Domů

Facebook

Aktuality

 

2013

V tomto roce vyšly následující publikační výstupy projektu:

MAREŠ, J.: Zastavitelné rezidenční plochy v suburbánní zóně Prahy . Urbanismus a územní rozvoj, 2013, č. 4, s. 36-42.

MAREŠ, J., NOVÁK, J. (2013): Měření rozsahu, prostorových vzorců a vývojové dynamiky suburbanizace. In: Ouředníček, M., Špačková, P., Novák, J. eds.: Sub Urbs. Academia. Praha.

 

2012

Průběžné výsledky projektu byly prezentovány na konferenci "Výroční konference České geografické společnosti: Nové výzvy pro geografii (Brno, 3-7 září 2012)" v příspěvku "Mareš, J.: Transit Oriented Development: Alternativa ke stávajícímu suburbánnímu rozvoji v zázemí hl. m. Prahy? "

Abstrakt příspěvku:

Jedna z nejvíce používaných strategií zaměřených na regulaci negativních důsledků suburbanizace v Severní Americe a západní Evropě je Transit Oriented Development (TOD, územní rozvoj zaměřený na preferenci hromadné dopravy).

Příspěvek usiluje o diskuzi potenciálu této strategie ke snížení negativních důsledků suburbanizace v ČR srovnáním suburbánního rozvoje ve čtyřech rychle se rozvíjejících oblastech v zázemí hl. m. Prahy. Těmito oblastmi jsou: Říčany, Zeleneč, Jesenice a 6 menších obcí v oblasti mezi Říčany a Úvaly. Oblasti budou porovnávány z hlediska změn využití území, akcesibility služeb a analýzy dopravy a dopravní infrastruktury.

Závěrem příspěvku bude diskuze rozvojových potřeb sledovaných oblastí a potenciálních opatření pro minimalizaci negativních důsledků suburbanizace a případné implementaci TOD.  

Průběžné výsledky projektu  byly prezentovány na na zahraniční konferenci : "32nd International Geographical Congress 2012 (Kolín nad Rýnem 26-30 srpna 2012)" v příspěvku "Mareš, J.: Transit Oriented Development: An Alternative to Suburban Development in Post-Socialist Metropolis? "

Abstrakt příspěvku:

Despite North American and Western European long-term experiences with negative impacts of suburbanization and numerous efforts to regulate suburbanization, post-socialist suburban development appears to enjoy many problems associated with rapid unregulated suburban growth. One of the most prominent strategies aimed at reduction of negative impacts of suburbanization is Transit Oriented Development (TOD), employed throughout both North America and Western Europe. Since there is historically dense rail network in the Czech metropolitan areas recently enjoying significant improvements and there is abundance of rail brownfields, TOD might be a good solution for suburban development issues as well as for ensuring efficiency of public money spent on rail transit infrastructure and operation.  

The paper assesses the potential of TOD to reduce negative impacts of suburbanization by comparing suburban development at four rapidly developing model areas in the Prague metropolitan area representing: 1. traditional suburban centre with rail connection (Ricany), 2. suburban village with rail connection (Zelenec), 3. emerging suburban centre with no rail connection (Jesenice), 4. villages with no rail connection. The model areas are compared by: 1. land use analysis, 2. accessibility of services analysis, 3. transportation analysis.

The first two model areas (Ricany, Zelenec) represent possible results of minimalist TOD implementation (since it developed around rail stations), while the other two represent typical sprawl-like suburbs emerging with low linkage to public infrastructure. The research question is whether rail suburbs show more sustainable and citizen-friendly characteristics than sprawl-like suburbs.

The paper will conclude by discussion of development needs of studied areas and possible tools for encouraging TOD and in general more sustainable suburban development in post-socialist metropolis.

 

2011

Průběžné výsledky projektu byly prezentovány na konferenci "Třetí město (Katedra sociologie FSS MU Brno a Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti, Brno, 4-5 listopadu 2011)" v příspěvku "Mareš, J.: " Přístupy k regulaci urban sprawl: relevance zahraničních zkušeností v podmínkách České republiky ".

Abstrakt příspěvku:

Příspěvek představuje různé přístupy k regulaci urban sprawl v Severní Americe a západní Evropě a diskutuje jejich relevanci v podmínkách České republiky. Autor příspěvku vychází z předpokladu, že dlouhodobé zkušenosti s procesem urban sprawl a jeho regulací v zemích Severní Ameriky a západní Evropy mohou být inspirací pro řešení této problematiky v České republice. V první části příspěvku jsou představeny hlavní strategie a opatření (např. strategie Smart Growth, Transit Oriented Development) zaměřené na regulaci urban sprawl a argumenty oponentů těchto strategií a opatření (např. zástupců konzervativních Think – tanků působících v USA). Důležitými aspekty diskuze zastánců a odpůrců regulativních opatření jsou vedle odborných argumentů i ideologické pohnutky a ekonomické zájmy. Ve druhé části příspěvku jsou ověřovány praktické výsledky diskutovaných opatření, a to na základě terénního výzkumu realizovaného v Severní Americe (Vancouver, Calgary) a v západní Evropě (Londýn, Mnichov). Ve třetí části příspěvku jsou diskutovány vybrané rozvojové dokumenty Evropské unie a České republiky vzhledem k potenciálu regulace urban sprawl. Zajímavým zjištěním ze studia dokumentů je absence regulativních opatření požadovaných národními dokumenty na místní úrovni. Závěrem je diskutován potenciál aplikace zahraničních strategií a opatření v Pražské metropolitní oblasti. Přitom je zvláštní pozornost věnována především strategii Transit Oriented Development, kterou se snaží realizovat řada západoevropských a severoamerických metropolí a která má oporu v rozvojových dokumentech České republiky a značný potenciál realizace v Pražské metropolitní oblasti.      

Průběžné výsledky projektu byly prezentovány na konferenci " Cities after Transition : Space, Culture and Transition, 4th Workshop (University of Bucharest, 14-17 září, 2011)" v příspěvku "Mareš, J., Ouředníček, M.: Approaches to urban sprawl regulation: Relevance for Post-socialist Metropolis ".

Abstrakt příspěvku:

The paper introduces approaches to urban sprawl regulation used throughout North America and Western Europe and discusses theirs relevance for contemporary urban development in post-socialist metropolitan areas. Our research is based on a presumption that North American and Western European experiences with anti sprawl campaign are useful for post-socialist metropolitan areas, where sprawl started to develop more recently. At first, we review some examples of sprawl regulation strategies and tools as well as arguments of regulatory tools opponents. Secondly, we investigate real results of regulatory tools using field research at locations in North America (Vancouver) and Western Europe (Munich). Thirdly, we discuss selected official planning-related documents from the Czech Republic and the EU, where we found, that the local and regional planning documents lack a lot of regulatory tools proposed on the national and EU level. Finally, we discuss the relevance of regulatory approaches on an example of Prague metropolitan area. Among other tools and strategies, we pay attention to the Transit Oriented Development because of its significance in North American and Western European anti-sprawl planning and high potential of such development in the Prague metropolitan area.