Home Projects Lectures Seminars Excursions Conferences News

Lidé:

VEDOUCÍ
Daniel FRYNTA

PEDAGOGOVÉ
Petra Frýdlová
Roman Fuchs
Jan Havlíček
Eva Landová
Tereza Nekovářová

TECHNIČTÍ PRACOVNÍCI
Olga Šimková

PhD studenti

MSc studenti

Externí školitelé


Charles University
of Prague
Faculty of Science
Department of zoology

MB170P107 Etologie a sociobiologie (zimní 1. část), 4 kredity

Garant přednášky: doc. Daniel Frynta, Dr.
Přednášející a zkoušející: doc. Daniel Frynta, Dr., Mgr. Eva Landová, PhD.


Jedná se o základní  bakalářskou přednášku, vhodnou i pro všechny typy bakalářských zaměření, včetně studentů učitelského studia.  Probírána jsou jak témata klasické etologie, tak vybrané kapitoly z behaviorální ekologie a sociobiologie. Na ni pak navazují přednášky specializované: 1) Základy etologie (garant: Mgr. Eva Landová, PhD.) je pokročilá magisterská  přednáška, jedná se o historicky vzniklý název, jedná se o vybrané kapitoly z etologie určitých skupin např. etologie kopytníků, ryb, kytovců, hlodavců nebo o vybrané problémy např. tradice zvířat, inteligence, austická komunikace); 2) Behaviorální ekologie a sociobiologie (garant: doc. Frynta, Dr.) je pokročilá přednáška ze sociobiologie a behaviorální ekologie, probírány jsou do detailu jak klíčové problémy a hypotézy, tak konkrétní sociální systémy zvířat, přednáška je doplněna praktikem v ZOO Dvůr Králové.


Probírána témata v základní přednášce: teorie klasické etologie, motivace, vliv hormonů na chování, neurální mechanismy - reflexy, spouštěče, učení, tradice, socialita, klasické etologické pokusy; vrozené a naučené chování, optimalizace chování, strategie rozmnožování, altruismus; smysly, filtrace podnětů, signály a receptory, orientace, navigace, biorytmy.


Sylabus:
1. Vymezení, historie a teorie oboru (Frynta)
Etologie, zoopsychologie, behaviorální ekologie, sociobiologie, behaviorální vědy, proximátní a ultimátní příčiny.

2. Genetika chování (Frynta)
Ontogenetické vlivy, důkazy dědičnosti chování, dědičnost a prostředí, představy o mechanismech dědičnosti chování.

3. Výhody sociality, reciproční altruismus a kooperace (Frynta)
Agregace jako antipredační strategie, vězňovo dilema a odvozené hry, osud altruistické mutace, reciproční altruismus a podmínky potřebné k jeho udržení, jiné typy kooperace, trest.

4. Altruismus vůči příbuzným, pomocníci a rodina (Frynta)
Hamiltonova podmínka, koeficienty příbuzenství, poplašné signály, pomocníci, rodina u zvířat a její stabilita.

5. Eusocialita (Frynta)
Sociální systémy mravenců, vos, termitů a eusociálních savců. Teorie vysvětlující jejich evoluci.

6. Infanticida, siblicida a konflikt zájmů mezi příbuznými (Frynta)
Infanticida u hulmanů, lvů a hlodavců. Siblicida, asynchronní líhnutí u ptáků.Rodičovská péče a investice, fylogenese a rodičovská péče, konflikt rodičů s potomky.

7. Agrese, teritorialita, konflikt (Frynta)
Genetická a fysiologická regulace agrese, evolučně stabilní strategie, signály a komunikace.

8. Přehled reprodukčních systémů, promiskuita, tokaniště (Frynta)
Role samců a samic, systémy bez rodičovské péče, kompetice spermií, příčiny promiskuity, důvody opakovaného páření.

9. Polygynie, monogamie, rozvod a mimopárové kopulace (Frynta)
Modely vysvětlující polygynii, monogamie a samčí rodičovská péče, důvody pro mimopárovou paternitu. Tropičtí ptáci.

10. Polyandrie a konflikt mezi pohlavími (Frynta)
Pěvušky jako příklad polyandrie a konfliktu mezi pohlavími.

11. Antipredační chování (Fuchs)
Behaviorální a morfologické strategie snižující riziko predace.

12. Klasická etologie (Landová)
Vrozené vzorce chování, Lorenz, Tinbergen a von Frisch. Vrozené a naučené. (Frynta)

13. Učení (Landová)
Asociativní učení, učení vhledem, hra, averzivní učení, imprinting, prostorové úlohy, napodobování, tradice atd.

14. Migrace (Musil)
Navigace, principy orientace během migrace, migrační trasy, ptáci, motýli a lososi.

 

 MB170P107 Etologie a sociobiologie (letní 2. část), 1 kredit

Letní semestr: jednodenní turnusy v ZOO Praha (zpravidla pro 10-15 studentů za den) odpovídající rozsahu 1 hodiny týdně, zkouška. Kurzy probíhají pod vedením doc. Frynty a Mgr. Evy Landové, PhD. a za přispění studentů doktorského studia ekologie a etologie

Cvičení z etologie a sociobiologie (14. 4. – 19. 5. 2010)

Součástí cyklu přednášek z etologie a sociobiologie je každoročně také cvičení, které probíhá v ZOO Praha. Studenti si zde vyzkouší, jaké to je po určitou dobu pozorovat jedno konkrétní zvíře či skupinu zvířat, a pak o jejich chování referovat ostatním. Vyučující pak přidají výklad o biologii daného zvířete a také zajímavostiz jeho chovu v ZOO. V posledních letech míváme i přednášku pracovníků ZOO o cvičení zvířat jako tréninku na různé situace (přesun, veterinární prohlídka) a jako obohacování prostředí proti nudě a zlozvykům.
K tradičně sledovaným zvířatům patří: kůň Převalského (Equus przewalski), kiang (E. kiang), vlk (Canis lupus), surikata (Suricatta suricatta), mangusta trpasličí (Helogale parvula), medojed kapský (Mellivora capensis), bodlinatka egyptská (Acomys cahirinus), leguán kubánský (Cyclura nubila) a další. Nabídku lze upravit podle zájmu studentů a možností ZOO.


 

Cvičení z etologie v ZOO Praha

 27. 4. - 20. 5. 2011

 

 

Rána i v létě bývají chladná… Lemuři kata (Lemur catta) a lemur tmavý (Eulemur macaco) se choulí k sobě.

 

Jiný primát, jiné choulení. Mládě makaka vepřího (Macaca nemestrina) se kojí, zatímco jeho matka se nechává opečovávat.

 

 

 

 

I bodliny vyžadují péči… Bodlinatka egyptská (Acomys cilicicus).

 

Lítá šelma nebo roztomilý méďa? Lední medvěd (Thalarctos maritimus) řádí ve vodě.

 

 

 

 

Daman stromový (Dendrohyrax arboreus) je příbuzný slonů, nenápadnou připomínkou jsou prstovitá kopýtka a malé „kly“ přesahující horní ret.

 

Myš s chobůtkem, která poskakuje - další z podivných Afrotherií: bércoun (Macroscelides proboscideus).

 

 

 

 

Ukázka cvičení zvířat - tentokrát skunk obecný (Mephitis mephitis), který je jinak skrytý v zázemí ZOO.

 

Za dobře odvedenou práci si Uršula vyzvedla odměnu - kousky vařeného masa a zeleniny.

 

 

 

 

Roztržka u hutií (Capromys pilorides) - mladík provokuje starého samce. 

 

 

 

 

I mladý nosál červený (Nasua narica) zkouší, co mu ještě projde…

 

...a profesoři a studenti (Homo s. sapiens?) koneckonců také :-)

 

Cvičení z etologie a sociobiologie (14. 4. – 19. 5. 2010)

Navzdory poměrně chladnému počasí, i letos jsme viděli mnoho zajímavého.

Také lemuři kata (Lemur catta) mají cvičení...
...ale ne všichni se zúčastnili.
Divoká hra matky a mláděte medojeda kapského (Mellivora capensis), mládě je vpředu.
Nejnovější přírůstek v pavilonu goril (Gorilla gorilla).
Vzácný okamžik – lenochod dvouprstý (Choloepus didactylus) v pohybu. Svezení se na něm neodolal tamarín žlutoruký (Saguinus midas).
Makak magot (Macaca sylvanus) zasahuje do našeho výkladu.
Ne vždy nám počasí přálo… Ale sitatungám (Tragelaphus spekei) to taky nevadilo.
Kolpík bílý (Platalea leucorodia) na hnízdě.
Leguán nosorohý (Cyclura cychlura) miluje pampelišky.

Copyright © 2010-2011 Akela Taka & Eva Landová