí v hodnotě více
než 11 miliard korun v Kladně vzniklo dílo, které pro město
znamená spolehlivý zdroj elektrické energie a
tepla. Elektrárna nabízí nová pracovní
místa. Projekt slouží jako referenční investice
pro další zahraniční investory. V Kladně investovaly
své prostředky 2 z největších energetických firem
USA (NRG Energy a El Paso Energy), což znamená pro město obrovskou
pomoc při přesvědčování dalších investorů (Infocentrum
regionu Kladno, 2002).
5. Průmyslová
zóna Kladno - jih (nová průmyslová zóna)
Nová
průmyslová zóna na jihu Kladna vznikla z několika
následujících důvodů. Město Kladno má
výhodnou geografickou polohu. Kladno leží
ve střední Evropě, v blízkosti hlavního
města Prahy - přibližně 20 km. Území této
průmyslové zóny je z hlediska dopravní
dostupnosti velice výhodně lokalizováno. Město
má dobré dopravní spojení s Prahou.
V blízkosti města Kladna cca 18 km se nachází
největší letiště České republiky Praha - Ruzyně. V
lokalitě je v dosahu cca 1 km celnice i železnice (železniční
trať č. 120 Praha - Chomutov). Vzdálenost od dálnice
Praha - Karlovy Vary je 13 km.
Dalším velmi aktuálním
problémem byla vysoká nezaměstnanost obyvatel
Kladna, která se rapidně zvýšila během roku 1997,
vznikal zde dostatek volné a i kvalifikované pracovní
síly (nebo pracovní síly vhodné
k rekvalifikaci), ale nedostatek volných pracovních
míst, které bylo potřeba vytvořit, a toho také
investoři využili.
Město lákalo investory tím,
že zainvestovalo pozemky. Průmyslová zóna
Kladno - jih byla budována od dubna 1998 na jižním
okraji města Kladna ve směru k obci Velké Přítočno
na pozemku, který je součástí katastrálního
území Kladno - Kročehlavy a kdysi byl součástí
katastrálního území obce Velké
Přítočno (mapa č. 1). V roce 1995 byl pozemek rozparcelován
a na tyto parcely Pozemkového fondu ČR byly umísťovány
náhradní restituce. Tyto pozemky byly určeny
v souladu s Územním plánem sídelního
útvaru města Kladna (1997) pro průmyslovou zónu.
Parcely v převážné míře vykoupilo město
Kladno pro zainvestování pozemku.
Vlastní investice do infrastruktury
byla vzhledem k finanční náročnosti rozdělena
do dvou etap, které byly realizovány postupně.
I. etapa zainvestování pozemků proběhla v roce
1998 a II. etapa v roce 1999. Město se na zainvestování
pozemku finančně podílelo téměř 56 % a téměř
44 % představovala státní podpora prostřednictvím
Ministerstva financí ČR účelovou finanční
dotací ve výši 22 700 000 korun. Výsledkem
I. etapy investice do infrastruktury byla realizace inženýrských
sítí v rozsahu, který umožňoval, aby do
lokality mohl být umístěn závod japonského
investora Showa Aluminium, který v ČR působí prostřednictvím
Showa Aluminium Czech s.r.o. Vstupem tohoto investora se lokalita
značně zatraktivnila pro další zahraniční investory.
Úspěšnost zahraničních investic byla podmíněna
dalšími finančními podporami do infrastruktury
v této lokalitě. Podmínkou byla výstavba další
retenční nádrže, trafostanice, protažení
komunikací a inženýrských sítí
(Božovský, 1999). Jednotlivé parcely byly prodávány
zahraničním firmám v souvislosti s postupným
zaplňováním zóny v cenovém rozmezí
350 - 800 Kč/1 m2 (Magistrát města Kladna, 2002).
Vláda ČR se do nové
průmyslové zóny snažila přilákat
zahraniční investory tím, že jim nabízela
zvýhodněné podmínky, mezi které
patřily např. osvobození od daně z příjmů, bezúročné
finanční půjčky, finanční prostředky na rekvalifikace.
Těch využilo několik zahraničních firem. V této
části města tak vznikla pro investory atraktivní
lokalita.
Rozloha nové průmyslové
zóny Kladno - jih činí přibližně 40 ha*,
což je jen 1 % rozlohy města Kladna. Cílem výstavby
této průmyslové zóny bylo vytvořit v této
lokalitě lehký průmysl, zpracovatelské závody
podle vzorů používaných v zemích Evropské
unie. Záměrem města Kladna byla realizace takových
investičních aktivit, které podpoří rozvoj
regionu, ale především znamenají nové pracovní
příležitosti pro obyvatele města Kladna i kladenského
regionu.
Průmyslová zóna Kladno
- jih je v současnosti zaplněna (LAP, 2001). 34 % rozlohy
pozemku průmyslové zóny vlastní Showa
Aluminium Czech s.r.o., 22 % Celestica s.r.o., 18 % Lego Produkce
s.r.o., 8 % Transito Properties Czech s.r.o., 5 % Barco Manufacturing
s.r.o. Zbytek původního pozemku (13 %) je ve vlastnictví
Statutárního města Kladna, soukromníků
(restituentů), Pozemkového fondu ČR a zanedbatelná
část patří obci Velké Přítočno (Katastrální
úřad, 2002).
5.1. Podniky
průmyslové zóny Kladno - jih
V průmyslové
zóně Kladno - jih působí následující
podniky. Všechny byly vystavěny jako nové závody
na „zelené louce“. Celkově zde firmy investovaly asi
2,7 miliardy korun a vytvořily přibližně 1 700 pracovních
míst (STC, 2002).
Japonská společnost
Showa Aluminium Czech, s.r.o. vyrábí
hliníkové klimatizační jednotky pro automobily.
Showa Aluminium Czech odmítla investovat v průmyslové
zóně Kladno - východ a jako první investor
v průmyslové zóně Kladno - jih využila investorských
pobídek státu. Na 5 let je osvobozena od daně
z příjmu, získala bezúročnou finanční
půjčku a finanční prostředky na rekvalifikace. Stavba
původní továrny byla zahájena v červnu 1998
a provoz byl zahájen v březnu 1999. V listopadu 2001 se
začalo s rozšiřováním tohoto závodu. Předpokládaný
termín dostavby je srpen 2002. Nová linka by měla
podle předpokladu začít vyrábět v lednu 2003. Společnost
začínala v prozatímních prostorách,
největší nárůst zaměstnanců byl zaznamenán v
roce 1999, ke 4. čtvrtletí 1999 měla firma již 291 zaměstnanců.
Nepatrný pokles počtu zaměstnanců od 2. čtvrtletí
roku 2001 byl dán zefektivněním výrobního
procesu. V 1. čtvrtletí 2002 má firma 275 zaměstnanců.
Do konce roku 2003 se podle předpokladu uvažuje o zvýšení
počtu zaměstnanců na 340 a do konce roku 2004 až na 370 (Showa Aluminium
Czech, 2002).
Holandská společnost
Transito Properties Czech, s.r.o. byla založena v červenci
1993. Svou výrobní činnost zahájila
v pronajatých prostorách areálu Poldi,
v Kladně - Dříni. Výrobní areál
se stával postupně nevyhovující především
z hlediska kapacity. Přední představitelé společnosti
proto začali v roce 1996 uvažovat o výstavbě zcela nového,
moderního závodu na „zelené louce“. V srpnu
1998 se začala stavět nová výrobní hala v průmyslové
zóně Kladno - jih a v březnu 1999 v nových prostorách
byla zahájena výroba. Společnost Transito se v Kladně
zaměřuje především na výrobu spínačů a vypínačů
pro elektrické ruční nářadí, dále
výrobu kabelů pro telekomunikace a počítačové
systémy. K 2. čtvrtletí 2000 zaměstnával podnik
148 zaměstnanců (Úřad práce Kladno, 2001). V současné
době zde pracuje přibližně 160 zaměstnanců (převážně žen).
Belgická společnost
Barco Manufacturing, s.r.o. se zabývá
přesným zpracováním součástek
pro elektroniku, projekčními a komunikačními systémy.
Investice byly zahájeny v červnu 1999. V roce 2000 se
dokončovala výstavba nového výrobního
závodu. Z hlediska počtu zaměstnanců jde o nejmenší
závod této průmyslové zóny, pracuje
zde asi 90 zaměstnanců.
Dánská společnost
Lego Produkce, s.r.o. ještě před vybudováním
nového závodu v březnu 2000 začínala
s prvními dvěma českými zaměstnanci v provizorních
prostorách v budově odkoupené od firmy Kablo
Kladno. V dubnu 2000 vstoupila na „zelenou louku“ a začala se stavbou
závodu v průmyslové zóně v Kladně - Kročehlavech.
V říjnu 2000 se firma přestěhovala z provizorních
prostor do nového závodu. Ve výrobní
hale se montují, svařují, tisknou a balí modely,
dále se nově vytvářejí nebo opravují
sestavy do zábavného parku Legolandu. V původní
budově mimo území průmyslové zóny
se nyní nachází oddělení designu. Počet
zaměstnanců firmy Lego se vyvíjel postupně v souvislosti s
rozšiřováním výroby. V podniku Lego k 2.5.2002
pracuje 255 zaměstnanců. Budova v současnosti stojí na
ploše 13 200 m2, ale v brzké době se budou prostory závodu
zvětšovat, neboť jsou nedostačující (Lego Produkce,
2002).
Francouzská společnost
Sagem, s.r.o. ještě než vystavěla závod na
„zelené louce“, rozvinula výrobní aktivity
v areálu bývalé Poldi (ČTK, 1999). Stavba
nového závodu byla zahájena v červnu
1999 a dokončena v únoru 2001. Sagem se v Kladně zabýval
výrobou a montáží mobilních telefonů,
telekomunikačních a elektronických zařízení.
V červnu 2001 prodal Sagem svůj výrobní závod
kanadské společnosti Celestica, s.r.o. Obchodní
transakce kladenské továrny byla provedena jako
cese (postoupení) stoprocentního vlastnického
podílu společnosti Celestica. Právní statut
ČR Sagem zůstal nezměněn a všechny zaměstnanecké smlouvy v
rámci společnosti zůstaly nadále platné (ČIA,
2001a, b; JUM 2001). Celestica je největším světovým
výrobcem EMS (electronics manufacturing services). Koncem
roku 1999 pracovalo v prozatímních prostorách
109 zaměstnanců, k 2. čtvrtletí 2000 se zvýšil počet
zaměstnanců na 569 (Úřad práce Kladno, 2001), počátkem
roku 2001 se přesunula výroba do nového výrobního
závodu v průmyslové zóně Kladno - jih a
vzrostl počet pracovníků o 240. V současné době v
podniku Celestica pracuje asi 900 osob a do budoucna se uvažuje o
zvýšení počtu zaměstnanců na 1 300 - 1 400.
6. Závěr
S omezením
výroby hutního průmyslu a útlumem
těžby černého uhlí se ve městě i regionu zvyšovala
nezaměstnanost. Po krachu v komplexu Poldi Kladno bylo potřeba
co nejrychleji řešit otázku nezaměstnanosti obyvatel
Kladna a okolí, bylo nutné co nejdříve přilákat
investory. Zahraniční investor - japonská společnost
Showa Aluminium Czech odmítla investovat do areálu
bývalé Poldi Kladno a tak bylo nutné vytvořit
nové plochy pro průmyslovou výrobu na „zelené
louce“. Investoři byli městem i státem podporováni
investičními pobídkami. Investice na „zelené
louce“ sice krátkodobě pomohla, ale ve městě směrem od centra
na východ se v současnosti nachází jeden
z největších brownfields Středočeského kraje. Stará
průmyslová zóna Kladno - východ je nyní
využívána přibližně jen z jedné třetiny.
Nejvýznamnějšími firmami, které zde působí,
jsou Třinecké železárny v Kladně - Dříni a
ECK Generating v Kladně - Dubí.
Výstavba a zahájení
výroby nové průmyslové zóny
Kladno - jih významně pozměnily prostorovou strukturu
města Kladna. Tato lokalita se nachází v jižní
části katastrálního území
Kročehlavy, tedy na okraji města za hranicí kompaktně
zastavěného území. Tato zóna
územně navazuje na jednotlivé průmyslové
aktivity, které někdy v širším pojetí
bývají označovány za součást průmyslové
zóny Kladno - jih, ale byly soustřeďovány do
stávajících objektů a nacházejí
se v podstatě již za hranicí kompaktně vymezeného
města. Nová průmyslová zóna vyplnila prostor
mezi obytnou zástavbou sídliště Kročehlavy v Kladně
a zástavbou obce Velké Přítočno. Tento
proces můžeme nazvat komerční suburbanizací, neboť
se výrobní aktivity soustřeďují na okraj
města, na zemědělskou půdu - území, které
se nachází mimo kompaktní zástavbu
města Kladna, v příměstské zóně, ale v rámci
administrativních hranic města; zatímco původní
průmyslové areály ve vnitřním městě a příměstské
zóně (průmyslová zóna Kladno - východ)
přestaly být ze dvou třetin využívány,
většinou chátrají, jsou opuštěné a investory
nepřitahují, přestože by jejich revitalizace byla velice
žádoucí.
Nová průmyslová zóna
byla soustředěna do této lokality, neboť se jednalo
podle schválené územně plánovací
dokumentace o pozemek, který není problémový
z hlediska převýšení reliéfu, který
se nachází mimo dobývacích prostorů
kladenských dolů, nejsou na něm pásma vodních
zdrojů, ani chráněná fauna či flóra a
nenachází se na něm žádná kulturní
památka, která by byla zapsána v ústředním
seznamu kulturních památek České republiky.
Kladno je téměř ze všech stran obklopeno pásy
lesů, což je další důvod, proč vznikla průmyslová
zóna v jižní lokalitě města, kde se nacházela
zemědělská (převážně orná) půda.
V Kladně se v 90. letech 20. století
začaly projevovat procesy a jejich vlivy spojené
s globalizací (viz Sýkora, 2000). Ekonomická
restrukturalizace v Kladně je charakterizována především
deindustrializací podniku Poldi Kladno, deindustrializací
ve vyspělých zemích a s ní související
novou geografickou dělbou práce, přeměnou zaměření
průmyslové výroby, což má dopad i na trh
práce. Narůstající se internacionalizace
se projevuje zejména přílivem zahraničního
kapitálu. V průmyslové zóně Kladno - jih
postupně umísťovaly své výrobní
závody zahraniční investoři z Japonska, Belgie, Nizozemí,
Francie, Dánska a Kanady. V případě průmyslové
zóny Kladno - východ šlo o německé a americké
firmy. Průmyslovou zónu Kladno - jih můžeme hodnotit jako
jednu z významných projevů vlivu globalizace na proměnu
města Kladna.
Město Kladno získalo ocenění
pro novou průmyslovou zónu Kladno - jih, udělené
agenturou CzechInvest a Sdružením pro zahraniční
investice AFI. V soutěži „Průmyslová zóna
2000“, která byla součástí strojírenského
veletrhu v Brně, získala průmyslová zóna
Kladno - jih 3. místo v kategorii průmyslová zóna
s nejvhodnějším urbanistickým řešením.
Město Kladno přimělo všechny investory, kteří zde
stavěli nové závody, aby postavili moderní
průmyslovou zónu, která bude brát ohledy
na ochranu životního prostředí, kulturu pracovního
prostředí, vzhled objektů apod. (Statutární
město Kladno, 2001). Nová průmyslová zóna
byla rovněž pozitivně hodnocena za zvýšení prestiže
města, že zde vybudovaly výrobní areály renomované
zahraniční společnosti a že tak vytvořily stovky pracovních
míst pro těžko umísťované dělnické
a méně kvalifikované profese (ČIA, 2001c).
Průmyslová zóna Kladno
- jih je ukázkou zdařilých transformačních
procesů restrukturalizace průmyslu.
Změny prostorové struktury
města Kladna byly zapříčiněny jednak vlivy postkomunistických
transformací iniciovaných a řízených
státními institucemi, následně projevy
spontánních procesů transformace postkomunistické
společnosti (Sýkora, 2001b). Největší proměnou
prostorové struktury města Kladna prochází
příměstská zóna (vnější město)
- především výstavbou a zahájením
výroby v nové průmyslové zóně a naopak
postupným omezováním nebo dokonce zastavením
výroby, chátráním a opouštěním
objektů ve staré průmyslové zóně. Z procesů
proměny prostorových struktur města se zde výrazněji
podílí suburbanizace (než komercializace městského
centra). K největším změnám v jednotlivých
složkách prostorové struktury města (viz Matlovič, 1998;
Sýkora, 2001a) dochází zvláště ve funkční
prostorové struktuře města, dále ve fyzické
prostorové struktuře, zatím menšími proměnami
prochází sociální prostorová
struktura Kladna.
V současné době se uvažuje
o pozemcích bývalého dolu Ronna v
severní části města jako o možných rozvojových
plochách pro novou průmyslovou výrobu. Mnoho
volného prostoru za hranicí kompaktního
města pro komerční suburbanizaci v současnosti nezbývá,
proto je nezbytné řešit situaci starých průmyslových
oblastí, uvést jejich pozemky na trh a přilákat
vhodné investory.
7. Literatura a ostatní
prameny
ADAM,
J. H. (1995): Anglicko-český ekonomický slovník
s výkladem a výslovností. Voznice,
LEDA.
BAUTZOVÁ, L. (2002): Absorpční
schopnosti se vyčerpávají. Ekonom, č. 4/2002,
s. 27.
GELTON (2000): Okres Kladno na
prahu nového milénia aneb Kladensko a Slánsko
v roce 2000. Nové Strašecí, GELTON.
JIK, RYS (2002): Brownfields. Co
s bývalými továrními halami.
Ekonom, č. 14/2002, s. 50.
LÉTAL, A., SMOLOVÁ,
I., SZCZYRBA, Z. (2001): Transformace příměstské
krajiny. Urbanismus a územní rozvoj, roč. 4,
č. 4, s. 15-21.
MATLOVIČ, R. (1998): Geografia
priestorovej štruktúry mesta Prešov. Geografické
práce, roč. 8, č. 1. Prešov, Fakulta humanitných
a prírodných vied Prešovskej univerzity.
MAUDROVÁ, K. (2001): Brownfields
versus greenfields. [Seminární práce.]
Praha, katedra sociální geografie a regionálního
rozvoje PřF UK.
SCHMEIDLER, K. (1998): Jaké
jsou tendence rozvoje měst? Urbanismus a územní
rozvoj, roč. 1, č. 2, s. 65-69.
SÝKORA, L. (1996): Transformace
fyzického a sociálního prostředí
Prahy. In: Hampl, M. a kol., Geografická organizace
společnosti a transformační procesy v České republice.
Praha, Přírodovědecká fakulta UK, s. 361-394.
SÝKORA, L. (2000): Globalizace
a její společenské a geografické
důsledky. In: Jehlička, P., Tomeš, J., Daněk, P. eds., Stát,
prostor, politika: vybrané otázky politické
geografie. Praha, katedra sociální geografie
a regionálního rozvoje PřF UK, s. 59-79.
SÝKORA, L. (2001a): Klasifikace
změn v prostorové struktuře postkomunistických
měst. Acta Facultatis Studiorum Humanitatis et Naturae Universitatis
Prešoviensis - Folia Geografica, roč. 35, č. 4, s. 194-205.
SÝKORA, L. (2001b): Proměny
prostorové struktury Prahy v kontextu postkomunistické
transformace. In: Hampl, M. a kol., Regionální
vývoj: specifika české transformace, evropská
integrace a obecná teorie. Praha, katedra sociální
geografie a regionálního rozvoje PřF UK, s.
127-166.
Zdroje z novinových
článků a zpravodajství regionálně
zaměřených:
BOŽOVSKÝ,
R. (1999): Rozvoj průmyslové zóny vyžaduje
další investice. Kladenský deník, roč. 8,
č. 41, s. 11-12.
ČIA (2001a): Sagem prodal kladenský
závod společnosti Celestica. ČIA zpravodajství,
1.6.2001.
ČIA (2001b): Celestica převzala
kladenský závod společnosti Sagem. ČIA zpravodajství,
3.7.2001.
ČIA (2001c): Kladenský okres
získal ocenění za průmyslovou zónu.
ČIA zpravodajství, 25.9.2001.
ČTK (1999): Francouzský
Sagem chce v Kladně investovat deset milionů dolarů. Právo,
roč. 9, č. 9, s. 17.
FOJTÍK, V., SYRUČEK, M.
(2001): „Velký třesk“ - splasklá bublina
nebo reálná strategie? Hospodářské
noviny, č. 146/2001, s. 12.
JUM
(2001): Změna majitele firmy Sagem zaměstnance
nijak neohrozí. Mladá fronta Dnes, roč. 12, č.
75, s. 2/př.
LAP (2001): Průmyslové zóny
se zvolna rozšiřují. Kladenský deník,
roč. 10, č. 106, s. 18.
PECÁK, R. (2001): Vznikne
nová průmyslová zóna. Mladá
fronta Dnes, roč. 12, č. 202, s. D1.
RYŠAVÝ, I. (2002): Středočeši
chtějí oživit nevyužité plochy. Hospodářské
noviny, č. 49/2002, s. 3/př.
STATUTÁRNÍ MĚSTO
KLADNO (2001): Uznání pro průmyslovou zónu.
Měsíčník „Kladno 2001“, č. 11/2001, s. 2.
STC (2002): Do kraje jdou miliardy
korun. Mladá fronta Dnes, roč. 13, č. 75, s. D1-D2.
ŠMÍD, P. (2001): Region
je na příchod zahraničního kapitálu
už lépe připraven. Hospodářské noviny,
č. 194/2001, s. 4.
Ostatní
zdroje:
http://www.mestokladno.cz
http://www.rra-strednicechy.cz
Infocentrum regionu Kladno
Katastrální úřad
v Kladně
LEGO Produkce, s.r.o. v Kladně
Magistrát města Kladna
Showa Aluminium Czech, s.r.o. v
Kladně
Strategický plán
rozvoje Kladna (2000)
Úřad práce Kladno
Ústav pro ekopolitiku, o.s.p.
v Praze
Územní plán
sídelního útvaru města Kladna (1997,
změny II 2001)
Mgr. Darina POSOVÁ
katedra sociální geografie a regionálního
rozvoje
Přírodovědecká fakulta
Univerzita Karlova v Praze
Zpět na domovskou
stránku.
Vznik stránky: 2002, poslední aktualizace: 6.1.2003.