MB170P107 Etologie a sociobiologie (zimní 1. část), 4 kredity
Garant přednášky: doc. Daniel Frynta, Dr.
Přednášející a zkoušející: doc. Daniel Frynta, Dr., Mgr. Eva Landová, PhD.
Jedná se o základní bakalářskou přednášku, vhodnou i pro všechny typy bakalářských zaměření, včetně studentů učitelského studia. Probírána jsou jak témata klasické etologie, tak vybrané kapitoly z behaviorální ekologie a sociobiologie. Na ni pak navazují přednášky specializované: 1) Základy etologie (garant: Mgr. Eva Landová, PhD.) je pokročilá magisterská přednáška, jedná se o historicky vzniklý název, jedná se o vybrané kapitoly z etologie určitých skupin např. etologie kopytníků, ryb, kytovců, hlodavců nebo o vybrané problémy např. tradice zvířat, inteligence, austická komunikace); 2) Behaviorální ekologie a sociobiologie (garant: doc. Frynta, Dr.) je pokročilá přednáška ze sociobiologie a behaviorální ekologie, probírány jsou do detailu jak klíčové problémy a hypotézy, tak konkrétní sociální systémy zvířat, přednáška je doplněna praktikem v ZOO Dvůr Králové.
Probírána témata v základní přednášce: teorie klasické etologie, motivace, vliv hormonů na chování, neurální mechanismy - reflexy, spouštěče, učení, tradice, socialita, klasické etologické pokusy; vrozené a naučené chování, optimalizace chování, strategie rozmnožování, altruismus; smysly, filtrace podnětů, signály a receptory, orientace, navigace, biorytmy.
Sylabus:
1. Vymezení, historie a teorie oboru (Frynta)
Etologie, zoopsychologie, behaviorální ekologie, sociobiologie, behaviorální vědy, proximátní a ultimátní příčiny.
2. Genetika chování (Frynta)
Ontogenetické vlivy, důkazy dědičnosti chování, dědičnost a prostředí, představy o mechanismech dědičnosti chování.
3. Výhody sociality, reciproční altruismus a kooperace (Frynta)
Agregace jako antipredační strategie, vězňovo dilema a odvozené hry, osud altruistické mutace, reciproční altruismus a podmínky potřebné k jeho udržení, jiné typy kooperace, trest.
4. Altruismus vůči příbuzným, pomocníci a rodina (Frynta)
Hamiltonova podmínka, koeficienty příbuzenství, poplašné signály, pomocníci, rodina u zvířat a její stabilita.
5. Eusocialita (Frynta)
Sociální systémy mravenců, vos, termitů a eusociálních savců. Teorie vysvětlující jejich evoluci.
6. Infanticida, siblicida a konflikt zájmů mezi příbuznými (Frynta)
Infanticida u hulmanů, lvů a hlodavců. Siblicida, asynchronní líhnutí u ptáků.Rodičovská péče a investice, fylogenese a rodičovská péče, konflikt rodičů s potomky.
7. Agrese, teritorialita, konflikt (Frynta)
Genetická a fysiologická regulace agrese, evolučně stabilní strategie, signály a komunikace.
8. Přehled reprodukčních systémů, promiskuita, tokaniště (Frynta)
Role samců a samic, systémy bez rodičovské péče, kompetice spermií, příčiny promiskuity, důvody opakovaného páření.
9. Polygynie, monogamie, rozvod a mimopárové kopulace (Frynta)
Modely vysvětlující polygynii, monogamie a samčí rodičovská péče, důvody pro mimopárovou paternitu. Tropičtí ptáci.
10. Polyandrie a konflikt mezi pohlavími (Frynta)
Pěvušky jako příklad polyandrie a konfliktu mezi pohlavími.
11. Antipredační chování (Fuchs)
Behaviorální a morfologické strategie snižující riziko predace.
12. Klasická etologie (Landová)
Vrozené vzorce chování, Lorenz, Tinbergen a von Frisch. Vrozené a naučené. (Frynta)
13. Učení (Landová)
Asociativní učení, učení vhledem, hra, averzivní učení, imprinting, prostorové úlohy, napodobování, tradice atd.
14. Migrace (Musil)
Navigace, principy orientace během migrace, migrační trasy, ptáci, motýli a lososi.
MB170P107 Etologie a sociobiologie (letní 2. část), 1 kredit
Letní semestr: jednodenní turnusy v ZOO Praha (zpravidla pro 10-15 studentů za den) odpovídající rozsahu 1 hodiny týdně, zkouška. Kurzy probíhají pod vedením doc. Frynty a Mgr. Evy Landové, PhD. a za přispění studentů doktorského studia ekologie a etologie
Cvičení z etologie a sociobiologie (14. 4. – 19. 5. 2010)
Součástí cyklu přednášek z etologie a sociobiologie je každoročně také cvičení, které probíhá v ZOO Praha. Studenti si zde vyzkouší, jaké to je po určitou dobu pozorovat jedno konkrétní zvíře či skupinu zvířat, a pak o jejich chování referovat ostatním. Vyučující pak přidají výklad o biologii daného zvířete a také zajímavostiz jeho chovu v ZOO. V posledních letech míváme i přednášku pracovníků ZOO o cvičení zvířat jako tréninku na různé situace (přesun, veterinární prohlídka) a jako obohacování prostředí proti nudě a zlozvykům.
K tradičně sledovaným zvířatům patří: kůň Převalského (Equus przewalski), kiang (E. kiang), vlk (Canis lupus), surikata (Suricatta suricatta), mangusta trpasličí (Helogale parvula), medojed kapský (Mellivora capensis), bodlinatka egyptská (Acomys cahirinus), leguán kubánský (Cyclura nubila) a další. Nabídku lze upravit podle zájmu studentů a možností ZOO.
Cvičení
z etologie v ZOO Praha
27. 4. - 20. 5. 2011
|
|
|
Rána i v létě bývají
chladná… Lemuři kata (Lemur catta)
a lemur tmavý (Eulemur macaco) se
choulí k sobě.
|
|
Jiný primát, jiné choulení.
Mládě makaka vepřího (Macaca nemestrina)
se kojí, zatímco jeho matka se nechává opečovávat.
|
|
|
|
|
|
|
I bodliny vyžadují péči…
Bodlinatka egyptská (Acomys cilicicus).
|
|
Lítá šelma nebo roztomilý
méďa? Lední medvěd (Thalarctos
maritimus) řádí ve vodě.
|
|
|
|
|
|
|
Daman stromový (Dendrohyrax arboreus) je příbuzný
slonů, nenápadnou připomínkou jsou prstovitá kopýtka a malé „kly“ přesahující
horní ret.
|
|
Myš s chobůtkem, která
poskakuje - další z podivných Afrotherií: bércoun (Macroscelides proboscideus).
|
|
|
|
|
|
|
Ukázka cvičení zvířat -
tentokrát skunk obecný (Mephitis mephitis),
který je jinak skrytý v zázemí ZOO.
|
|
Za dobře odvedenou práci si
Uršula vyzvedla odměnu - kousky vařeného masa a zeleniny.
|
|
|
|
|
|
|
Roztržka u hutií (Capromys pilorides) - mladík provokuje
starého samce.
|
|
|
|
|
|
|
I mladý
nosál červený (Nasua narica) zkouší,
co mu ještě projde…
|
|
...a profesoři a studenti (Homo s. sapiens?) koneckonců také
:-)
|
|
|
|
|
|
|
Cvičení z etologie a sociobiologie (14. 4. – 19. 5. 2010)
Navzdory poměrně chladnému počasí, i letos jsme viděli mnoho zajímavého.
|
|
Také lemuři kata (Lemur catta) mají cvičení...
|
...ale ne všichni se zúčastnili.
|
|
|
Divoká hra matky a mláděte medojeda kapského (Mellivora capensis), mládě je vpředu.
|
Nejnovější přírůstek v pavilonu goril (Gorilla gorilla).
|
|
|
Vzácný okamžik – lenochod dvouprstý (Choloepus didactylus) v pohybu. Svezení se na něm neodolal tamarín žlutoruký (Saguinus midas).
|
|
|
Makak magot (Macaca sylvanus) zasahuje do našeho výkladu.
|
Ne vždy nám počasí přálo… Ale sitatungám (Tragelaphus spekei) to taky nevadilo.
|
|
|
Kolpík bílý (Platalea leucorodia) na hnízdě.
|
Leguán nosorohý (Cyclura cychlura) miluje pampelišky.
|